China moderniseert ook logistiek door digitalisering
Economie - Jan Jonckheere

China moderniseert ook logistiek door digitalisering

Hoewel China al de grootste markt voor logistiek is, blijft deze sector nog te versnipperd en te duur. De regering heeft plannen tot modernisering maar ook de internetgiganten zetten reuzeschreden. We bekijken eveneens geavanceerde initiatieven in enkele provincies en eindigen met de doelstellingen voor een groenere logistiek en verpakking.

maandag 17 september 2018 13:32
Spread the love

China overvleugelde in 2012 de VS als grootste logistieke markt. Daartoe droeg onder meer uitbreiding tussen 2005 tot 2015 bij van het Chinese spoorwegnet met 60 procent en van het snelwegennet met 200 procent Toch bedroegen de logistieke kosten in 2015 16 procent van het brp terwijl dat in de VS maar de helft was. Volgens de Wereldbank staat China maar op de 27-ste plaats wat de efficiency van de logistiek betreft.. De meeste bedrijven hadden eigen vrachtwagens in dienst en de logistiek was weinig uitbesteed aan gespecialiseerde grote bedrijven.

In 2014 telde China 250.000 bedrijven in transport, opslag en thuisbestelling waarvan 4000 buitenlandse. Volgens de ‘China Federation of Logistics & Purchasing’ betroffen 18 van de 20 top logistieke bedrijven in 2016 staatsondernemingen. De meeste bedrijven zijn echter KMO’s. De gekende buitenlandse groten als DHL, FedEx, UPS en TNT monopoliseren 80 procent van de internationale high end koeriersdiensten.

Een speciaal geval is de explosieve groei van de online handel. De koeriersdiensten vergrootten in 2015 hun omzet met meer dan één derde. De grootste online verkoper Alibaba had toen nog geen eigen logistieke dienst en gebruikte ‘derde partijen’ voor zijn verdeling. Concurrent JD.com heeft sinds 2007 een eigen netwerk van pakhuizen opgebouwd en kreeg in 2012 de goedkeuring om koeriersdiensten te organiseren.

Regeringsplan

De regering vaardigde in 2014 een plan uit om de logistiek tegen 2020 te moderniseren opdat het een jaarlijkse groei zou kennen van 8 procent. Dan zou de sector 7,5 procent van het bnp moeten uitmaken. Vooral het slim maken van het gehele distributieproces kan de efficiency in de hand werken en de kosten besparen. Moderne opslagplaatsen kunnen tot 70 procent op de kost van de gronden en 80 procent op personeelskosten besparen, zo heet het. Wat efficiency betreft werd Radio Frequency Identification (RFID) maar weinig gebruikt. Ook het op elkaar afstemmen van leveranciers, opslag en verdeling was weinig geïnformatiseerd.

De richtlijn van de regering stelt dat de logistieke sector zowel een invloed uitoefent op de industriële herstructurering, op de gecoördineerde ontwikkeling van de regio’s, het aansturen van nieuwe groeibronnen als op de algemene economische efficiency. Om het wegtransport te verbeteren wil China de toestemming voor het vervoer van zwaar transport door verschillende provincies vereenvoudigen. Daartoe zullen de vergunningen voor het jaareinde online moeten geplaatst worden. De regering wil eveneens tegen die tijd een uniform vracht clearing systeem. Daarbij moet de tijd voor de inklaring verminderen met een derde.

De richtlijn stelt nog dat vergoedingen en kosten voor de logistieke bedrijven verminderd zullen worden om hun lasten te minimaliseren. China zal de ontwikkeling van de sector ook ondersteunen op het vlak van stadsplanning en grondgebruik evenals de nationale logistieke centra verbeteren, ook bij het spoor. De regering wil eveneens dat de logistiek en de opslag meer geïnformatiseerd, gestandaardiseerd en ook slimmer zou worden.

