‘’De fysieke onveiligheid die het coronavirus met zich meebrengt op de werkvloer én agressieve klanten, dat zijn de grootste obstakels voor meer dan 80% van de ondervraagden in hun job als winkelbediende’’, vertelt Kristel Van Damme van ACV Puls.
“Ook de blijvende vraag naar flexibiliteit maakt drie op vier winkelbedienden erg bezorgd.’’ Dat blijkt uit de enquête die werd afgenomen bij de leden van ACV Puls, de grootste bediendenvakbond van het land. Maar liefst de helft van het winkelpersoneel zegt daarom dat ze, als zich die mogelijkheid voordoet, morgen al van job te te veranderen.
Helft winkelbedienden acht werksituatie niet beter dan jaar geleden, ondanks steunmaatregelen
Een opvallende vaststelling is dat slechts 50% van hen vindt dat het nu beter werken is dan een jaar geleden, ondanks de extra maatregelen die vakbonden en werkgevers overeen kwamen om de veiligheid te verhogen en een éénmalige coronapremie (in de vorm van een consumptiecheque) te geven. “Door de coronacrisis zijn voor vele mensen de ogen opengegaan: de loon- en arbeidsvoorwaarden zijn met de lage baréma’s zwaar ondermaats. Bovendien zorgt de loonnormwet ervoor dat er weinig verbetering mogelijk is, zelfs al zouden sommige werkgevers er wél iets aan willen doen’’, gaat Van Damme verder.
75 procent bereid tot sociale actie
Een andere opvallende vaststelling is dat drie op vier winkelbedienden bereid is in 2022 actie te voeren voor betere loon- en arbeidsvoorwaarden. ‘’80% van hen verwacht in 2022 meer respect, maar eigenlijk zouden we dit niet hoeven te vragen. Deze mensen zijn sinds de start van de coronacrisis als ‘essentieel’ omschreven, tijd om hen ook zo te gaan behandelen en dit te vertalen naar leefbare jobs.’’