Bron: Pixabay
Boekrecensie -

‘Cannabis. De plant, het medicijn, de drug’

Met 'Cannabis. De plant, het medicijn, de drug' schreef Karel Michiels een boek dat iedere cannabisliefhebber, of de nieuw geïnteresseerde, in zijn boekenkast hoort te hebben.

dinsdag 2 februari 2021 10:27

De auteur combineert de meer wetenschappelijke inzichten over de plant, de geschiedenis van de verschillende (spiritueel, medicinaal, ontspanning, industriële verwerking) gebruiken, of nog de internationale cultuurpolitieke benadering met zijn eigen decennialange ervaring als cannabisgebruiker. Hierdoor krijgt de lezer een goed gefundeerd boek verweven met amusante anekdotiek

Doorheen het boek, dat 28 hoofdstukken telt, ontdekt men minder gekende verhalen aangaande de cannabisplant. Zo bespreekt de auteur de rol van cannabis in verschillende sjamanistische culturen en in diverse religies zoals het Joodse, het vroegchristelijke of nog het Hindoeïsme. Michiels neemt de lezer op intrigerende wijze mee naar de ontstaansperiode van het christendom en beschrijft de mogelijkheid dat Christus cannabis gebruikte. Wist u trouwens dat Christos de gezalfde betekent? En was cannabisolie dan de zalf?

Vergis u niet, de religieuze cannabisgebruiken situeren zich niet allemaal in het verre verleden. Ze zijn zeer levendig. In de VS werden recentelijk de International Church of Cannabis en de First Church of Cannabis gesticht. Verder heeft de auteur, reggaefan en rastaman, het natuurlijk over de spiritualiteit bij het gebruik van the herb op het Caribische eiland Jamaica.

De invloed van cannabisgebruik in de muziekwereld krijgt ruimschoots aandacht. Een resem bekende artiesten (Eric Clapton, Mick Jagger, Paul McCartney, Bob Marley, Louis Armstrong, …) passeren de revue, waarbij allen de loftrompet over de inspirerende effecten van cannabis steken. Cannabis stimuleert individuen niet alleen tot grootse composities, het smeedt eveneens banden onder mensen en werkt als glijmiddel bij menig (onderdrukte) subcultuur of op een doordeweeks feestje.

De schrijver wijst erop dat cannabis wereldwijd reeds zeer lang, en nog steeds, als medicijn gebruikt werd. Ongeveer alle menselijke culturen, waar de klimatologische omstandigheden het telen van de plant toelieten, consumeerden cannabis vanwege de therapeutische krachten. Michiels beschrijft hoe dit plotseling, en zeer radicaal, door de goedkeuring van verschillende Internationale Verdragen, tot een einde kwam. Hij stelt met groot verdriet vast dat de politieke verdragen iedere wetenschappelijke fundering missen, en het leven van zeer veel patiënten ruïneren. Bovendien blijven de politici, over de partijgrenzen heen, naar deze ongefundeerde verdragen verwijzen om de recreationele cannabisgebruiker, een categorie waar de auteur toebehoort, zonder aanvaardbare reden te stigmatiseren en te criminaliseren.

De auteur out zich complexloos als cannabisgebruiker. Hij vertelt openhartig over zijn eerste keer, met zijn neef, ook een reggaefan, na een concert van Capital Letters in de Ancienne Belgique. Nee giechelen deed hij niet en roze olifantjes zien evenmin. Integendeel een serene rust en helderheid daalde over Karel neer. Onmiddellijk begreep hij dat cannabis een levensgezel zou worden. Het illegale aspect nam, en neemt, hij er met spijt bij. De wet is fout, niet de gebruiker, aldus een politiek weeskind.

Karel Michiels laat in dit boek onder andere zijn licht schijnen over de opkomende cannabisscène in Nederland en België tijdens de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Hij beschrijft het moment waarop de cannabislegalisering in Nederland niet van de grond kwam en de bevolking genoegen met een gedoogbeleid moest nemen. De Nederlandse actualiteit maakt regelmatig duidelijk dat deze constructie onaf is en voor veel heibel zorgt. En toch is het volgens de auteur in niets vergelijkbaar met de terreur waarop Belgische politici, justitie en politie de Belgische cannabisgebruiker blijven trakteren.

Gedurende 28 hoofdstukken puzzelt de auteur een breed overzicht van cannabis en cannabisgebruik bij elkaar. Een kruid dat de gepassioneerde schrijver zijn volwassen leven zo goed als dagelijks consumeerde zonder daar, naar eigen zeggen, noemenswaardige neveneffecten van te ondervinden. Wat niet betekent dat hij stelt dat iedereen cannabis moet gebruiken. Jongeren doen er goed aan om tenminste tot 18 jaar te wachten. En wiet blowen is niet voor iedereen. Sommigen lusten het niet of vinden het effect niet leuk en heel af en toe worden mensen psychotisch. Al is dit te kort door de bocht, de bredere versie leest u in het boek.

De auteur etaleert zijn voorliefde voor lijstjes. Er is een lijst van internationale rapporten die stellen dat cannabis zo goed als onschadelijk is, een lijst van Nederlanders die een ingrijpende rol speelden bij de bevrijding van de cannabisplant, een lijst met internationale namen voor cannabis, een lijst met wiet gerelateerde producten, een lijst van sterren die cannabis gebruiken en geld investeerden in de cannabusiness. Want naast de cannacomics zoals, Seth Rogen of Cheech en Chong behandelt het boek eveneens de cannaconomics of te wel de cannadollars! Cinefielen krijgen hun eigen lijst met films en series waarin de plant een essentiële rol speelt vanaf het jaar 2000 na de gezalfde. Bedankt!

Onlangs blies Karel, a.k.a. Jah Shakespeare, zestig kaarsjes uit (Van harte!). Wellicht de gelegenheid voor een gebakje ten huize Michiels, of niet? In ieder geval vindt de bakgrage lezer, op bladzijde 249, de recepten voor Grootmoeders Huisgemaakte Canna Cake en Chocolade Ganjatongen.

Het boek is goed geschreven, omvat grappige anekdotes, de inhoud is genereus, up to date, en zal de lezer zonder meer doen begrijpen dat de illegaliteit van cannabis op niets anders dan ideologische en racistische oordelen gegrond is. Zelf vraag ik me na het lezen van het boek vooral af of de goedmenende en sympathieke auteur, en met hem een paar generaties gelijkaardigen, ooit in België op legale manier van zijn pretsigaret zal kunnen genieten? Wordt wellicht vervolgd! Het verhaal wel te verstaan, hopelijk niet de auteur!

Cannabis. De plant, het medicijn, de drug‘ verscheen bij uitgeverij Houtekiet, telt 328 blzn, bijna alle in het boek vermelde liedjes staan verzameld in een playlist op Spotify en kost 19,99 euro.

Patrick Dewals is politiek filosoof en de auteur van ‘Medicinale cannabis. Meer dan een medische kwestie, Garant (ISBN 9789044136364).

Creative Commons