Overigens heeft de regering in juli ook beslist om in 22 Chinese steden pilots te lanceren in grensoverschrijdende e-commerce en dit onder meer om in- en uitvoer te stimuleren in een poging om nieuwe groeidrijvers te vinden. 13 steden fungeerden al sinds 2015 als pilot en de grensoverschrijdende e-commerce verdubbelde er twee jaren op rij. Vooral in deze pilotzones zullen de administratieve procedures in logistiek, opslag en douaneformaliteiten worden vereenvoudigd. Daarbij worden nieuwe managementmethodes, technologische standaarden aangemoedigd evenals het delen van informatie. Hoe dit in zijn werk gaat, kunnen we al zien in Hongkong.

Hongkong

In Hongkong kunnen de online shoppers al genieten van snellere en meer mogelijkheden van bestelling wanneer ze opteren voor deze mogelijkheden Het was UPS dat in samenwerking met SF Express het eerst deze andere bestelmogelijkheden aanbood naast de levering thuis of op het werk. Na hun online bestelling krijgen de klanten een sms-je op hun mobiele telefoon wanneer hun pakket in Hongkong aankomt. Ze kunnen zonder bijkomende kost kiezen voor een alternatieve leveringsplaats: ofwel in een gesloten kastje ofwel in een fysieke winkel. Het sms’je bevat een veiligheidscode die de gebruikers nadien moeten intypen om bij het ophalen te bewijzen dat zij de rechtmatige eigenaar zijn. De kastjes en winkels zijn verspreid over 500 residentiële of handelsplaatsen in Hongkong.

UPS heeft overigens veel geïnvesteerd in nieuwe technologieën om de klanten betere diensten te verlenen. Zo kan UPS zijn vrachtluchtroutes controleren om energie te besparen en beschikt het over een scansysteem dat verhindert dat de pakketten naar een foute bestemming worden gestuurd.

Nu wordt een volledige traceerbaarheid nagestreefd met eveneens douane inklaring. Hongkong wil eveneens een hogere technologie in zijn infrastructuur gebruiken. In 2016 zette de ‘Airport Authority Hong Kong’ en het ‘Hong Kong Applied Science and Technology Research Institute’ een gemeenschappelijk onderzoekscentrum op over hoe ze de luchthaven slim konden maken. Bij de projecten die uitgetest worden, behoren een barcode en RFID-scanner die de passagiers de mogelijkheid biedt hun bagage thuis te scannen en dan zelf in te checken.

De luchthaven probeert ook manieren uit om mobiele check-in en bagage pick-up uit te breiden naar locaties buiten de luchthaven zoals in pretparken, hotels, vergadercentra en cruise terminals. Ook wordt nagegaan hoe gezichtsherkenning kan ingeschakeld worden bij het aan boord gaan. 

Blockchain

Naast financiën is de logistiek eveneens een uitgelezen terrein om de blockchain technologie toe te passen. Door de traceerbaarheid en doorzichtigheid van de techniek voelen zowel koper als verkoper zich meer zeker. CEO van VeChain Sunny Lu, die een O&O team met 50 beroeps blockchain ontwikkelaars te Shanghai leidt, gelooft dat firma’s die nu al inzetten op de technologie straks een voetje voor zullen hebben.

Volgens Transport Intelligence zou de logistieke markt voor e-commerce in de regio Azië Pacific tegen 2022 in waarde verdubbelen. De Australische logistieke ontwikkelaar Goodman Group verwacht dat e-commerce spelers dan 60% van zijn omzet gaan uitmaken. De groep heeft in de Hongkongwijk Tuen Mun een opslagplaats gebouwd van 750 miljoen dollar met 852.000 m2 waarbij robotten de goederen ontvangen, sorteren en opslaan.

De Hongkong groep ‘Li & Fung’ is als logistieke groep vooral toegespitst op kleding en textiel. Bij de modernisering met digitalisering staat Sewbot een automatisch stikkende robot centraal. Begonnen werd met T-shirts. De technologie maakt mogelijk dat de gebruikers een foto via een app opladen en hun maten opgeven. Deze gegevens worden naar de dichtstbijzijnde fabriek gestuurd waar Sewbot de kledij vervaardigt. Zo kan Sewbot een T-shirt maken om de 22 seconden, wat twee maal zo vlug ls als manueel stikken. Bedoeling van CEO Spencer Fung is deze werkwijze uit te breiden naar huishoudelijke goederen, schoenen en de volledige kledingsector.

