Bodytalk werd in 2006 opgestart als een experimenteel reclamevrij magazine met betrouwbare en toegankelijke informatie over gezondheid en welzijn met de focus op gezondheid, psychologie, bewegen en eten. In de beginfase was er een afzonderlijke Nederlandstalige en Franstalige uitgave.
Ten tijde van de bankencrisis in 2008 deelde ook het magazine zwaar in de klappen. Om uit de impasse te geraken werden de twee tijdschriften samengevoegd, drie edities geschrapt en advertenties toegelaten. Het magazine werd toegevoegd aan het pakket van Knack (en LeVif). Momenteel verschijnt het blad op een oplage van circa 170.000 exemplaren.
Kwalitatief en kritisch gezondheidsmagazine
Ook Carine Stevens, die sinds 2017 schreef voor het blad, betreurt de beslissing van Roularta. “Met Bodytalk verdwijnt een kwalitatief en kritisch gezondheidsmagazine dat borg stond voor betrouwbare informatie. Het is de zoveelste verschraling van het medialandschap.
Alle medewerkers verliezen bovendien van de ene dag op de andere een deel van hun werk en hun inkomen. Bodytalk was mijn belangrijke journalistieke opdrachtgever en mijn agenda ziet er de volgende maanden akelig leeg uit. Is het dit dan? Hebben we rechten als freelancer en zo ja; welke? Alle adviezen zijn welkom. Ik maak me echter weinig illusies. In een vorig leven ben ik na 29 jaar vaste (journalistieke dienst) bij Sanoma op straat beland”, aldus Stevens.
Jan Bamelis, Directeur Roularta Healthcare, bevestigt de beslissing om het gezondheidsmagazine niet langer te laten verschijnen. “Bodytalk werd omwille van de rendabiliteit van de titel de afgelopen jaren reeds afgebouwd tot vandaag nog slechts vijf edities. De activiteit is inmiddels dermate klein geworden dat besloten werd om de titel op het einde van 2021 stop te zetten en de resources op andere activiteiten te focussen”, aldus Bamelis.
Het ontbreken van voldoende advertenties deed het blad dus de das om. De topman bij Roularta wijst er voorts op “dat er geen ontslagen gemoeid zijn bij het stopzetten van Bodytalk”. Finoulst had een contract op zelfstandige basis dat inmiddels werd opgezegd. De andere freelancers werden per stuk betaald.
Streekkrant en Télépro ook opgedoekt
De uitgeverij is wat betreft het stopzetten van uitgaven dit jaar niet aan haar proefstuk toe. In september werd het gratis weekblad De Streekkrant opgedoekt. Eerder in augustus werden tevens 19 van de 32 werknemers van het Franstalige tijdschrift Télépro de deur uitgestuurd.
Uit de halfjaarcijfers bleek in augustus nochtans dat na de zware coronadip in de eerste helft van 2020 de omzet in de eerste zes maanden van 2021 weer naar het niveau van 2019 gestegen was. Ook de reclamemarkt had zich grotendeels hersteld. Terwijl in de eerste zes maanden van 2020 nog een nettoverlies werd geboekt kon Roularta voor 2021 uitpakken met een nettowinst van 8,1 miljoen euro.
Met titels als Artsenkrant/Le Journal du Medicin, Apotheker/Le Pharmacien, Belgian Oncology & Hematology en AK-Hospitals is Roularta HealthCare in ons land marktleider in het segment medische pers.
Dit artikel is eerder verschenen op de VVJ-site