Open brief aan Crevits: betrokkenheid allochtone ouders
Betrokken ouders

Open brief aan Crevits: betrokkenheid allochtone ouders

Een open brief die we vandaag naar Minister Crevits gestuurd hebben naar aanleiding van haar uitspraken over de betrokkenheid van allochtone ouders.

maandag 13 maart 2017 15:37

Mevrouw de Minister,

Wij schrijven u deze brief omdat we het niet eens zijn met uw uitspraken dat “allochtone” ouders niet voldoende betrokken zijn bij de school en het leerproces van hun kinderen.

Wij zijn allemaal wat u “allochtone ouders” noemt en wij willen allemaal dat onze kinderen goed studeren en goed Nederlands kunnen spreken en schrijven. Wij hopen dat ze een diploma halen zodat ze een goede job kunnen vinden en hier hun leven kunnen opbouwen.

Wij willen ook dat ze goed studeren voor hun persoonlijke ontwikkeling zodat het goede mensen worden die anderen kunnen helpen.

Daarom Mevrouw de Minister volgen wij driemaal per week een speciale cursus “Met Nederlands naar Buiten voor Ouders” in CVO Encora in Antwerpen, waarin wij alles leren over het schoolleven van onze kinderen om ze te kunnen bijstaan in hun leerproces.

In onze cursus leren we zelf Nederlands. We lezen, praten en schrijven over de kinderen en de school van onze kinderen. We leren hoe het onderwijs in België georganiseerd is. We leren over wat het CLB doet. We leren brieven van de school begrijpen en zelf briefjes naar de juf of meester schrijven. We bereiden de oudercontacten voor en leren waarom we elke dag de agenda moeten nakijken. We oefenen om naar de school te telefoneren als onze kinderen ziek zijn en om een afspraak te maken om over een probleem te komen praten.

We leren dat een goede communicatie belangrijk is als we problemen hebben met onze kinderen.

We zoeken informatie over hobby’s en sport voor onze kinderen en we gaan eenmaal per week buiten de school om kennis te maken met allerlei onderwijs- en opvoedingsinitiatieven.

Thuis praten we met onze kinderen over hoe hun schooldag was. We vragen hen wat ze fijn vinden op school en of er problemen zijn. We vragen wie hun vrienden zijn en of ze hun boterhammen opgegeten hebben.

We zorgen dat ze gezond eten en niet te veel snoepen. We zorgen dat ze niet te laat gaan slapen en ‘s morgens op tijd in de school komen.

Als ze ziek zijn bellen we naar de school om te verwittigen en gaan we naar de dokter voor een attest.

We betalen de rekeningen van de school en als het nodig is betalen we voor extra hulp. We sparen zodat ze meekunnen op schooluitstapjes.

In de school van onze kinderen gaan we naar de oudercontacten of praten we met de juf aan de schoolpoort. Soms praten we met de directeur.

We helpen in de klas van onze kinderen als ze soep maken of brood bakken.

We begeleiden de klas als ze gaan zwemmen. 

Als het schoolfeest is, bakken we koekjes en helpen we bij het opstellen en het opruimen.

Onze kinderen zijn alles voor ons en wij willen het allerbeste voor hen.

Mevrouw de Minister, wat kunnen we nog meer doen ? Wat doen andere ouders nog meer?

Met beleefde groeten, 

Mashavu Juma Omar, Besan Koor, Souad Ahmed Namo, Shahla Kureishi, Bibi Mahroia, Yamyang Tsomo

Elisabeth Lum Che, Maha Hussein Majeed, Ghassan Saadeh, Abdel Rahouf Raoufi, Nana Cisse

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!