Naast de logistiek kan ook financiering van de handel zijn voordeel halen uit de blockchain technologie. 7 banken uit Hongkong waarbij de ‘Hong Kong and Shanghai Banking Corp’ (HSBC) en de ‘Standard Chartered Bank Hong Kong’ vormen samen een platform om de blockchain technologie aan te wenden voor zakelijke financiering. Naar verluidt is de technologie gebouwd op die van een Ping’an filiaal. Zelfs de centrale bank van Hongkong de ‘Hong Kong Monetary Authority’ heeft te Singapore een bod gedaan om het ‘Global Trade Connectivity Network’ dat gebaseerd is op deze technologie te mogen ontwerpen.

HSBC en ING Bank hebben de blockchain technologie al gebruikt voor zakelijke financiering voor het landbouwbedrijf Cargill. In het bijzonder werd een lading sojabonen van Argentinië naar Maleisië gestuurd waarbij de tijd voor het invullen van de formulieren van 5 tot tien dagen verminderd werd tot 24 uur. Deze werkwijze kan de regionale en internationale handel doen opleven, vindt Ajay Sharma van HSBC.

De ‘UN Economic and Social Commission for Asia and the Pacific’ heeft berekend dat de digitalisering van de handelsformaliteiten de gespendeerde tijd kan verminderen met 44 procent en de kosten met 32 procent. De uitvoer zou zo jaarlijks met 257 miljard per jaar vooruit kunnen gaan. Ook negen Europese banken willen met HSBC de technologie aanwenden in Europa.

Alibaba /Cainiao

Het is dus niet toevallig dat e-commerce gigant Alibaba’s logistiek filiaal Cainiao Hongkong uitgekozen heeft om 1,5 miljard dollar te investeren in een logistiek centrum in de omgeving van de luchthaven. Hoewel dit centrum pas in 2023 operationeel wordt, is het een sluitstuk in de strategie die we even schetsen.

Alibaba beschikte oorspronkelijk niet over een eigen logistiek netwerk en dit in tegenstelling tot concurrent JD.com. De groep deed dus beroep op zogenaamde ‘derde partijen’ die de bestelde pakketten thuis bezorgden. Met hun medewerking richtte Jack Ma in 2013 het ‘China Smart Logistics’ op als logistiek platform waarin in een eerste fase 100 miljard yuan in wordt geïnvesteerd. Doel van het netwerk -ook Cainiao geheten- is binnen China te leveren binnen de 24 uren en over de gehele wereld binnen 72 uren.

Tot nu toe kon Alibaba de leveringstijd voor grensoverschrijdende e-commerce verminderen van 70 dagen tot 10 dagen. Binnen China is de levertijd binnen de eerste of tweede dag al beschikbaar in 1.500 kantons of districten. Momenteel vinden dagelijks honderd miljoen pakketten hun weg door het platform. Alibaba zorgt voor de technologie en de kernprocessen die het netwerk slim moeten maken.

Jack Ma denkt echter al vooruit tegen de tijd dat dagelijks een miljard pakketten verstuurd moeten worden. Wat de wereldwijde handel betreft, gelooft hij in het toenemend belang van de pakketten en de afname van het vervoer per container.

Cainiao beschikt in Hongkong al over drie verhandelingscentra gezien dit de poort is zowel voor pakjes die China verlaten als binnenkomen. Wereldwijd plant Cainiao vijf regionale hubs namelijk te Dubai, Hangzhou, Kuala Lumpur en in Europa wordt dit de luchthaven van Luik. De uitvalsbasis vanuit Hongkong wordt een mijlpaal om de levering wereldwijd binnen 72 uur te bereiken.

Hoewel Cainiao de leiding neemt, wordt het project in Hongkong uitgevoerd door een joint venture met China National Aviation Corp. en ook met YTO Express. Deze drie bedrijven hebben 51 procent, 35 procent en 14 procent van de aandelen. Het project voorziet een luchtvracht verwerkingscentrum, een sorteercentrum en een afhandelingscentrum van de bestellingen.

