Onderzoekers van de Zwitserse ngo’s Public Eye tankten diesel bij tankstations in acht Afrikaanse landen. Uit een analyse van die brandstof bleek dat die gemiddeld 200 keer meer zwavel bevatte dan volgens de Europese standaarden is toegestaan. Ook andere schadelijke substanties, zoals benzeen en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s), werden gevonden in concentraties die in de EU niet langer zijn toegestaan.
‘Afrikaanse kwaliteit’
Volgens het rapport Dirty Diesel exporteren Europese bedrijven niet alleen vervuilde brandstoffen, maar produceren ze die ook zelf en verkopen ze die in sommige gevallen zelfs aan eigen pompen in de EU. Geraffineerde producten en andere componenten worden samengevoegd tot een product dat in de industrie bekend staat als ‘Afrikaanse kwaliteit’, zegt Public Eye.
Deze brandstoffen worden volgens de ngo gemengd in de zogenaamde ARA-zone (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen). De bedrijven hebben daar hun eigen faciliteiten. “Veel West-Afrikaanse landen die hoge kwaliteit ruwe olie naar Europa exporteren, krijgen daar toxische lage kwaliteit brandstof voor terug”, aldus Public Eye.
Luchtvervuiling
Het mengen van brandstoffen om een bepaalde exportkwaliteit te verkrijgen is niet illegaal. De producten voldoen namelijk wel aan de oficiële Afrikaanse standaarden. “Dit soort brandstof is allang verboden in Europa. Gebruik ervan draagt aanzienlijk bij tot de aanzenlijke luchtvervuiling in Afrikaanse steden en is een gevaar voor de gezondheid van miljoenen mensen.”
Niet alleen Trafigura en Vitol exporteren deze producten naar Afrika. Ook andere oliebedrijven doen dat. Een woordvoerder van oliebedrijf BP zegt in een reactie in de Britse krant The Guardian dat BP niet de standaarden bepaalt op de markten waarin het bedrijf opereert. “Het is aan ieder land afzonderlijk om te bepalen hoeveel zwavel en andere parameters geschikt zijn voor de lokale markt.”
Vitol en Trafigura reageren in dezelfde krant met de opmerking dat het rapport gebaseerd is op “misinformatie”en een “simplistische” voorstelling van zaken. Zo zouden individuele bedrijven geen schonere brandstof aan Afrikaanse landen kunnen leveren, omdat de landen vaak een uniforme kwaliteit eisen.
Bronnen:
Rapport: Dirty Diesel