Alle buschauffeurs van De Lijn moeten plassen, ook de onderaannemers

Zowat de helft van alle chauffeurs is niet in dienst van De Lijn zelf, maar rijdt voor een onderaannemer, “pachter” genoemd. Een pachter is dus een busmaatschappij, die bussen heeft in de kleuren van De Lijn, en zelf zijn chauffeurs aanwerft. Zij hebben absoluut niet het statuut van de chauffeurs die rechtstreeks bij De Lijn in dienst zijn.  Er is groot gebrek aan respect voor de chauffeurs van de pachters.

donderdag 11 mei 2017 16:24
Spread the love

Er is zo goed als geen communicatie en overleg vanuit De Lijn met deze chauffeurs en werkgevers. Bij wijziging van roosters, bij incidenten, en dergelijke meer vernemen zij vaak achteraf, en dus te laat, wat er gaande is. Daarnaast is er ook de afbouw van de “bel-bussen”, die voor het overgrote deel door de pachters worden ingezet.

De pot op

Het schrijnendste voorbeeld is het gebrek aan toegankelijke sanitaire voorzieningen voor de chauffeurs van de pachters. Vaak zijn er aan terminussen van de buslijnen toiletten voorzien. Echter, in heel wat gevallen mogen enkel de chauffeurs van De Lijn zelf die gebruiken. De chauffeurs van de pachters moeten aankloppen bij omwonenden, moeten op café, doen het noodgedwongen in een leeg flesje, of zijn verplicht om wild te plassen. Geen evidentie, zeker niet voor de vrouwelijke chauffeurs.

Om dit bekende probleem krachtdadig aan te kaarten, organiseerde BTB  al op 14 december een actie aan de hoofdzetel van De Lijn in Mechelen. Steven Steyaert, propagandist bus & car : “Met de actie “De Pot OP” vroegen we de aandacht van de beheerders, en overhandigden we aan alle beheerders een symbolische WC-pot“. In eerste instantie reagerde lijn verrast, en werd een overleg in januari 2017 toegezegd. Maar tot nu toe is er nog geen schot in de zaak.

Nu ook in het Vlaams Parlement

Veel geblaat, weinig wol tot nu toe.  We zijn nu bijna een half jaar verder, dus drongen andere acties zich op. Dankzij BTB stelde sp.a-fractievoorzitter Joris Vandenbroucke  parlementaire vragen hierover. Ben Weyts, Vlaams minister bevoegd voor De Lijn, ontkent de problemen. Zonder op het werkveld te gaan kijken, zonder enige info.

Voor ons is dit duidelijk een gebrek aan respect voor de chauffeurs, BTB neemt deze reactie niet en zal zich dan ook duidelijk manifesteren. De eerste actie aan de kantoren van de Lijn, december vorig jaar, was een rustige actie om de problematiek aan te kaarten, dit zonder enige last voor de gebruikers. De minister mag zich binnenkort dan ook aan een bezoek van onze chauffeurs verwachten!

take down
the paywall
steun ons nu!