Bron: Pixabay
Open brief - Fébe Delagrense

Stem van een hogeschoolstudent

maandag 4 mei 2020 16:53
Spread the love

Beste,

 

Ik, een student aan de HoGent, had u graag even ingelicht over een aantal bedenkingen die ik toch heb bij de manier waarop we dit schooljaar verder zetten.

Wij studenten, proberen ons ten volle in te zetten voor onze studies. Toch ondervinden we hierin moeilijkheden. Ondanks alle maatregelen die zijn genomen, is het onderwijs beneden alle peil. Voor sommige vakken lukt het online lesgeven super, bij andere vakken is de kwaliteit van het onderwijs echt ondermaats. Lectoren hebben geen eenduidige richtlijnen gekregen, waardoor we op 5 verschillende platformen moeten werken, examens zouden moeten afleggen op 3 verschillende programma’s met 2 verschillende devices, ondertussen worden we bedolven onder 1.000 e-mails en moeten we al onze deadlines halen. Dit zonder echte begeleiding, want het woord zelfstudie nu is key. Met begeleiding zou dit nog een kans op slagen hebben gehad, zonder zullen er veel van ons kopje onder gaan.

Niet enkel de druk, maar ook het sociaal isolement en de onzekerheid weegt zwaar op ons. We zien momenteel niemand, studenten die geen psychische problemen hadden, zijn nu zoveel vatbaarder er een te ontwikkelen. Studenten die al een psychische aandoening hadden, kunnen nu geen fysieke consultaties raadplegen. Als student op kot in een andere stad ben ik gescheiden van mijn familie en vrienden, en elke dag begint zwaarder te wegen.

Een definitief examenrooster kregen we pas na de paasvakantie, wat voor ons telt als blok. Hoe onze examens gingen plaatsvinden, kregen we pas vorige week te horen, een testpoging pas vandaag. Die dan ook ronduit flopte. Terug de onzekerheid in, kunnen de examens wel op deze manier plaatsvinden?

Want dit baart me écht zorgen: de online examens. Na (een poging tot) het afleggen van een proefexamen heb ik opgemerkt dat hier heel veel factoren een rol in spelen. De internetverbinding, het werken van de sites, de batterijstatus van onze smartphone, de progamma’s in het algemeen, het achtergrondlawaai van alle medestudenten en zelfs de positie van onze smartphone en laptop. Ik hoop dat je na deze oplijsting dan ook ziet dat dit überhaupt een beetje absurd is, de enige factor die zou moeten meespelen is de kennis van onze leerstof.

Ook moeten we een 360° video maken van de locatie waar we dit examen afleggen en worden we gefilmd tijdens dit examen. Persoonlijk vind ik dit allemaal inbreuken op onze privacy. Wat met mensen die in een woonsituatie zitten die ze liever niet delen? Wat met de studenten die zich geen smartphone kunnen veroorloven? Deze groep wordt volledig vergeten en genegeerd.

Evalueren is nu prioriteit voor velen, heb ik de indruk. Zonder te beseffen dat dit voor iedereen een gekkenhuis is.

Wanneer we aan dit schooljaar begonnen, hebben we een studiecontract afgesloten en hier veel geld voor betaald. Want moest u hier niet van op de hoogte zijn, studiepunten zijn duur en voor een student dus kostbaar. Maar zowel de hogescholen als de overheid spelen hiermee alsof het een puzzel is die ze oplossen uit verveling tijdens deze quarantaine, zonder erbij stil te staan dat onze toekomst ervan af hangt.

Social media staat er vol van, maar blijkbaar zijn wij niet belangrijk genoeg voor de overheid.

 

Met vriendelijke groet,

Een vergeten student.

 

Fébe Delagrense is student Bachelor rechtspraktijk.

 

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!