De VN-Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) noemt als voorbeeld van digitale marketing van ongezond voedsel onder meer het partnerschap tussen McDonalds in Japan en de eigenaars van de game Pokémon Go, waarbij fastfood-restaurants belangrijke locaties worden voor dat spel.
In hun rapport Tackling food marketing to children in a digital world roepen onderzoekers van de Europese afdeling van de WHO Europese overheden op tot onmiddellijke actie.
“Onze regeringen hebben preventie van obesitas bij kinderen tot prioriteit verheven. Tegelijkertijd zien we dat kinderen blootgesteld worden aan talloze verborgen digitale marketingtechnieken om voedsel te promoten met veel vet, suiker of zout”, zegt Zsuzsanna Jakab, directeur Europa bij de WHO. Ouders zijn zich volgens haar niet altijd bewust van de schadelijke gevolgen van deze digitale reclame. “Het is de verantwoordelijkheid van beleidsmakers om deze nieuwe dreiging te herkennen en snel te handelen.”
‘Advergames’
Effectieve regulering van digitale reclame bestaat in veel landen nog niet. Daardoor worden kinderen steeds vaker blootgesteld aan specifiek op hen toegesneden marketing, bijvoorbeeld via sociale media en zogenaamde ‘advergames’, waarbij geadverteerd wordt in computerspelletjes. “Ouders zien die advertenties vaak niet, of houden zich niet bezig met de online-activiteiten van hun kinderen. Daardoor onderschatten ze het probleem meestal”, zegt de WHO.
Digitale platformen verzamelen veel informatie over gebruikers en stemmen hun reclame af op het gebruiksprofiel van de individuele gebruiker. Zo kan informatie over de locatie van een gebruiker van een mobiel apparaat, leiden tot advertenties die hem of haar aanmoedigen bij een restaurant in de buurt “binnen te lopen en iets te kopen.”
“Naar schatting heeft 25 procent van de schoolgaande kinderen in Europa aan overgewicht. Dat voorspelt weinig goeds voor de toekomst, aangezien overgewicht een belangrijke oorzaak is van hart- en vaatziekten, kanker en diabetes”, zegt Gauden Galea, directeur van de afdeling Niet-overdraagbare Ziekten en Gezondheidspromotie bij de WHO in Europa.
De WHO wil dat er niet alleen regels komen die kinderen beschermen tegen digitale marketing van ongezond voedsel, maar wil ook maatregelen tegen alle andere soorten reclame voor ongezond voedsel.
Advergames play with nutrition by making fast food rewarding
WHO-report: Tackling food marketing to children in a digital world