Elk schip heeft zijn eigen unieke draak afgebeeld op de bovenbouw, die een specifiek Chinees element of symbool voorstelt - een knipoog naar de bouw van de schepen op de scheepswerven aan de oevers van de Yangtze in China. Bron: Ineos Will Fall
Opinie - Ineos Will Fall

De ‘JS Ineos Innovation’ is in holst van de nacht Antwerpen binnengevaren

Antwerpen kreeg op 18 juli de JS INEOS INNOVATION op bezoek. Dit is één van de drakenschepen van Ineos waarmee het schaliegas van Amerika naar Antwerpen transporteert. 

donderdag 23 juli 2020 14:53
Spread the love

 

Het schip dat zaterdagnacht 18 juli de haven van Antwerpen binnenvaarde is 180,3 meter lang, 26,6 meter breed en één van de acht ‘Dragon Ships’ van Ineos. Dit is een nieuwe categorie van reuzentankers die dienst doet als ‘virtuele pijpleiding’ over de oceaan voor de aanvoer van ethaan, propaan of andere koolwaterstoffen (Liquid Natural Gasses of LNG’s) verkregen uit de ontginning van schaliegas. Deze stoffen gebruikt Ineos als grondstof voor o.a. de productie van plastic.

Antwerpen Schaliegasvrij en Ineos Will Fall vragen een verbod op schaliegas in de haven van Antwerpen. Schaliegas is aardgas dat wordt gewonnen uit gesteente. Om dit te kraken en het gas vrij te maken worden boringen uitgevoerd die horizontaal worden voortgezet, zodra de steenlaag bereikt is. Aangezien boringen niet voldoende zijn om het gas te doen vrijkomen, dient de boring te worden gestimuleerd. Dit gebeurt door middel van een techniek die hydraulisch fractureren of fracking genoemd wordt. Hierbij worden onder hoge druk grote hoeveelheden water, zand en chemicaliën ingespoten. Door de grote druk breekt het gesteente. Deze manier van ontginning is erg milieubelastend en het is geen efficiënte methode.

Het fossiele schaliegas is de basisgrondstof voor de petrochemische en plastic-installaties van Ineos. Een aanzienlijk deel van de activiteiten van Ineos bestaat uit de productie van ‘plastickeutels’ (ook ‘pellets’ of ‘nurdles’) in plasticfabrieken, waar ethaan en propaan door middel van verschillende chemische processen omgezet worden in ethyleen en propyleen, de bouwstenen voor plastic zoals PE (polyethyleen) en PP (polypropyleen). Deze plastics worden grotendeels (naar schatting 40%) gebruikt in de verpakkingsindustrie en dus niet enkel voor duurzame en hoogwaardige toepassingen, zoals Ineos graag doet uitschijnen.

Daarnaast is het verlies van deze plastickeutels op het terrein en in het water van de Schelde nefast voor mens en natuur. Antwerpen Schaliegasvrij bracht vorig jaar in kaart hoe enorme hoeveelheden van deze keutels er in en op de oevers van de Schelde verzeild zijn geraakt.

Alsof dit nog niet voldoende is, bouwde Ineos na de oplevering van de ‘klassieke’ drakenschepen een nieuw soort ‘Very Large Ethane Carriers’ met 3x de capaciteit van de Dragon Ships. De eerste in zijn soort, de JS Ineos Marlin, wordt uitsluitend gebruikt om de Chinese markt te bevoorraden. Met het tweede schip, de JS Ineos Dolphin (gebouwd onder Liberiaanse vlag en recent ingeschreven in Malta), worden momenteel testvaarten uitgevoerd. China beschikt over de grootste schaliegasreserves ter wereld maar is tot op heden nauwelijks gestart met de ontginning ervan. Intussen probeert Ineos dus ook hier te profiteren van de hoge winstmarges door het gebruik van goedkoop schaliegas uit de US in haar talrijke Chinese faciliteiten.

Naast de Dragon Ships bouwde Ineos een nieuwe klasse van Rijn-aken voor het transport van butaan. Dit butaan wordt eveneens aangevoerd vanuit de Verenigde Staten en is eveneens een bijproduct van schaliegas. Ineos vervoert dit butaan via de binnenvaart, meer bepaald vanuit het ARA-gebied (Antwerpen-Rotterdam-Amsterdam), naar de ethyleen-kraker van Ineos in Keulen (Duitsland). Daarbij zal het Ineos Trading & Shipping – één van de vele groepsmaatschappijen van de complexe en intransparante holding – de mogelijkheid verschaffen de Europese markt te overspoelen met butaangas. Ineos zal Europa dus letterlijk en figuurlijk vergassen om hun verlieslatende resultaten van de laatste maanden te compenseren en hun in elkaar stortend imperium van de ondergang te redden.

Bovendien trekt Ineos (naar aloude gewoonte) ook hier weer de kaart van ‘greenwashing’. De aken werden vernoemd in het thema van de Indische, veganistische ‘Bhaji’-keuken: Aloo, Brinjal en Onion. Kwestie van ook deze natuurminnende bevolkingsgroep voor zich te winnen …

Ook Hadewig Kras van het verzet tegen de vervuilende cruiseschepen in Antwerpen is kritisch over de drakenschepen: “Opnieuw wordt de Antwerpse burger voor de gek gehouden. De grote vervuilers dienen NU hun verantwoordelijkheid op te nemen!”

Antwerpen Schaliegasvrij en Ineos Will Fall vragen de Vlaamse en federale overheid voor een duidelijke visie op de toekomst van de haven. Een beleidskader waarbij rekening wordt gehouden met de doelstelling van de klimaatakkoorden in Parijs (2015) om klimaatneutraal te worden tegen 2030. Als we onze klimaatdoelstellingen willen halen is Ineos niet het bedrijf dat ons daarbij gaat helpen. Ineos staat gekend voor het opkopen van oude installaties en een snel-winstmodel op basis van goedkope fossiele brandstoffen. Daarbij lapte Ineos in eigen land en andere landen al eerder syndicaal overleg en milieumaatregelen aan haar laars.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!