Bron: ACV Puls
Opinie - De syndicale delegatie van Ryanair, ACV Puls

Internationale Cabine Crew Dag: Ryanair volgt nog steeds Belgische wetgeving rond bescherming en welzijn op werkt niet

Vandaag, maandag 31 mei, is het de Internationale Dag van het Cabinepersoneel. Het uitgelezen moment om een aantal elementen betreffende onze arbeidsomstandigheden nog eens scherp stellen, en op te roepen tot actie.

maandag 31 mei 2021 17:35
Spread the love

 

Economische werkloosheid & lage uitkeringen

Onze sector was een van de eerste die door de crisis werd getroffen. We moesten allemaal onze toevlucht nemen tot economische werkloosheid. En met name Bij Ryanair moesten we onze toevlucht nemen tot lage uitkeringen omdat onze werkgever ons nooit correct bij de RSZ heeft aangegeven.

In die periode hebben wij bijna dagelijks hard moeten vechten om onze collega’s te laten krijgen waar zij recht op hadden, terwijl onze werkgever ons onder druk zette om onze salarissen voor de toekomst te verlagen. Een absurde situatie die tot op de dag van vandaag voortduurt.

En voor de weinigen onder ons die nog een aantal vluchten hebben mogen doen, werd er geen gezondheidsprotocol opgesteld. Als passagiers het resultaat van hun Covid-test moeten laten zien om een vliegtuig te mogen betreden, is dat voor ons niet hetzelfde.

Loterijkaartjes

Ondanks de Europese aanbevelingen betreffende de catering en verkoop aan boord, bleef onze werkgever van ons eisen dat wij aan boord loterijkaartjes en tal van andere producten verkopen alsof er nooit een crisis was geweest. Als beschermingsmiddelen kregen we alleen een paar niet-goedgekeurde stoffen maskers.

Er is tot op de dag van vandaag geen globaal preventieplan binnen Ryanair. De Belgische preventiedienst weigert zijn handtekening te zetten onder het voorgestelde plan wegens niet conform aan de Belgische veiligheidsvoorschriften.

Sector zonder grenzen

Europa is nog steeds niet in staat tot coördinatie om de gezondheid en de veiligheid aan boord van vliegtuigen af te dwingen. In een sector als de onze, die geen grenzen kent, is deze situatie onaanvaardbaar voor zowel passagiers als personeel. Algemeen heerst er, afgezien van de gezondheidsproblemen, nog steeds chaos aan boord als het gaat over de arbeidsomstandigheden van het personeel.

Liefde voor onze job

Tenslotte heeft de recente kaping van een vliegtuig van onze maatschappij naar Minsk duidelijk gemaakt dat wij in onze arbeidsrelaties niet alleen “commerciële werknemers” zijn zoals Ryanair die definieert. Wij zijn “cabinepersoneel belast met het waarborgen van de veiligheid en het welzijn van de passagiers”. Wij zijn professionals die hiervoor zijn opgeleid, en die gemotiveerd en met liefde voor deze baan hebben gekozen.

Wij hopen dat de vluchten spoedig hervat zullen worden en dat wij u spoedig naar uw bestemming kunnen brengen. Maar wij hopen ook dat de bevoegde autoriteiten spoedig de nodige stappen zullen ondernemen om de regels in de luchtvaart te verduidelijken en dat die autoriteiten deze maatregelen verder zullen opvolgen.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!