Wanneer het centrum klaar is in 2023 zou het jaarlijks tientallen miljoenen pakjes moeten kunnen behandelen en de luchthaven van Hongkong jaarlijks 1,7 miljoen ton bijkomende vracht aanbrengen. Het opslaan zal volautomatisch gebeuren evenals onder automatische temperatuurcontrole.

Binnen China werkt Cainiao aan 8 regionale opslaghubs: tegen volgend jaar moet 5,7 miljoen m² ruimte afgewerkt zijn. Cainiao opende in oktober vorig jaar te Huiyang (Guangdong) een slim verdeelcentrum met meer dan 200 robots. Deze kunnen dagelijks een miljoen pakketten versturen. Alibaba controleert al Lazada uit Singapore voor e-commerce in Zuidoost Azië en heeft zopas in Rusland met de Mail.ru Groep een akkoord gesloten om samen een joint-venture te vormen van 2 miljard dollar.

JD.com

Concurrent JD.com maakt eerder een omgekeerde beweging door. Terwijl Alibaba eerst geen eigen verdeelnetwerk had en dit nu uitbouwt, beschikt JD.com wel over een performant eigen distributienetwerk, maar stelt het nu open voor partners. Naar eigen zeggen beschikt JD.com over een netwerk van 500 opslagplaatsen met in totaal 11,6 miljoen m2 en over 266 miljoen gebruikers. Nu al levert het in China voor 90% op dezelfde dag. In steden als Wuhan, Zhengzhou en Changsha wordt zelfs bestelling binnen twee uur gehaald.

Uiteraard staat slimme technologie ook hoog in het vaandel. Hoofd technologie Chen Zhang beschikt over niet minder dan 2.000 ingenieurs en onderzoekers. In Shanghai heeft JD.com al een volledige geautomatiseerde B2C-opslagplaats. De eerste fase ervan is 40.000 m² groot. Op termijn zullen er dagelijks 200.000 pakketten per dag behandeld kunnen worden. In augustus lanceerde JD.com al in Kunshan een eerste geautomatiseerd sorteercentrum. JD.com was ook de eerste operator die drones inschakelde. Het beweert goed op weg te zijn een leveringsdrone in functie te stellen die tot één ton kan vervoeren.

In Shaanxi bouwt JD.com een vliegveld voor drones om bergachtige afgelegen gebieden te kunnen bedienen. De webwinkel plant eveneens in het zuidwesten 185 drone luchthavens te bouwen om zijn goederen naar de verbruiker uit de afgelegen gebieden te brengen. De luchthavens zouden binnen drie jaar klaar moeten zijn. Ze moeten het ook mogelijk maken dat landbouwgoederen uit Sichuan binnen 24 uur elders in China geleverd worden.

JD.com werkt in steden al met automatische bestel aan huis automaten. Het is ook van plan om samen met vastgoedontwikkelaar ‘China Overseas Land & Investment’ honderden onbemande buurtwinkels te openen in China. De werking hiervan wordt sinds begin oktober uitgetest op de hoofdvestiging in Beijing. Naar verluidt willen de twee partners ook een ‘slimme stad’ oplossing ontwikkelen.

Momenteel werkt JD.com eveneens om de blockchain technologie te gebruiken opdat de voedingsketen volledig traceerbaar zou worden. JD.com heeft voorts met autoproducenten een akkoord om de SAIC Maxus en Dongfeng Motor als zelfsturende bestelwagens te onderzoeken en te ontplooien. De twee modellen zouden ingezet worden tussen distributiestations en afleveringspunten. De SAIC Maxus heeft al succesvol testen doorstaan met automatische routeplanning, automatisch inhalen en zelfs parkeren.

Als laatste snufje laat JD.com via virtuele realiteit toe dames zich te bekijken hoe ze er uitzien wanneer ze cosmetica producten gebruiken. Niet te onderschatten zijn eveneens de overeenkomsten met Baidu.com en met Qigoo360 om de dagelijkse 15 petaflops aan big data die het genereert te gaan analyseren in functie van wat de verbruiker echt wil.

