Pinocchio Climate Awards: welke multinational heeft de langste neus?

Pinocchio Climate Awards: welke multinational heeft de langste neus?

vrijdag 4 december 2015 11:31
Spread the love

 Vuurwerk, rode loper en veel schoon volk gisterenavond: de Pinocchio Awards werden uitgereikt. Dit jaar kreeg de viering van leugen en bedrog door groot geld een speciaal klimaatjasje. Friends of the Earth, Corporate Europe Observatory en hun vrienden zetten de meest vervuilende bedrijven bedrijven en de multinationals die uitblinken in het tegenwerken van een doeltreffend klimaatbeleid in de bloemetjes. Wij gingen kijken, haalden ons meest ironische applaus boven voor de winnaars en hoorden wat het publiek ervan vond.

Met de Pinocchio Climate Awards willen de initiatiefnemers de grootschalige aanwezigheid en inmenging van multinationals op de klimaattop in Parijs aankaarten. Ze roepen op tot strengere wetgeving voor grote bedrijven en benadrukken de nood aan een transitie naar een systeem van hernieuwbare energie in handen van de gemeenschap.

Wadzauai Mudzongo uit Zimbabwe is in Parijs om haar stem te laten horen op de COP21. Ze is een goedlachse dame, maar staat op haar strepen als het gaat over de vraag waarom ze naar de Awards komt kijken. “In mijn regio in Zimbabwe zijn grote mijnbouwbedrijven een serieus probleem. De mijnbouw veroorzaakt ernstige vervuiling van de rivier nabij mijn dorp. Deze rivier is onze voornaamste bron van water. Door toenemende droogtes door klimaatverandering worden we hier bovendien extra afhankelijk van.”



Wadzuauai Mudzongo: ‘De COP is een unieke kans om mijn stem te laten horen.’

“Wij hebben geen enkel voordeel bij de aanwezigheid van de mijn”, gaat ze verder. “Als wij protesteren tegen de vervuiling worden we steeds meteen opgepakt. Tegelijk haalt het bedrijf zijn werknemers uit een ander deel van Zimbabwe zodat wij, de lokale mensen, er niet eens kunnen werken. En dan betalen ze nog niet eens belastingen. Voor mij is de klimaattop een unieke kans om mijn stem te laten horen en steun te vragen voor de verliezen die mijn gemeenschap geleden heeft.”

Award 1: Greenwashing

‘Greenwashing’ wil zeggen dat een bedrijf communicatie- en marketingtools inzet om een groen en duurzaam imago aan zijn activiteiten te geven, terwijl ze dat in de praktijk allesbehalve zijn. Het Franse energiebedrijf EDF sleepte met een ruime voorsprong de eerste prijs in de wacht. EDF is een van de hoofdsponsors van de COP21, maar lanceert tegelijk een campagne om kernenergie als koolstofneutrale en propere energiebron te promoten.

Klinkt bekend? Misschien omdat het Nucleair Forum, opgericht door de grote nucleaire bedrijven in ons land, hetzelfde trucje probeert. En op die manier stokken in de wielen steekt van jonge, innovatieve bedrijven die inzetten op de echte groene stroom van zonne- en windenergie.

Award 2: Lobbying

Deze prijs gaat naar het bedrijf dat het voorbije jaar het doeltreffendst een ambitieus klimaatbeleid wist te ondermijnen, door zonder enige transparantie zijn eigen privébelangen te verdedigen bij onze beleidsmakers. Het werd een spannende race tussen energiebedrijven Total en Chevron en landbouwgigant Avril. Uiteindelijk was het Chevron die het effectiefst de eigen winsten wist te waarborgen, ten koste van het belang van de planeet en haar inwoners.

Via gelobby en het inzetten van politieke connecties, pushte Chevron fracking (schaliegasontginning) in Argentinië, met alle gevolgen voor de lokale bevolking van dien. Sofiprotéol-Avril slaagde er in een imperium uit te bouwen dankzij de grootschalige subsidies voor biobrandstoffen en lobbyt nu aan de lopende band bij de Europese Commissie om het te
 overtuigen biobrandstoffen te blijven steunen. Dit ondanks het feit dat deze laatste gelinkt zijn aan stijgende voedselprijzen, klimaatverandering en grondroof.

En de Franse fossielreus Total leidt een grootschalig lobby-offensief om aardgas en schaliegas te promoten als een oplossing voor klimaatverandering. Total deinst niet terug voor gemene tactieken: de gasgigant nam twee van de grootste sectorfederaties in hernieuwbare energie over “om ze beter te kunnen saboteren”, volgens de jury.


Award 3: Lokale impact

Topbank BNP Paribas werd verkozen tot de multinational met de ergste impact op lokale gemeenschappen. Door wereldwijd te investeren in steenkool, is de bank verantwoordelijk voor het stimuleren van een onduurzame energiebron, waarvan de verbranding ernstige gevolgen heeft voor het klimaat en de ontginning destructief is voor lokale gemeenschappen.

BNP haalde het nipt van Shell, dat voor het schenden van mensenrechten en ecologische verwoesting via petroleumontginning in Niger een mooie tweede plaats behaalde. Interessant detail: Shell is elk jaar opnieuw genomineerd voor de Awards, en kan dus wel de über-Pinokkio genoemd worden.

De prijzen zijn verdeeld. En nu?

Heeft dit eigenlijk zin, het uitreiken van zo’n awards? Jean Cloutier, voorzitter van Amies de la Terre de Québec (Canada), is overtuigd van wel. “Dankzij de Pinocchio Awards, krijgen de CEO’s van grote bedrijven een spiegel voorgehouden. Ik geloof dat ze zich zo toch meer gaan realiseren wat voor sociale en ecologische schade ze aanrichten”



Jean Cloutier uit Canada: ‘Die CEO’s krijgen zo een spiegel voorgehouden.’

 

 

 

 

 

 

Paul de Clerck, die economische rechtvaardigheid verdedigt bij Friends of the Earth Europe en Geert De Cock, beleidsmedewerker bij Food&Water Europe, zijn wat sceptischer. “Overheden moeten minder naar bedrijven luisteren. Dat is geen simpele opgave, maar dankzij initiatieven als de Pinocchio Awards stijgt het bewustzijn rond de sterke inmenging van multinationals in de klimaatonderhandelingen. Het gaat traag, maar we zien een positieve evolutie.”



Paul De Clerck (links) en Geert De Cock: ‘Het gaat traag, maar er veranderen wel dingen.’

 

 

 

 

 

 

 

 

Laurien Spruyt

 

Het is niet omdat ze geen Award kregen, dat de andere genomineerden zomaar vrijgepleit zijn. Meer weten over alle kandidaten van de Pinocchio Climate Awards?http://www.pinocchio-awards.org/

Meer weten over lobbying en greenwashing tijdens de COP21? https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2015/12/01/lobbyen-en-greenwashing-tijdens-de-cop21

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!