In een boodschap op sociale media kondigt het Nederlandse bedrijf The Ocean Cleanup aan dat Coca Cola een partner wordt voor implementatie van hun River Project. Vijftien opvanginstallaties zullen over rivieren wereldwijd worden opgesteld in de komende achttien maanden.
Anticiperend op de verwachte kritiek beweert het bedrijf dat dit een van de hardste beslissingen was die ze ooit moest nemen. De organisatie Break Free From Plastic heeft deze beslissing onmiddellijk veroordeeld als inadequaat en onproductief. “Dit is een oplossing op het einde van de pijplijn. Wij leggen ons niet neer bij projecten die als enig doel hebben het verbeteren van het imago van multinationals.”
#breakfreefromplastic
Sinds zijn oprichting in 2016 ijvert de beweging Break Free From Plastic voor een toekomst zonder plastic wegwerpvervuiling. Meer dan 11.000 organisaties en persoonlijkheden hebben dit initiatief sindsdien vervoegd. Zij eisen een massieve reductie van plastic voor éénmalig gebruik en voor een oplossing van de wereldwijde pollutie van land en zee door plastic afval. De organisatie houdt daarbij rekening met de sociale gevolgen voor de gewone werknemers in de betrokken sectoren. Het uiteindelijke doel is preventie, niet genezing.
Break Free From Plastic weerlegt deze samenwerking van Coca Cola met The Ocean Cleanup als een poging tot imagoverbetering: “Als Coca Cola echt de vervuiling door plastic flessen wil oplossen, dan moet het bedrijf het wereldwijd opleggen van statiegeld steunen en zelf dringend zijn gebruik van plastic reduceren. The Ocean Cleanup zal de wereldwijde plastic crisis niet stoppen waar Coca Cola mee verantwoordelijk voor is.”
Uit een studie in opdracht van de Nederlandse overheid blijkt dat statiegeld voor hergebruik het aantal plastic flessen dat in de natuur terecht komt met 70 tot 90 procent vermindert.
Coca Cola is volgens Brands Audits, een aantal onderzoeksrapporten van Break Free From Plastic in 50 landen en 6 continenten, reeds drie jaar de grootste plastic vervuiler ter wereld. Volgens een onderzoek door de onafhankelijke organisatie Changing Markets Foundation heeft Coca Cola de voorbije 30 jaar al zijn beloften voor beterschap gebroken.
Break Free From Plastic eist dat Coca Cola onmiddellijk start met de promotie van statiegeld en met de productie van hervulbare flessen.
Bron: Coca-Cola funds endless cleanups, but doesn’t prevent more plastic bottles ending up in our oceans
#BrandAudit2020 reveals this years’s top polluters (1’10”, Engels, Engels ondertiteld):