JD.com heeft de afgelopen 3 jaar sterk geïnvesteerd in de uitbouw van zijn pakhuizen in het buitenland onder meer in Hongkong, Los Angeles, Tokyo, Osaka, Amsterdam, Bangkok, Incheon en Jakarta. Op 5 jaar tijd wil het aanwezig zijn in honderd landen en 300 steden. Indonesië is al goed uitgebouwd en nu is Thailand en Australië aan de beurt. Later volgt Europa en de VS en dit waarschijnlijk in samenwerking met Google.

Provincies

De provincie Jiangsu die 11 procent realiseert van de Chinese logistiek, zag de waarde er van vorig jaar toenemen met 13,7 procent waarbij het 2800 miljard yuan omzette. De kost van de sector bedroeg 14,1 procent van het brp wat 1,4 procent minder is in vergelijking met 2010. Directeur Zhou Xiaolin van de afdeling Economie en Handel bij de ‘Jiangsu Provincial Development and Reform Commission’.benadrukt dat de provincie al veel maatregelen getroffen heeft om de logistieke kost te verminderen. Hij werkte met verschillende departementen, e-commerce bedrijven en informatie delende platformen samen.

Tot 2020 wordt een vermindering van 10 tot 20 procent toegestaan op de kost voor vrachtwagens op snelwegen en op vrachtschepen die sluizen doorvaren. De provincie die 24.000 km aan binnenvaartwegen telt, heeft ook een slim dispatching systeem opgericht dat de efficiency van de binnenvaart opvoert. Met deze politiek kon vorig jaar 710 miljoen yuan worden bespaard, aldus Zhou.

Onderdirecteur Tao Xulin bij het Provinciaal Transportdepartement stelt dat Jiangsu meer luchthavens, logistieke hubs en spoorwegen heeft aangelegd om de snel verhoogde vraag tegemoet te komen Na het plan 2017-20 ter ontwikkeling van het spoor bereikte het aantal vrachttreinen dat vorig jaar vanuit Lianyungang naar Europa spoorde 880 en dat is de helft meer van het jaar voordien. Doordat 3 nieuwe waterwegen afgewerkt werden, verhoogde het aantal via de waterweg verscheepte goederen met een derde.

Privébedrijven zetten ook de nieuwste technologie in. Onderdirecteur Meng Leiping bij het onderzoeksinstituut van ‘Suning Logistics Group’ beweert dat door de nieuwe methodes de efficiency van de groep kon worden verdrievoudigd. Suning plant dan ook 5000 slimme logistieke hubs die in de toekomst drones zullen gebruiken. Dit komt neer op een kostenbesparing van 10 yuan per bestelling.

In de Nanjing bewonersbuurt Binjiang Yihao experimenteerde Suning al met een onbemand voertuig dat volgens Meng de beste route kiest, de lift kan nemen en automatisch informatie over zijn locatie doorstuurt. Het kan 50 tot 80 pakjes per dag leveren wat een of twee personen kunnen afhandelen. Suning is dus van plan om deze onbemande voertuigen in de toekomst te gaan gebruiken in 1.000 bewonersbuurten.

De hoofdstad van Jiangsu Nanjing streeft er niet enkel naar om zijn maakwerk up te graden, maar ook om zijn positie als logistieke hub in het gebied van de Jangtse benedenstroom te versterken. Op zijn noordelijke flank wordt de O&O zone ‘Nanjing Jiangbei New Area Industrial Technology Research and Innovation Park’ opgezet. Hoewel de zone van 15 km2 nauwelijks 2 jaar geleden geopend werd, komen er dagelijks tientallen bezoeken van geïnteresseerde bedrijven. In april werd een logistiek centrum voor verscheping ingehuldigd van 35.000 m2. Op 4 maand tijd hebben 33 logistieke bedrijven en betrokken overheidsorganen in het gebouw hun intrek genomen.

