Een artistieke uitvoering met meer dan 200 bezoekers zou een probleem zijn, ook al haalt de zaal een capaciteit van 800 bezoekers en is de luchtkwaliteit soms beter binnen de zaal in kwestie dan de stadslucht er net buiten. Een trouwfeest met 500 gasten zou in principe dan weer wel mogen doorgaan. Begrijpe wie kan.
In maart 2020 koos de sector zélf om in lockdown te gaan, nog voor het een verplichting was, uit zekerheid en uit solidariteit met de zorg. In de zomer ging alles even terug open, onder begeleiding van duidelijk functionerende protocollen en met het vertrouwen dat het wel goed kwam. Meerdere studies toonden ook dat clusters niet tot de cultuursector waren terug te brengen. Maar opnieuw gingen concert- en theaterzalen op slot. Het bleek de voorbode van een aan-uit-aan-uit-beleid. Een beleid met te weinig overleg en nog minder langetermijnplanning. Annulaties, verplaatsingen, onzekerheid en inkomensverlies werden de norm in een sector waar freelancecontracten en flexwerk schering en inslag zijn. De economische weerslag van deze crisis is enorm.
Na die tweede golf leefde er de hoop dat er politiek nu wel naar de sector zou geluisterd worden. Dat het belang van levende kunst en cultuur zou worden gevaloriseerd. De mens heeft immers nood aan voeding voor de geest, zoals de Oostenrijkse secretaris voor Cultuur Andrea Mayer het vorige zomer zei.
De jojo-aanpak werd echter doorgezet. Eind november besliste het overlegcomité dat voorstellingen met zittend, gemaskerd publiek – in het bezit van een cst – door mochten gaan. Op 1 december – nota bene 1 dag nadat Jan Jambon nog een pleidooi voerde voor een versoepeling in het amateurcircuit – pleit diezelfde Jan Jambon voor het sluiten van alle binnenevenementen en het samenroepen van een zoveelste overlegcomité.
Dat overlegcomité beslist op 3 december, zonder overleg met de sector, om een maximumgrens van 200 toeschouwers op te leggen voor alle evenementen. Een totaal arbitraire maatregel, die geen rekening houdt met capaciteit van de zalen en voor vele organisaties de facto neerkomt op een nieuwe culturele lockdown.
Dat premier De Croo na dat overlegcomité liet vallen dat sport een uitzondering vormt op de regels omdat “sport belangrijk is voor het mentaal welzijn” schoot bij veel cultuurwerkers in het verkeerde keelgat. Niemand twijfelt aan het belang van sport, maar ook cultuur heeft een functie in onze samenleving. Niet zo volgens het overlegcomité.
Kers op de taart in het gebrek aan langetermijnvisie kwam er op 9 december. Minister Jan Jambon riep in het Vlaams Parlement op om de cultuur- en evenementensector zo snel mogelijk te heropenen. Dezelfde Jambon die 8 dagen eerder alles nog wou platleggen? Waar is de visie en de coherentie?
We staan aan de vooravond van alweer een overlegcomité en wij vragen om eindelijk een langetermijnvisie uit te tekenen en vast te leggen. De protocollen zijn er, de sector heeft bewezen veilig te kunnen werken. Veel zalen hebben volop ingezet op veiligheid en ventilatie. Schaf de regel van maximum 200 bezoekers af in zalen die veilig kunnen opereren. Help kleinere zalen met investeringen voor efficiënte ventilatiesystemen en steun. Geef cultuur ruimte, luister naar de expertise van de sector en ga met ons in overleg.
Enkel met ruimte, investeringen en een langetermijnvisie kunnen we ons publiek voeding voor de geest blijven geven. Enkel met ruimte, investeringen en een langetermijnvisie kunnen we, zelfs met een dreigende omikronvariant, blijven zorgen voor kunst en cultuur op topniveau.
Tristan Faes is freelance operazanger.
