(foto's: Maxim Declercq)
Interview -

Somer: Vlaamse feelgoodmovie met kleurrijk talent van eigen bodem

De langspeelfilm Somer van Victoria Deluxe is een feelgoodmovie die zich afspeelt op een camping aan zee. Daar leeft een microkosmos van de samenleving met leuke momenten, maar ook met fricties. Met uitzondering van Marijke Pinoy spelen alleen niet-beroepsacteurs mee. Het resultaat is een mooie warme film met kleurrijke taferelen en ontroerende momenten. Somer gaat op 22 mei in première.

donderdag 19 mei 2016 15:50

Wat doe je als er plots een groep Marokkaanse pubers naast jouw caravan hun tent opzetten? De Vlaamse buurman wordt aanvankelijk woest en zijn vakantie lijkt verpest.  Of het koppel waarbij de flexwerkende vrouw zelfs tijdens haar vakantie telefoons voor de klantendienst moet opnemen, tot grote irritatie van haar man, terwijl Pau uit Wallonië tevergeefs op zoek gaat naar werk. Of de Vlaamse weduwe die door iedereen scheef bekeken wordt maar zich wel begrepen voelt door de Afrikaanse buurvrouw.  

Iedereen kent het wel, de sfeer op een camping met jongeren en gezinnen uit alle uithoeken van het land die voor even buren worden. Een flinke dosis zon en vakantiesfeer masseren meestal de wrijvingen en onhebbelijkheden weg. Zo ook op de camping van langspeelfilm Somer

Acteurs met andere roots

“We hebben er bewust voor gekozen om een film te maken in een aparte stijl, los van klassieke filmconventies. In plaats van enkele hoofdrolspelers, zijn we gegaan voor een mozaïek van 26 acteurs. De helft van de crew heeft een migratieachtergrond.  Ze spelen zichzelf zonder in karikaturale clichés te vervallen”, zegt Dominique Willaert regisseur van de film en coördinator van de sociaal-artistieke werkplek Victoria Deluxe.

“De acteurs hebben met de nodige coaching personages neergezet die redelijk dicht staan bij wie ze zijn in het echte leven. De taal van de jongens, hun humor, dat kan je als scenarist niet uitvinden. Een aantal wendingen komen dan weer van de scenarist”, aldus Willaert. 

Ego opzij zetten




Marijke Pinoy heeft geen moment getwijfeld om als enige beroepsactrice mee te spelen. “Ik vertrouwde op de artistieke en professionele omkadering van Victoria Deluxe en het productiehuis Potemkino.”

“Het verschil tussen deze filmset en een professionele set is dat je gedwongen wordt om je ego opzij te zetten. Mijn kennis en skills heb ik ingezet voor het geheel. Ik was in de laatste instantie bezig met mijn rol.” 

Culturele sector te wit

 “Dominique zoekt aansluiting bij artiesten die ervoor kiezen om ook dat maatschappelijk verhaal mee te nemen in hun werk. Bij mij is dat het verhaal van de diversiteit. Het is iets wat me enorm bezighoudt. Ik probeer het in mijn theaterwerk mee te nemen maar ook in mijn engagement bij bijvoorbeeld Hart boven Hard of in mijn werk als gastdocent bij het (conservatorium voor theater, muziek en kunsten) KASK.”

Regisseur Willaert beaamt dat: “In de culturele sector zijn het nog steeds de witte mensen die het kader uitzetten, waarbinnen de verbeelding zich mag ontwikkelen. Er wordt wel zeer goede fictie gemaakt in Vlaanderen, maar die gaat steevast over het dorpsleven.  Er is een groot gebrek aan stedelijke films waarin de superdiversiteit een plek heeft.”

Welk samenlevingsverhaal?

 Willaert: “Het heeft te maken met voor welke samenlevingsverhaal je gaat. We zoeken naar de verbeelding van deze gasten, die in het dagelijks leven als tweederangsburgers worden bekeken en behandeld.  Dat is de zoektocht die we ook gemaakt hebben in de film.”

“Dat doen we ook door bijvoorbeeld religie in de film heel pragmatisch aan bod te laten komen, net als in de realiteit. Een doorsnee Vlaming die het woord moslim hoort denkt algauw aan een in djellaba geradicaliseerde jongere. Deze uitzonderingen zijn echter allesbehalve de regel. Maar dat zit niet zo in de verbeelding van Vlaamse scenaristen”, vertelt Willaert. 

Van vluchteling naar acteur

De Mauritaniër Tourad Kane,  alias ‘Pau’ is één van de personages in de film Somer. Hij gaat samen met de familie op vakantie aan zee en wil van de gelegenheid gebruik maken om rond te kijken voor werk. In het echte leven is Tourad Kane acteur en cameraman bij Victoria Deluxe. Hij is trots met zijn eerste grote rol in een film en dat is terecht wanneer ik zijn verhaal hoor.  




Kane: “Ik ben in 2000 naar België gevlucht en woonde eerst in Antwerpen. Toen mijn asielaanvraag werd afgewezen moest ik onderduiken. Ik leefde twee jaar bij vrienden. Ik durfde vaak de deur niet uit of openbaar vervoer te nemen uit schrik om opgepakt te worden. Het was uitzichtloos, mijn leven was ‘on hold’. In 2006 hoorde ik van een kerkbezettingsactie door vluchtelingen in Gent.” 

“Ik besloot eraan deel te nemen. Ik heb op die kerkactie verschillende organisaties leren kennen waaronder Victoria Deluxe. Na deze kerkactie bleef ik in Gent hangen en hielp mee als vrijwilliger bij Victoria Deluxe. Daar volgde ik ook de opleiding video. Dankzij deze opleiding kon ik meteen aan de slag na mijn regularisatie.”

“Ik heb mooie herinneringen aan deze film. We hebben vier weken samen doorgebracht en enorm veel afgelachen. Het is een heel herkenbare film met veel humor. Ik mis dit soort films in onze cinema. Ik wacht met spanning op de premiere”, besluit Tourade.

Talent valt uit de boot 




“Je ziet veel talentvolle jongeren uit de boot vallen, omdat ze niet die evidente aansluiting en netwerken hebben. Ik ben gastdocent in het KASK voor de studenten drama. Ik wil graag die link maken tussen de mensen die bij Victoria Deluxe theater maken, zodat die ook klaargestoomd kunnen worden om door te stromen naar de kunstscholen. Zo kunnen ze er ook hun beroep van maken en een evidentie worden in de culturele sector”, meent Pinoy.   

Diversiteit en volle zalen 

Dominique Willaert is het niet eens met het vaak aangehaalde argument dat er geen publiek zou zijn voor cultuur met een diverse cast. “We hebben in ons theaterstuk YOUnited9000 met jonge acteurs van andere roots verschillende vertoningen gehad in de Vooruit. Die trokken telkens volle zalen met een zeer divers publiek.  Er is volgens mij meer publiek voor dan bij een doorsnee voorstelling over het neurotische seksleven van de middenklasse.”

Marijke Pinoy hoopt dat de film niet afgedaan zal worden als een ‘sociaal artistieke film’. Volgens haar is dit een gewone mooie langspeelfilm die een plek verdient in alle filmzalen.

SOMER gaat op 22 mei 2016 in première in Sphinx Cinema te Gent. Meer info en data vertoningen: hier

 (Foto’s Maxim Declercq) 







dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!