Een tweede fase van het project moet tegen het jaareinde klaar zijn. Onderdirecteur Liu Baokui van het ‘Institute of Spatial Planning and Regional Economy’ is er van overtuigd dat Nanjing door de ontwikkeling van de O&O-zone en van het verschepingscentrum een collectief effect zal bereiken dat vitaal is zowel voor het maakwerk als voor de verschepingssector. Een goed platform en openbare diensten zullen de bedrijven helpen de kosten te drukken en de marktmogelijkheden van het maakwerk in de hand werken meent hij.

Ook voor buurtprovincie Zhejiang wordt slimme logistiek een belangrijke drijfveer in de sector van vrachttransport. De privegroep Transfar Group te Hangzhou heeft een logistiek netwerk gelanceerd dat als dienstenplatform fungeert die de vraag vanuit de bedrijven afstemt op de mogelijkheden van de logistieke bedrijven. Door het platform kan gerealiseerd worden dat vrachtwagens door verschillende aanvragen te combineren vol geladen worden. Dit is vooral aantrekkelijk voor de KMO’s. Opdat dit netwerk vlot zou functioneren, plant Transfar Zhilian meer dan 120 logistieke ‘snelweghavens’ over geheel China waarvan er al 65 in werking zijn.

Volgens ondervoorzitter Zhou Shengxue van Transfar Zhilian integreren deze havens langs de snelwegen de kleine en versnipperde logistieke operatoren door één stop en de ketting voor allen. De Hangzhou Transfar snelweghaven integreert momenteel meer dan 300.000 vrachtvoertuigen en bedient 30.000 bedrijven in Hangzhou en omgeving.

Naast zijn snelweghavens beschikt Transfar ook over twee e-commerce platforms: Lujing dat vrachtvervoer verzekert tussen steden en EHD dat werkt voor binnenstedelijke leveringen. Via de cloud kan de informatie tussen verschillende pakhuizen onderling uitgewisseld. Eind vorig jaar bereikte het Transfar Network meer dan 300 steden in China.

Momenteel staan bij het netwerk 2 miljoen vrachtwagens geregistreerd en beide verbonden miljoenen zaken en 175.000 logistieke dienstenproviders met een dagelijkse omslag van 2,15 miljoen ton vracht. Statistieken tonen aan dat in steden met de logistieke havens de kosten met 40 procent werden verminderd. Ook de vrachtwagenbestuurders verdienen veel meer dan voordien en doordat de vrachtwagens vol geladen waren, kwam elk jaar zowat 192.000 ton minder CO2 in de lucht.

Een gelijkaardig initiatief werd opgezet in de zuidelijke bergprovincie Guizhou, zij het dat de overheid er initiatiefnemer is van het logistiek platform. Door toedoen van ‘Guiyang Huochebang Technology Company’ rollen dagelijks 5 miljoen items vracht informatie over chauffeurs en vracht over de schermen. Door de app die de firma ontwikkelde, kunnen 5,2 miljoen chauffeurs in verbinding gesteld worden met 1,25 miljoen vrachteigenaars. Door de app werd de wachttijd voor het transport ingekort van 4 tot een halve of gehele dag. Guizhou’s openbaar platform heeft vorig jaar 29 miljoen ton vracht geleverd.

Het tonnage aan vracht dat via de weg getransporteerd werd, groeide vorig jaar sterk. Naar eigen zeggen is de verbetering van de efficiency in de logistiek in Guizhou het grootst in de natie.

Luchtvaart koeriers

Vooral de luchtvaart komt echt van de grond want de grote spelers breiden hun vloot uit wat volgens experts het begin is van een volwassen ontwikkeling. Koerierdienst SF Express heeft te Shenzhen zijn 45-ste vliegtuig in gebruik genomen en beschikt over de grootste vloot. De firma heeft in februari de goedkeuring gekregen om in Ezhou nabij Wuhan een luchtcargo hub te bouwen. Met een investering van 2,3 miljard yuan door SF wordt verwacht dat dit de eerste echt professionele vrachtluchthaven wordt in Azië. Tegen 2025 zou jaarlijks 2,45 miljoen ton worden behandeld. Naast SF EXpress hebben ook China Post en YTO Express hun eigen vloot met respectievelijk 33 en tien vliegtuigen.

