Bron: http://www.iranicaonline.org/articles/women-i
Wereld, Samenleving, Politiek, België -

Bovengordelse beweringen: indoctrinatie en verplichte Hijab

Hoewel mijn core activisme, Plasactie is, voel ik me verplicht om een aantal van Darya Safai's uitspraken onder de loep te nemen want de mensen die hier geboren en getogen zijn, kunnen moeilijk verifiëren wat wel of niet aan ons persoonlijk verhaal vóór de vlucht klopt. In drie subartikels behandel ik een selectie van haar merkwaardige getuigenissen over Iran en Islam, tijdens haar lezing van 29 november 2017 in Gent.

vrijdag 26 januari 2018 13:07

Indoctrinatie

Onze kinderen, en zeker kinderen uit islamitische gezinnen, moeten weerbaar opgevoed worden, spreekt ze het publiek toe. Ze moeten leren om kritisch te kijken naar hun religie en om zelf uit te maken welke religieuze principes tegenstrijdig zijn met de universele rechten van de mens, vindt Darya. We moeten wijsheid verspreiden en onze democratie weerbaar maken tegen alles wat haar bedreigt. Haar pleidooi voor democratie culmineert: “We mogen nooit toelaten dat islamisten de instrumenten van de democratie gebruiken om haar te ondermijnen”. We moeten de alarm­signalen over de brainwashing van de islamisten maar beter ernstig nemen, want ze willen uiteindelijk de wereld overheersen, zegt ze nadrukkelijk.

Ik zou bijna hetzelfde kunnen geschreven hebben, maar dan zou ik “islamistische gezinnen” vervangen hebben door “onverdraagzame xenofobe gezinnen”, “hun religie” door “hun wereldbeeld”, “religieuze principes” door “ideologische principes” en tenslotte “islamisten” door allerlei “-istenen -ismen die angst en verdeeldheid zaaien en vervolgens onderdrukking goedpraten namens dat bepaalde ideologisch/religieuze/seculier discours”.

Uit haar betoog destilleer ik vooral dat islamisme onkritische willoze geïndoctrineerde wezens produceert. De islamitische gezinnen zouden hun kinderen aan hun lot overlaten en ze niet wapenen tegen despotisme en/of extremisme. Want niet zij, maar wij (die seculier zijn?) hebben de wijsheid in pacht.

Hoewel Darya haar persoonlijke geloof weigert prijs te geven, vermoed ik dat ze zoals ik en de meerderheid van de Iraniërs uit een moslimgezin komt. Alleen een kopie van haar geboorteakte kan misschien mijn onterechte vermoedens ondermijnen. In onze Iraanse geboorteakten staat altijd vermeld welke religie we van onze vaders erven. De religie van de moeder is niet van tel. Zelfs al zou ze niet uit een moslimgezin komen, zijn zowel zij als ik onder datzelfde islamisme-regime naar school geweest. Koran lezen en begrijpen, bidden en vasten, werd ons opgelegd en opgedrongen op school, in de maatschappij en via de media.

De eerste bedenking: als haar betoog klopt, waarom zijn dan uitgerekend wij, en samen met ons veel andere Iraanse vrouwen – geboren en/of deels opgegroeid onder hetzelfde islamitische regime – zo kritisch en mondig? Waarom zijn wij niet geïndoctrineerd? Hoe komt het dan dat juist wij, die agressieve en gevaarlijke indoctrinaties hebben meegemaakt, zo rebels zijn geworden? Wél, rebellie is een reactie tegen onderdrukking en gebrek aan vrijheid. Wie uit vrije wil kiest, hoeft dat niet te doen. Is Darya dan van plan om een leger rebellen hier te fabriceren? In dit geval is ze goed op koers.

Darya Safai, verafschuwt tijdens haar lezing hoe het regime in Iran, dat zich onterecht de voorvoegsel islamitisch en achtervoegsel republiek toe-eigent, de rechten van religieuze minderheden niet respecteert. Maar direct na deze afwijzing pleit ze ervoor Islamisme aan banden te leggen en moslims indien nodig zelfs met dwang te “verlichten”. Copy-paste dubbele standaarden van N-VA, de partij die haar gewillig istrumentaliseert.

Sluiers in pre-islamitisch Iran/Perzië

Als kers op de taart beweerde ze dat de sluier haar intrede maakte in Iran met de komst van de Islamveroveraars in de 7de eeuw AD. Er zijn talrijke archeologische artefacten, historische onderzoeken op het klederdracht, afbeeldingen op munten en poëtische teksten, waaruit blijkt dat lang voor de intrede van islam in oud Perzië sommige vrouwen gesluierd liepen[1].  

Zelfs voor de revolutie in 1979 was Chador, Charghad en gedeeltelijk bedekken van het gezicht een gangbaar klederdracht bij vrouwen.

Neen, niet alleen islam heeft monopolie op sluiers.

Lees ook subartikels Met de gordel met betrekking tot vrouwen in functie [A1] en Onder de gordel met betrekking tot huwelijke en seksualiteit[A2] .  

*************

[1] http://www.ensani.ir/storage/Files/20140616144014-9945-12.pdf

[2] http://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_23_27cc824780fb07e010462a9543fbab0b.pdf

[3] http://www.iranicaonline.org/articles/women-i

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!