Bron: Pixabay

“Hogere lonen lossen het tekort aan vrachtwagenbestuurders wél op”

Volgens werkgeversfederatie FEBETRA lossen hogere lonen het groot tekort aan vrachtwagenbestuurders niet op. De BTB weerlegt dit argument als klinkklare onzin. “De keuze tussen 12,50 euro uurloon in de transportsector of 15 tot 17 euro in de bouw of de voeding is snel gemaakt”. Lage lonen zijn de enige echte oorzaak van het tekort.

woensdag 15 december 2021 11:47
Spread the love

 

Volgens de federatie FEBETRA van werkgevers in de transportsector kan het tekort aan chauffeurs niet worden opgelost door hogere lonen. Frank Moreels, voorzitter van de Belgische Transportarbeidersbond BTB van het ABVV, baseert zich op 15 jaar ervaring om dat argument als waardeloos te weerleggen.

Moreels wijst op de massa’s geld die de voorbije 15 jaar via het sociaal fonds werden geïnvesteerd ‘om mensen de sector in te trekken via imagocampagnes, vorming en opleiding, samenwerking met scholen en arbeidsbemiddeling.

Het tekort aan chauffeurs in diezelfde periode alleen maar toegenomen. De oplossing ligt volgens het BTB voor de hand: “Een betere work-lifebalance waarbij een chauffeur niet langer 60 uur per week moet werken om een degelijk loon te verdienen. Een werkweek van 38 uur met hogere lonen is de enige oplossing”.

De bedrijfswereld trekt investeerders en bedrijfsleiders aan met het vooruitzicht van hogere winsten, dividenden en bonussen. Blijkbaar gaat die redenering niet op voor zij die het echte werk doen.

Mensen zoeken naar werk waar ze voor opgeleid zijn en dat ze graag doen – vandaar dikwijls ook de keuze van hun opleiding. “Een van de belangrijkste criteria om uiteindelijk de stap te zetten naar een bepaalde baan is het loon dat betaald wordt”.

Nogmaals Frank Moreels: “Als een chauffeur de keuze heeft om aan 12,50 euro per uur in de transportsector te beginnen of aan 15 tot 17 euro in de bouw of de voedingssector, welke keuze zal die chauffeur dan maken, denk je?”

Foto: BTB Oost-Vlaanderen.

De werkgevers geven met hun standpunt blijk van selectieve blindheid. Voor het aantrekken van investeerders en van bedrijfsleiders zwaaien zij met het vooruitzicht van hogere winsten, dividenden en bonussen om ‘competente’ mensen aan te trekken. Om een of andere bizarre reden is die redenering niet van toepassing op chauffeurs, op zij die het echte werk doen.

“Brexit heeft de transportsector in Europa pijnlijk duidelijk gemaakt dat ze jaren heeft geteerd op goedkope arbeid en georganiseerde sociale dumping en dat chauffeurs al jaren onderbetaald worden voor de job die ze uitoefenen. Het Belgisch chauffeurstekort werd opgevangen door het tewerkstellen van goedkope buitenlandse chauffeurs, vaak via dubieuze constructies zoals het opzetten van postbusfirma’s”.

Frank Moreels: “Het is een economische wetmatigheid dat bij een grote vraag en een beperkt aanbod de prijzen omhoog gaan. Dat zien we nu ook bij de tarieven: de vraag naar transport is vele malen groter dan het aanbod, dus de tarieven kunnen stijgen. Waarom zouden de lonen van de chauffeurs dan niet stijgen?”

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!