Ook YTO heeft plannen om een eigen vrachtluchthaven te bouwen. ZTO Express is eveneens van plan een vloot te vormen maar met internationale partners. Volgens cijfers van de ‘Civil Aviation Administration of China’ vervoerde China vorig jaar meer dan 7 miljoen ton luchtvracht en voor dit jaar wordt 7,56 miljoen ton voorspeld. Toch vertegenwoordigt de vracht die via de lucht getransporteerd wordt maar 5 procent van het totale vrachtvervoer. De Chinese bedrijven hebben voorts zeker een inhaalbeweging te maken in vergelijking met de internationale giganten als UPS en FedEX die over honderden vliegtuigen beschikken.

Toch laten de Chinese bedrijven zich niet onbetuigd bij de levering van pakketten aan het buitenland. Vorig jaar bereikten deze pakketten met Taiwan, Hongkong en Macao er bij 830 miljoen stuks, een vooruitgang met een derde, aldus cijfers van het China’s State Post Bureau. Hoewel de wereldwijde logistieke markt gedomineerd wordt door DHL, UPS en FedEx, toch koesteren de Chinese topkoeriers zoals YTO Express Group Co, SF Holding Co Ltd and ZTO Express grootse internationale plannen. YTO slaat de handen ineen met Cainiao voor het nieuw logistiek centrum nabij de luchthaven van Hongkong. Vorig jaar verwierf het te Shanghai gebaseerde YTO Express 61 procent van de aandelen in het te Hongkong beursgenoteerd ‘On Time Logistics Holdings’ dat gespecialiseerd is in luchtvracht.

Het YTO netwerk bedekt nu 4 continenten met 50 landen en regio’s. Het heeft 60 internationale levering installaties en 1000 buitenlandse agenten. In de toekomst zullen internationale vluchtroutes worden gelanceerd naar Rusland, Maleisië, de Filippijnen en naar Japan.

Zijderoutes

Deloitte verwacht dat de Chinese logistiek een duw in de rug zal krijgen door de nieuwe zijderoutes. COSCO is de grootste verscheper in China en de vijfde wereldwijd, maar de eerste qua vloot in bulkschepen. Het heeft lijnen naar 600 havens in 60 landen.

In Europa heeft COSCO nieuw leven ingeblazen in de haven van Piraeus. Volgens een Knight Frank-rapport staan de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) op de derde plaats als land dat het meest van het Zijderoute initiatief zal profiteren. China is al de grootste VAE-handelspartner. Het land heeft ook de grootste markt van kleine Chinese goederen buiten China. Deze goederen vinden van hieruit verder hun weg naar Afrika, Centraal Azië, de Golfstaten. De Chinese bedrijven beschouwen dan ook de VAE als de draaischijf voor handel en investeringen in de buurlanden.

In november 2017 legden Abu Dhabi Ports en China’s COSCO Shipping Ports de eerste steen voor een nieuwe containerterminal in de Khalifahaven. Abu Dhabi Ports die de Khalifa haven uitbaat, sloot een akkoord met COSCO waarbij deze de haven de containerterminal van 700 miljoen dollar gedurende 35 jaar mag uitbaten. Dit zou de capaciteit van de haven die nu 2,5 miljoen TEU overslaat, vergroten met 2,4 miljoen TEUs van 20 voet.

Tijdens het tweede kwartaal dit jaar hebben Abu Dhabi Ports en de Jiangsu Provincial Overseas Cooperation and Investment Company Limited (JOCIC) aangekondigd dat 15 Chinese bedrijven voor in totaal een miljard dollar investeren in de Khalifa Port Free Trade Zone (KPFTZ), de grootste vrijhandelszone in het Midden Oosten.

Ecologisch

Een traditionele transportmodus loopt via de spoorwegen. Steenkool vertegenwoordigt de helft van het spoor vrachtverkeer. De elektriciteitsmaatschappijen betalen van 30 procent tot 60 procent van hun kosten aan logistiek. Vooral het gebruik van containervervoer is bij de Chinese spoorwegen nog onvoldoende ontwikkeld.

