Volgens het VLAM – dat zijn geld voor dit soort acties voornamelijk van de sector zelf haalt, maar ook van de Vlaamse en Europese overheid – gaat het hier niet over een promotieactie. “Er zit duiding in over hoe vlees binnen een evenwichtige voeding past, hoe je het met mate kan consumeren. Het geeft basisinfo, op maat van het kind.”, aldus Liliane Driesen woordvoerder van het VLAM.
Promotie voor vlees
Dat is uiteraard onzin. Deze folders hebben niets met educatie te maken en het getuigt van weinig realiteitszin om te denken dat ouders en leerkrachten dat niet doorzien. Natuurlijk zijn deze folders in de eerste plaats bedoeld als promotie voor vlees. Ze zijn slechts een van de vele acties die de vleessector onderneemt om hun imago te redden.
Stel je voor dat kinderen na al die berichten over wantoestanden in slachthuizen, de impact van vlees op de klimaatverandering en de aanbevelingen van het Vlaams Instituut Gezond Leven om meer plantaardig te eten, de conclusie zouden trekken dat ze beter minder vlees en meer groenten zouden eten. In een land waar 1 op 2 mensen te dik is en de klimaatdoelstellingen niet gehaald worden, zou dat toch wel te gek voor woorden zijn!
Educatief materiaal?
Als de Vlaamse overheid oprecht wil inzetten op gezondheidspreventie dan zou het een goed begin zijn om het VLAM – dat door diezelfde overheid gesubsidieerd wordt – te verplichten om educatief materiaal te maken dat bij dat gezondheidsbeleid aansluit.
De Vlaamse overheid kan over de diverse domeinen heen gezondheid en voeding aangrijpen om organisaties te laten samenwerken en campagnes op elkaar af te stemmen.
Op lokaal niveau doet EVA dit al door met steden zoals Gent, Kortrijk en Sint-Niklaas educatieve kookworkshops te organiseren die binnen de klimaatdoelstellingen en het gezondheidsbeleid van die steden past. Hoog tijd om dit ook op grotere schaal toe te passen.