(chinareportasean.wordpress.com)
Nieuws, Economie - Jan Jonckheere, chinasquare.be

China verwacht jaarlijkse groei deeleconomie met 40 procent

De Chinese regering verwacht dat de deeleconomie de komende jaren jaarlijks met 40 procent aangroeit zodat ze tegen 2020 10 procent van het bnp zou inhouden. Om niet te mislukken zoals Uber heeft Airbnb zich alvast aangepast aan de lokale omstandigheden met onder meer als nieuwe Chinese naam “Aibiying”.

vrijdag 28 april 2017 09:56
Spread the love

Het onderzoekscentrum van de Chinese overheid heeft haar jaarrapport over de deeleconomie bekend gemaakt. Volgens directeur Yao Yudong van het Research Institute of Finance van de Nationale Bank dragen 3 factoren bij tot een grotere uitbreiding van de deeleconomie: de groeiende verstedelijking, de veroudering van de bevolking en de populariteit van de deeleconomie zelf.

Het rapport verwacht dat de deeleconomie de komende jaren jaarlijks groeit met 40 procent. Zo zou het volume van de transacties tegen 2020 10 procent van de economie bedragen en 20 prcent tegen 2025. Op termijn verwacht de regering dat het komend decennium een 5 tot 10-tal giganten zich gaan ontwikkelen op de diverse terreinen

Zowel individuen als KMO’s (MKB’s) zullen er bij betrokken worden en er van profiteren, is de verwachting. De nieuwe manier van functioneren die de deeleconomie met zich brengt, zal zowel producten, diensten, kapitaal, kennis als de productiecapaciteit binnendringen. Vooral het delen van maakwerkcapaciteit wordt een cruciaal terrein. Op dit ogenblik staat het delen in maakwerk nog in de kinderschoenen, maar het rapport verwacht de komende jaren een explosieve groei.



(chinapost.com.tw)

Tegen 2020 zouden 100 miljoen personen diensten aanbieden, waarvan 20 miljoen full-timers. Dit zal deels het tekort aan beschikbare arbeidskrachten neutraliseren. Het voorbije jaar waren 600 miljoen personen betrokken bij de deeleconomie en dat waren er 100 miljoen meer dan het jaar voordien. Daarvan waren er 60 miljoen dienstenproviders, 10 miljoen meer dan vorig jaar. De sector zorgde voor 5,85 miljoen banen, een toename van 850.000. Toch moet nog verder gesleuteld worden aan de regelgeving. 

Airbnb wordt Aibiying

De online marktplaats voor het delen van privé-accommodaties AirBnB [2] heeft lessen getrokken uit het mislukken van UBER in China. Vooreerst wordt de naam van AirBnB in het Chinees “Aibiying” of ‘onthalen met liefde’. AirBnB-CEO Brian Chesky wil zijn investeringen in het land verdubbelen en het aantal personeelsleden in het centrum te Beijing verdrievoudigen tot 180.

Volgens onderzoeksinstelling iResearch zou de online toeristische markt in 2017 kunnen oplopen tot 10,3 miljard yuan (1,37 miljard euro), terwijl dit cijfer in 2016 op 6,7 miljard (0,89 miljard euro) wordt geraamd. Vooral de zogenaamde ‘millenials’1 vormen een generatie die anders reist dan de generatie voor hen. De oudere generatie maakten vooral groepsreizen per bus. Hun nakomelingen zoeken meer lokale ervaringen.



(freewechat.com)

Om hier op in te spelen heeft Airbnb wereldwijd al in 12 steden de dienst ‘Trips’ opgericht die de mogelijkheid biedt bepaalde activiteiten van lokale experts te reserveren. Wat de corebusiness betreft, stelt Airbnb 80.000 woningen in China ter beschikking en dit bestand trok 1,6 miljoen reizigers aan.

 Al in 2014 ging Airbnb met het commerciële internetbedrijf Alibaba een partnerschap aan voor betaling met het online-betalingsplatform Alipay. Met het online chat- en betalingsplatform WeChat bestaat eveneens een partnerschap. Ook heeft Airbnb met 4 steden (waarbij Shanghai en Guangzhou) een overeenkomst om er het lokaal toerisme te bevorderen. Het platform heeft tevens aanvaard om de gegevens van zijn gebruikers in China op te slaan.

Of dit zal volstaan om de lokale concurrentie te verslaan, is maar de vraag. Het platform Tujia beschikt over 430.000 woongelegenheden in 312 Chinese steden, terwijl het platform Xiaozhu er over 140.000 beschikt. Het Amerikaanse zakenpersagentschap Bloomberg News meldde eind 2016 dat Airbnb in gesprek was met Xiaozhu voor een overname.

Dit is de overname van het artikel ‘Deeleconomie zal jaarlijks groeien met 40%’ dat op 26 maart 2017 verscheen op www.chinasquare.be.

1   De millenials is geen exacte omschrijving, over het algemeen wordt er de generatie mee bedoeld die geboren is tussen 1980 en 2000.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!