Toch wil het ministerie van Transport het vrachtverkeer via het spoor van 2017 tot 2020 verhogen met 30 procent. De onderminister van Transport Liu Xiaoming voorziet daarnaast dat de binnenvaart tegen 2020 toeneemt met 7,5 procent of 500 miljoen ton. Het vrachtvervoer via vrachtwagens vanuit de havens zou afnemen met 440 miljoen ton. Maatregelen zullen volgens Liu getroffen worden opdat de transportdiensten meer ecologisch zouden werken. Zo moet de uitstoot van NO met 1,1 miljoen verminderen op 3 jaar tijd, die van fijn stof met 55.000 ton en NO2 met 100 miljoen ton.

Gezien de snelle ontwikkeling van e-commerce proberen de grote verdelers eveneens hun logistiek groener te maken door het gebruik van plastiek te beperken. Het 40 miljard pakketten dat vorig jaar verstuurd werd, vereiste 8 miljard plastiek omhulsels en veel rollen tape die een groeiend milieuprobleem vormen. Het State Post Bureau en negen andere regeringsorganen hebben in november richtlijnen uitgevaardigd die vereisen dat tegen 2020 de helft van de verpakkingen bio afbreekbaar zijn, 90 procent van de facturen elektronisch en dat de verpakking per stuk vermindert met 10 procent.

’s Lands standaardisatie administratie vereist dat de pakjes voor express leveringen tegen september dunner zijn en recycleerbaar. De Post geeft het goede voorbeeld en mikt er op dat tegen 2020 90 procent van zijn facturen digitaal zijn en meer dan de helft van de gebruikte stoffen bio afbreekbaar. Cainiao wil nog beter doen: tegen 2020 alle verpakkingen bio-afbreekbaar en alle leveringsdocumenten elektronisch. Winkelketen Suning dat niet ten achter wil blijven, voorziet voor dit jaar 200.000 bio afbreekbare leveringsdozen en 2 miljoen tegen 2020.

JD.com investeert 1 miljard yuan in een groen fonds om vooral de verpakking duurzamer te maken. Het werkt daarvoor samen met andere logistieke giganten zoals DHL, La Poste, Yamato, SF Express, grote bedrijven als Nestle, Danone en milieuorganisaties uit het Green Stream Initiative. Bedoeling is tegen 2020 het aantal plastiek pakketten met 10 miljard te verminderen en 80 procent van het verpakkingsmateriaal recycleer baar te maken. 50 procent van het plastiek zou bio-afbreekbaar moeten zijn. In juni begon JD.com al met de eerste vloot van groene vrachtwagens in Beijing, Shanghai en Chengdu. Kortom de Chinese logistiek maakt zich niet enkel op om uit te breiden in binnen-en buitenland, maar is nu ook gestart om deze groener te maken.

 

Bibliografie

*China releases guideline to raise logistics sector efficiency, China Daily , 17-08-2017

* China to set up new comprehensive cross-border e-commerce pilot zones for greater opening-Up, Xinhua, July 14, 2018

*Aviation: express sector taking off, China Daily, 15-08-2018

*http://en.gaxq.gov.cn/2018-08/09/c_261418.htm, Guizhou adapts big data to improve logistics efficiency, 9/08/2018

*Logistics becoming cheaper and faster, China Daily 06-06-2018

*Jiangsu province takes measures to improve cargo delivery

*Nanjing eyes high-end manufacturing, logistics center, China Daily, 17-08-2018

*Courier firms expanding overseas, China Daily, 15-08-2018

*Marching ahead: China & the logistics industry, cnmbe.com

*https://chine.in/actualite/cn/fret-ferroviaire-augmentera- de 30% d’ici 2020, 02-07-2018 french.xinhuanet.com

*China Daily(HK Edition) , Logistics thrust to fuel region’s trade, 17-07-28

*Alibaba Bets Big on Logistics, alizila.com

’*The logistics industry and the trends of smart logistics, Bank of China

*chinasquare tags logistiek, Alibaba, JD.com

take down
the paywall
steun ons nu!