200 Joodse vrouwen zonden een lezersbrief naar The Guardian om te protesteren tegen een interview…
Onderzoekers van de Loughborough University in Londen onderzochten opnieuw de hoeveelheid informatie én de tendens van de berichtgeving over Labour en de Conservatieve Partij over de derde week van de verkiezingscampagne. Zij stellen vast dat de tendensen van het vorige onderzoek nog versterkt zijn.
De berichtgeving over Labour en Corbyn is nog negatiever dan voorheen, terwijl de nieuwsverstrekking over Conservatieven even positief blijft. Wat hoeveelheid informatie betreft kreeg Labour meer aandacht dan de Conservatieven, maar die berichtgeving was over de hele lijn overwegend negatief. De Conservatieve kandidaten krijgen globaal minder aandacht, maar worden wel systematisch positief weergegeven. Zelfs negatieve berichten over islamofobie in de Conservatieve Partij werden gekaderd in een eerder minimaliserende context, terwijl antisemitisme in Labour steeds extreem negatief werd weergegeven.
Dit onderzoek betreft alleen de gedrukte pers: kranten, weekbladen, tijdschriften. TV en radio zijn strikter gebonden aan evenwichtige regels tijdens verkiezingscampagnes, maar ook hier zijn dezelfde tendensen – zij het in mindere mate – merkbaar. Audiovisuele media berichten genuanceerder over antisemitisme binnen Labour in de kranten, maar hebben het wel voortdurend over dat thema, terwijl over de standpunten van Labour over sociale strijdpunten nauwelijks aandacht krijgen.
Peilingen geven de Conservatieven nog steeds een voorsprong op Labour, maar als die even onbetrouwbaar zijn als de peilingen voor de verkiezingen van 2017, is de kans opnieuw zeer groot dat geen van beide grote partijen een parlementaire meerderheid behaalt.