Uitstoot van nieuwe auto’s in EU stijgt

Er zijn vorig jaar niet alleen meer auto’s verkocht in de EU, de gemiddelde uitstoot van die modellen is ook licht gestegen. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het Europese Milieuagentschap.

dinsdag 24 april 2018 14:21
Spread the love

Uit voorlopige cijfers van de Europese autoverkoop in 2017 blijkt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de verkochte modellen met gemiddeld 0,4 gram is gestegen. De stijging was het grootste bij dieselwagens: van 116,8 gram per kilometer in 2016 naar 117,9 vorig jaar, terwijl de uitstoot van benzinewagens nagenoeg gelijk bleef.

Ook werden opnieuw meer wagens verkocht: een totaal van 15,1 miljoen nieuwe auto’s, goed voor een stijging met 3 procent tegenover 2016 en het hoogste aantal sinds 2007. Het aantal nieuwe auto’s steeg in alle Europese lidstaten behalve Finland, Ierland en Groot-Brittannië.

Suv’s

Volgens Transport en Milieuorganisatie T&E is de stijging van de gemiddelde CO2-uitstoot vooral te wijten aan de voorliefde voor SUV’s en ‘crossovers’, die een hogere uitstoot hebben.

Ook stellen automakers nieuwe modellen en de lancering van elektronische auto’s uit tot 2019 om hun uitstootdoelstellingen tegen 2020 en 2021 te halen, zegt de organisatie.

Opvallend: de daling van het aantal diesels in de verkoop, nu nog goed voor 45 procent van het aantal nieuwe registraties, had bijna geen effect op de gemiddelde uitstoot. De daling, die vaak door autofabrikanten wordt aangegrepen als bron van toenemende CO2-uitstoot, werd gecompenseerd door de groei van het aantal plug-in hybrides en het steeds kleinere verschil in CO2-uitstoot tussen diesels en benzinewagens.

“De groei in CO2-uitstoot is te wijten aan de actieve promotie door de fabrikanten van zwaardere, grotere diesels”, zegt Greg Archer van T&E. “Door de geplande golf van zowel meer zuinige modellen als plug-inmodellen in 2019 zal er een scherpe daling volgen in de uitstoot tussen 2019 en 2022.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!