Ondertekenaars:
Elisabeth Alders, muzikante
Barbara Baltussen, pianiste en pianobegeleidster Koninklijk Conservatorium Brussel
Gerda Bats, musicoloog, ex-medewerker KLARA
Johan Bekkers, Muzikant
Jan Bercu, violist
Johan Beun, muzikant
An Biesemans, muzikante
Christa Biesemans, zangeres en vakbondsafgevaardigde ACV-Puls
Koen Boens
Hans Bossuyt, muzikant
Sylvia Broeckaert, presentator/programmamaker Klara (opera)
Manon Brunin, sopraan
Dirk brysbaert, freelance techniek
Ingrid Bullaert
Jan Busselen, muzikant
Sandra Cnops
Nele Coen, amateurmuzikant
Paco Collumbien, pianist
Elisabeth Colson, zangeres
Trien Cornelis, zangeres
Eline Cote, oprichtster Virago Symphonic Orchestra en Lilith Ensemble
Stany Criel, amateurmuzikant
Sammy Lee Daese
Rik debonne – muzikant, theater coacher
Berlinde Deman: Tubist, serpentspeler
Pol Depoorter, muzikant
Freddy Desmedt Muzikant
Anthony Devriendt, hoornist NOB
Jan Dewilde, musicoloog
Peter de Caluwé, intendant De Munt/La Monnaie
Elke De Meester, muzikante
Pepijn De Paepe: Toneelschrijver, regisseur, theatertechnieker
Walter De Pooter
Greta De Ridder
Daan De Vos, muzikant, muziekleraar
Christophe De Wachter, ex-medewerker Opera Ballet Vlaanderen
Jan Albert De Wilde, zanger, muzikant
Eddy D’Haenens , psychotherapeut en dichter
Ingrid Dierckx
Kathleen Dispa, muziekliefhebber
Ilse Eerens, sopraan
Tom Eykens, muziekleraar
Mario Franssen, directeur ManiFiesta
Eric Goeman, voorzitter Democratie 2000
Michelle Graus, voorzitter acod vrt
Tony Gyselinck
Annick Hanus
Paul Harding
Ingeborg Hermans, violiste, ACOD Cultuur
Bart Herman
Anke Hintjens, zangeres
Filip Jordens, zanger
Elisabeth Klinck muzikant
Karel C Korfker, beeldend kunstenaar
Louise Kuyvenhoven, sopraan
Rudi Laermans, hoogleraar sociologie KU Leuven
Bram Lamberts, Voorzitter Vlaamse DirigentenVereniging, Freelance dirigent
Liesbeth Lambrecht, muzikante
Enide Lebrocquy, muzikante
Bert Lietaert, muzikant & uitgever
Sigrid Maes
Frederik Martens, muzikant
Alberto Martínez Lorenzo – Freelance operazanger
Sven Naessens
Katrien Nauwelaerts, sopraan/pedagoge
Annemie Nelis, amateurmuzikant
Katelijne Onsia, altvioliste BNO, freelance muzikante
Bart Picqueur, componist, dirigent
Ewout Pierreux, muzikant
Emma Posman, sopraan
Kelly Poukens, sopraan
Tutu Puoane, muzikant
Ruben Ramboer, hoofdredacteur Lava Media
Wim Ramon, muzikant/pedagoog/organisator (vzw)
Johan Sabbe, muzikant/pedagoog
Guido Schiffer: Violist, componist voor professionelen, dirigent voor amateur orkest en koor
Gaea Schoeters, auteur
Liesbeth Segers, musicoloog
Jo Soetaert drummer
Elisa Soster, sopraan
Gert Terny, acteur/pedagoog
Philippe Thuriot, muzikant
Gilles Vandecaveye-Pinoy, Muzikant
Nathan Vanden Bulcke, muzikant
Marlies Vanhoucke, kleedster Opera Ballet Vlaanderen
Tom Van Bogaert, bariton
Guy Van Campenhout, muzikant
Arne Van Coillie, muzikant
Frederik Van den Berghe, muzikant
Willem Van der Heyden, freelance operazanger.
Mitta van der Maat, actrice/zangeres
Maurice Van de Velde, zelfstandig theatertechnicus
Kristien Van Diest, Opera Ballet Vlaanderen, vakbondsafgevaardigde
Christoph Van Dyck, NBK-Nieuw Brabantse Kunst
Jan Van Elsacker, Muzikant
Alexander Van Goethem, bariton in opleiding
Vera van Hoey
Maarten Van Ingelgem, componist
Frans Van Isacker, muzikant
Jean Van Lint: muzikant
Frédéric Van Linthout, comédien.
Annemie van Looy
Bruno Vanneste
Hans Van Oost,muzikant
Annelies Van Parys, componist
Bruno Van Peperstraete, operazanger
Peter Van Praet
Caroline van Roost, medewerker Opera Ballet Vlaanderen
Linda Van Tulden filmproducent met Oscar
Lieven Van Vaerenbergh (Sound Support) geluidstechnicus en zanger
Rob Van Vlierden, auteur
Karine Vekeman
Guido Verbiest, amateurmuzikant
Gert-Jan Verbueken, cellist – zanger – dirigent
Karin Verelst, wetenschapsfilosoof VUB/RICTS
Alain Verhoeven, muzikant en muziekleerkracht
Angie Verleysen, professioneel danser
Mario Vermandel, muzikant
Karen Vermeiren, sopraan
Katleen Verreth, muzikant
Ellen Verryt, sociocultureel werker
Kim Versteynen, muzikant
Bart Vervaeck, muzikant
Koen Vits, koordirigent en componist
Anyuta Wiazemsky Snauwaert, beeldend en podiumkunstenaar
Dominique Willaert (theatermaker)
Jan Wouters, Freelance operazanger
Karim Zahidi, voorzitter Masereelfonds