De kans is klein dat PostNL en GLS de enige pakjesbedrijven zijn die schijnzelfstandige chauffeurs inzetten. Foto: Guillaume Vachey/Public Domain
DeWereldMorgen

Zeg niet Black Friday, maar zeg ‘dag van de pakjesbezorger’

Voor de e-commercebedrijven is Black Friday een topdag. De pakjesbedrijven realiseren vandaag de hoogste omzet van het jaar, terwijl het voor de chauffeurs die de vele pakjes moeten afleveren een gitzwarte dag is waarop de werkdruk en stress piekt. Begin deze week publiceerde socialistische vakbond BTB-ABVV haar 'Zwartboek E-commerce' waarin koeriers getuigen hoe moeilijk hun job is. Uit respect voor hen organiseert BTB-ABVV vandaag 26/11 de eerste 'Dag van de pakjesbezorger'.

vrijdag 26 november 2021 11:06
Spread the love

Koeriers in de bloemetjes

Socialistische vakbond BTB-ABVV wil vandaag, op Black Friday, de chauffeurs in de bloemetjes zetten. Zij zijn degenen die elke dag opnieuw onze bestelde pakjes afleveren, zij zorgen er dag-in dag-uit voor dat wij onze online bestellingen zo snel mogelijk geleverd krijgen. Daarom geeft de vakbond hen vandaag een verrassingspakketje aan de verschillende depots waar ze vertrekken.

‘Zwartboek E-commerce’ sloeg in als een bom

Begin deze week maakte de vakbond haar eerste Zwartboek E-commerce bekend, en dat sloeg volgens BTB-ABVV in als een bom. “Het werd goed verspreid en het brede publiek kon pijnlijk vaststellen hoe moeilijk en zwaar de job van pakjesbezorger is.” Tom Peeters, adjunct v/d federaal secretaris Wegvervoer en Logistiek, vertelt: “De chauffeurs van deze pakjesbedrijven moeten werken in moeilijke omstandigheden, met lange werkdagen, hoge werkdruk en krijgen hiervoor van de pakjesbedrijven geen enkel respect. Sterker nog, het zijn de moderne slaven die tot de laatste druppel worden uitgeperst. Met deze actiedag willen wij hen wél het respect geven dat ze verdienen.”

Ook vele andere Europese vakbonden voeren actie

Ook andere Europese transportvakbonden lanceren vandaag een oproep voor betere loon- en werkomstandigheden voor de pakjesbezorgers. “E-commerce is tijdens de coronapandemie geëxplodeerd met kwalijke gevolgen voor de chauffeurs. Hogere werkdruk, langere dagen en meer flexibiliteit terwijl de lonen niet mee zijn gestegen, integendeel. Veel van deze chauffeurs worden uitgebuit terwijl de grote spelers maxiwinsten maken.” Dat is vinden de vakbonden onaanvaardbaar. Daarom organiseren BTB en hun collega’s in andere Europese landen ook in hun thuisland acties.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!