Bron: Flickr (George Sobkowicz)

Therapeute: “De coronacrisis maakt ons angstiger en neerslachtiger”

De verspreiding van het coronavirus veroorzaakt niet alleen op economisch en maatschappelijk vlak moeilijkheden. Het virus dat onze fysieke gezondheid aantast, heeft ook een negatief effect op onze mentale gezondheid.

zaterdag 21 maart 2020 14:32
Spread the love

“We volgen het laatste nieuws allemaal op de voet via nieuwsuitzendingen, de radio en het internet waaronder sociale media. Hierdoor raken we overprikkeld en continu geconfronteerd met de coronacrisis”, zegt Lieve Van Weddingen. Van Weddingen is therapeute en coach in haar eigen praktijk met specialisatie in burn-out en stress. Deze overload aan meestal negatieve informatie zorgt voor angstgevoelens en neerslachtige of zelfs depressieve gedachten.

“Mensen zijn in eerste instantie heel bang om de ziekte te krijgen. Daarboven maken we ons zorgen over onze ouders, die misschien tot de risicogroep behoren, en onze kinderen”, zegt de therapeute. Om deze angsten te verminderen, proberen we het gevoel van controle terug te krijgen. “We gaan extra maatregelen nemen, zoals onze handen meer wassen. We voelen ons daardoor beter omdat we zo het gevoel hebben in controle te zijn”.

Stress

Toch blijven we moeilijke gevoelens als stress ervaren. “Dat heeft een negatief effect op onze fysieke gezondheid. We slapen minder en we eten minder of net meer. Een slechtere fysieke gezondheid heeft op zijn beurt weer een slecht effect op onze mentale gezondheid”, zegt Van Weddingen.

De onzekerheid en stress activeert ons reptielenbrein. Lieve Van Weddingen haalt hierbij het voorbeeld van het massaal hamsteren in de supermarkten aan. “Ik hoor vaak dat mensen het hamstergedrag niet begrijpen, maar eigenlijk is dat heel logisch”, aldus de therapeute. “Ons reptielenbrein is gefocust op overleven. Mensen kopen essentiële producten voor het geval dat ze over enkele dagen niet meer uit hun huis kunnen. We hebben allemaal eten nodig om te overleven”, legt Van Weddingen uit. “En blijkbaar behoort toiletpapier ook tot deze essentiële producten”, zegt ze met een knipoog.

Psychische kwetsbaarheid

Mensen met een psychische kwetsbaarheid hebben het in deze onzekere tijden ook moeilijker. Ten eerste kunnen de moeilijkheden waarmee ze worstelen direct verergeren door de coronacrisis. Maar ook de maatregelen rond corona hebben een negatieve invloed. “In psychiatrische instellingen valt een heel deel van de zorg weg. De groepssessies stoppen en soms dringt het personeel zelfs aan dat de patiënten op hun kamer blijven. Maar ook zijn heel wat therapeuten en psychologen genoodzaakt om de sessies voorlopig stop te zetten. Vaak bieden ze online sessies aan, maar dat werkt niet voor iedereen.”

Ons dagelijks leven heeft plots een heel andere wending gekregen. “Onze dagstructuur is weg. We kunnen niet meer naar de winkel of met vrienden op café. We zoeken naar nieuwe gewoontes en dat heeft tijd nodig om zich op te bouwen”, vertelt Van Weddingen. “Ik raad een goede dagstructuur aan. Ik ben verschillende dagschema’s voor kinderen tegengekomen op sociale media, maar wat met de ouders? Als je van thuis werkt, kan je bijvoorbeeld een dagschema maken. Maar dat helpt niet voor iedereen, want het blijft nog steeds een persoonlijke voorkeur.”

Bewegen en rust

Onze stress kunnen we op twee manieren verminderen, door te bewegen en door te rusten. “De eerste manier valt veelal weg, want we zijn erg beperkt in onze sportmogelijkheden. Fitnesscentra zijn gesloten, we hebben angst om het virus te vatten als we ons huis verlaten. Wel raad ik het aan om eens zonder de kinderen een wandeling te maken. Zo heb je beweging en rust in één.” Rust kan je op verschillende manieren nemen. “Leg je gsm aan de kant en kruip op tijd in je bed. Tijdens het slapen, herstelt ons lichaam en verminderen we ons stresshormoon.”

Ook voeding maakt een verschil. Het is belangrijk dat we gezonde voeding aan ons dieet blijven toevoegen. Dat klinkt evident, maar “ons reptielenbrein is gefocust op overleven en houdt dan van suiker, vet en zout voedsel. In stressvolle tijden zijn we geneigd veel van deze voeding te eten. Maar op lange termijn voelen we ons hierdoor alleen maar slechter.”

Ventileren

Tenslotte moet je ventileren over de moeilijke gevoelens die je ervaart. “Wij Vlamingen kroppen alles op, maar dat is niet gezond. Mensen zijn vaak neerslachtig en ongelukkig omdat ze geen manier vinden om hun gevoelens te uiten. Stuur een sms’je of een spraakberichtje, videochat of bel met elkaar, spendeer tijd met je huisgenoten. Als je toch liever je gevoelens niet meteen met anderen deelt, kan het ook helpen om ze neer te schrijven”, zegt de therapeut.

De belangrijkste tip van Van Weddigen is zelfzorg. “Je kan niet voor anderen zorgen als je jezelf niet goed voelt, dan raak je enkel meer uitgeput. Ik vergelijk het met het zuurstofmasker op het vliegtuig. Daar geldt de regel dat jij het moet opzetten voor je je kinderen helpt. Pas daarna kan je iets betekenen voor anderen.”

 

Heb jij de nood om met iemand te praten?

Je kan altijd terecht in de Corona Support Group op Facebook, opgericht door Lieve Van Weddingen.

Bij Tele-Onthaal kan je 24/7 terecht op het telefoonnummer 106. Via chat zijn ze beschikbaar op woensdag- en zaterdagnamiddag en elke avond.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!