De sociale dumping heeft hard toegeslagen in de transportsector. Vele Belgische transporteurs openden de voorbije jaren een postbusfirma in Oost-Europa. Duizenden Belgische vrachtwagenchauffeurs verloren hun job. Ze werden vervangen door Oost-Europese chauffeurs die voor een veel lager loon maandenlang in hun vrachtwagen moeten werken, leven en slapen. Niet te vergeten dat voor iedere job die verdween, er ook minder geld in de Belgische staatskas kwam: geen bedrijfsvoorheffing, geen sociale zekerheidsbijdragen, …
Onze inspectiediensten leveren zeer goed werk in moeilijke omstandigheden. De voorbije jaren werden heel wat inspecties uitgevoerd in de transportsector. Dat is een positief signaal! De invallen bij Jost, Rosantra, North Sea Express, Gheeraert, Maes, Van Dievel liggen nog vers in ons geheugen. Dit is een duidelijk signaal, en het heeft een ontradend effect. Sommige transporteurs sloten zelfs hun filiaal in het buitenland, uit angst voor inspecties. Vele anderen blijven echter volharden.
Waar blijven die honderd extra inspecteurs? De voorbije jaren werd bij herhaling aangekondigd dat er honderd extra inspecteurs zouden worden aangeworven in de strijd tegen sociale fraude. Staatssecretaris Bart Tommelein en zijn opvolger Philippe De Backer kondigden die aanwerving zelfs verschillende keren aan. Maar op de Nationale Arbeidraad van vrijdag 17 maart moest het kabinet van De Backer toegeven dat die honderd extra inspecteurs er niet zijn.
Het gerecht moet volgen. De strijd tegen sociale dumping is een werk van lange adem. BTB diende officieel klacht in tegen verschillende transporteurs. Dit loopt echter ontzettend traag. Ee?n zaak wordt zelfs vertraagd wegens onderbezetting van de inspectiediensten … En de transporteurs huren topjuristen in om vertragingsmanoeuvres uit te voeren.
Ondertussen echter een welgemeende dank u! Aan alle inspecteurs, die in zeer moeilijke omstandigheden de voorbije jaren zijn blijven strijden tegen de sociale dumping.