En jongen zit verdrietig in een zetel.
Bron: PxHere

1 op 5 jongeren loopt vast: “JAC heeft een groot belang gehad op mijn leven”

“Zonder het JAC zou ik vandaag niet hebben gestaan waar ik nu sta”, zegt Abhi De Beukelaer, 21 jaar. Rond zijn 14 jaar ging De Beukelaer voor de eerste keer naar de eerstelijns hulporganisatie Jongerenaanbod CAW (JAC). “Ik moest het verlies van naasten verwerken. Dat lukte me niet goed waardoor ik ook moeilijkheden kreeg met agressie en beheersing. Gelukkig kon ik altijd bij mijn vertrouwenspersoon van het JAC terecht.”

woensdag 26 februari 2020 16:14
Spread the love

Het JAC maakt deel uit van het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW). Dat is een hulporganisatie die opkomt voor het welzijn van volwassenen. Het JAC doet hetzelfde, maar dan voor jongeren. Vandaag, woensdag 26 februari, lanceert JAC een campagne om jongeren bewust te maken van het bestaan en de mogelijkheden van de organisatie. “Jongeren tussen 12 en 25 jaar zijn welkom bij ons, ongeacht de problematiek waarmee ze worstelen”, zegt Shari Robijns, voorzitter werkgroep Jongeren bij CAW. “We werken steeds gratis, vertrouwelijk en anoniem.”

“Het JAC is goud waard”, zegt De Beukelaer overtuigd. “Ik kon altijd terecht bij mijn vertrouwenspersoon. Hij bood me een luisterend oor en samen werkten we naar een oplossing toe. Enkele jaren later belandde ik op het slechte pad. En nog steeds stond mijn vertrouwenspersoon voor me klaar. Tot mijn 19 jaar ben ik op regelmatige basis naar het JAC geweest. Nu spring ik soms nog eens binnen om bij te praten.”

Bekendmaking bij jongeren

Met de nieuwe campagne wil het JAC meer jongeren bereiken. “We willen dat jongeren tijdig weten dat we bestaan. Wanneer ze met iets zitten, willen we dat ze op dat moment weten dat ze bij ons terecht kunnen”, zegt Robijns.

Het JAC wil tijdig ingrijpen om verdere escalatie te voorkomen. Dat doen ze op twee manieren. Enerzijds door bekendmaking bij jongeren met behulp van o.a. de campagne, anderzijds door altijd beschikbaar te zijn. “Jongeren krijgen vaak te maken met ellenlange wachtlijsten voor psychologische hulp. Daardoor haken ze soms af. Bij ons kunnen ze meestal meteen terecht.” Dat kan via telefoon, mail, chat en door fysiek binnen te wandelen. “Op deze manier willen wij de drempel verlagen”, meent de voorzitter.

De lancering van de campagne valt samen met de ‘Vertel een sprookje’-dag. De invalshoek van de campagne speelt daarop in: “Is jouw leven geen sprookje? Heb je kopzorgen? Blijf er niet mee rondlopen. In het JAC kan je terecht met elke vraag en krijg je professionele hulp, gratis en vertrouwelijk.”

De campagne zal een jaar duren en focussen op vijf onderdelen: kopzorgen, relatiedip, op eigen benen staan, FOMO en last op je schouders. “De meest voorkomende thema’s waarvoor jongeren bij ons komen, zijn dan ook relationele problemen, alleen wonen en psychisch onwel bevinden”, zegt Robijns.

Steff Wynants (20) uit Herentals vond als jongere de weg naar het JAC. “Ik worstelde met mijn moeders verslavingen. Ik deed aan schoolverzuim en moest voor de jeugdrechtbank verschijnen. Bij het JAC kreeg ik ondersteuning. Ze hielpen me op weg.”

Volgens Wynants heerst er nog een veel te groot taboe rond psychisch welzijn. “Toen ik hoorde van de campagne, wou ik meteen meedoen. Ik wil andere jongeren motiveren om de stap naar het JAC te zetten als zij daar nood aan hebben. Praat erover, met hulpverleners en met elkaar. Ik kies ervoor om mijn verhaal te delen, niemand heeft precies dezelfde ervaringen, toch verbinden ze ons met elkaar.”

Focus op jongvolwassenen

Wynants en De Beukelaer gingen als jonge adolescent naar het JAC. De campagne focust op jongvolwassenen tussen 17 en 25 jaar. “We merken steeds meer psychisch onwel bevinden onder deze groep jongeren. En de maatschappij wordt steeds complexer, vooral op die leeftijd. Jongeren staan dan voor enorm veel keuzes. Werken of studeren? Alleen gaan wonen, en hoe werk dat dan? Als daar dan nog eens een kwetsbaarheid bij komt, maakt dat het nog eens zo moeilijk”, meent Robijns. “Deze jongeren gaan er ook vaak van uit dat ze niet meer bij ons terecht kunnen, omdat ze de volwassen leeftijd hebben bereikt. Deze campagne moet duidelijk maken dat ze nog steeds welkom zijn met al hun vragen.”

Het JAC wil tijdens de campagne inzetten op sociale media. Ook zullen ze werken met gadgets. “We merken dat dat aantrekkingskracht heeft bij jongeren”, lacht Shari Robijns. “We zullen ook aanwezig blijven op scholen, bij jeugdbewegingen en op festivals.”

In totaal hielpen alle JAC-vestigingen samen al 22.680 jongeren verder in 2019. Op hun website kan je terecht voor de contactgegevens van de vestiging in jouw buurt.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!