Acht taxibedrijven en 150 leden van de South African Meter Taxi Association hadden klacht ingediend bij de Zuid-Afrikaanse Mededingingscommissie. Uber vervalst de concurrentie, onder meer omdat het onder de kostprijs werkt en zich niets aantrekt van regels waaraan traditionele taxi’s wel moeten beantwoorden, zeggen de taxichauffeurs.
Bekogeld met stenen
De Mededingingscommissie stelde een onderzoek in maar oordeelde dat Uber de Mededingingswet niet overtreedt.
De taxibedrijven en taxichauffeurs kunnen hier nog tegen in beroep gaan.
Net zoals in andere landen is in Zuid-Afrika fel verzet ontstaan tegen Uberchauffeurs. In mei gingen taxi- en Uberchauffeurs met elkaar op de vuist in het zakencentrum van Johannesburg. Kort nadien gooiden taxichauffeurs met stenen naar twee Uberauto’s en ook naar politievoertuigen. Daarbij raakten drie politieagenten gewond.
Massaal autoritten delen
Uber is in opmars in Afrika. In juni stelde de Nigeriaanse Senaat in een resolutie dat Nigerianen massaal autoritten moeten gaan delen via digitale apps als Uber.
Nigeria was het eerste Afrikaanse land dat zover ging. Het redeneert dat via dergelijke systemen voor autoritdelen het aantal passagiers per auto zal stijgen en het aantal auto’s in het verkeer zal dalen. Dat leidt tot minder files en schonere lucht.
Bekende digitale apps voor autoritdelen zijn het Amerikaanse Uber en Lyft en het Franse BlaBlaCar. Vaak worden er autoritten aangeboden die mensen sowieso maken, het klassieke carpoolen. Op het bekendste platform, Uber, kunnen autobezitters ook ritten doen op vraag van de passagiers en zo voor taxichauffeur spelen.
In Nigeria is Uber al actief in Lagos, de grootste stad van Afrika.