Rail Pass en Go Pass : Absurdistan bij de NMBS

Rail Pass en Go Pass : Absurdistan bij de NMBS

Beste NMBS, Beste Heer Cornu, maak van één van de sterkste producten van de NMBS , de Go Pass en de Rail Pass, een écht alternatief voor de auto.

dinsdag 1 december 2015 16:26
Spread the love

DEEL 1. Sint-Niklaas-Brugge-Sint-Niklaas

Herfstvakantie ! Tijd voor een bezoekje aan Brugge om onder meer de schitterende ‘Body worlds’ tentoonstelling te bezoeken met twee van onze tienerdochters. En bij ons blijft de auto zo vaak mogelijk thuis, we leven zo klimaatbewust als mogelijk. Kan ook moeilijk anders als je zoals ik, al 30 jaar lesgeeft over klimaatverandering en je kinderen wat wil meegeven …

Op 5 november 2015 nemen we dus de trein: twee Go-Pass lijntjes ingevuld voor de kinderen (€ 10,2). Mijn vrouw heeft een jaarabonnement van Sint-Niklaas tot Gent, dus voor haar een ticket (grote gezinnen) van Gent naar Brugge (€ 3,70) en voor mijn een Rail Pass lijntje ingevuld (€ 7,6).

De totale prijs van Sint-Niklaas naar Brugge met ons vieren is slechts € 21,50. Dat vinden we héél billijk, de prijs is zeker niet duurder dan met zijn vieren de auto in van Sint-Niklaas naar Brugge, de heenreis verloopt feilloos. Het verblijf in Brugge is tof, we genieten ervan (het is de warmste herfstvakantie sedert de waarnemingen begonnen in 1833).

Na een overnachting in Brugge, reizen we op 6 november 2015 terug met de stoptrein van 12u35 (L562), want we willen van de gelegenheid gebruiken om in Drongen langs te gaan bij een vriendin, die daar vlakbij het station is gaan wonen. We bewonderen haar nieuwe huis en om 15u08 neem ik alvast met één van mijn dochters de trein L564 verder naar huis, allebei op mijn Rail Pass. Met 18 minuten vertraging stappen we in Drongen op deze trein, de conducteur komt langs en zegt dat we géén geldig vervoerbewijs hebben naar Sint-Niklaas, omdat we – onwaarschijnlijk!!- onze reis hebben onderbroken in Drongen. Allebei een boete/toeslag ofwel een minnelijke schikking: meteen nog twee Rail Pass lijntjes invullen van Drongen naar Sint-Niklaas (extra kostprijs € 15,2). Snel vullen we in, want in Gent Sint-Pieters (na 5 minuten) moeten we overstappen op de trein naar Sint-Niklaas.




Ik bel mijn vrouw (zij zou in Drongen de trein L565 nemen van 16u08) en ik waarschuw ze: voor onze tweede dochter raad ik haar aan om bij de automaat een ticket te kopen van Drongen naar Gent (zij zelf heeft een abonnement van zone Gent, station Drongen blijkt daartoe te behoren). Zij gaat naar de automaat en tikt eerst ‘grote gezinnen’ in en tracht dan een ticket van Drongen naar Gent los te krijgen, keer op keer weigert de automaat, ze kan het ticket niet verkrijgen. Het blijkt onmogelijk om Gent als bestemming in te tikken. De trein komt aan, de conducteur is onverbiddelijk: mijn vrouw blijkt in orde (abonnement), maar mijn dochter (met ingevulde Go-Pass naar Sint-Niklaas !) krijgt een boete ticket van Gent (Drongen) naar Gent Sint-Pieters te betalen van € 9,00 (!!). U mocht de reis niet onderbreken, jongedame !




Wij zien de trein echter als alternatief voor de auto. Mijn vrouw en dochter wilden namelijk van de gelegenheid gebruik maken om ook nog enkele boodschappen te doen in de Gentse Decathlon. Ze onderbreken de treinreis opnieuw in Gent-Dampoort, huren een NMBS-blue-bike en fietsen naar de Decathlon (ja, we zijn echt consequente klimaatbeschermers).

Aan het loket Gent Dampoort levert de loketbediende een verklaring voor de weigering van de automaat in Drongen: ik vermoed, zegt hij, dat de grote gezinnenkorting niet van tel is op het traject van Drongen naar Gent-Sint Pieters. Daarom verschijnt Gent niet op het scherm en kan je dat ticket niet afdrukken. U kan dat als reiziger natuurlijk niet weten, zegt hij. Vul maar een gepeperde klachtenbrief in, raadt hij mijn vrouw aan; ze moeten nog wat méér bezuinigen op personeel in de stations en dan op de trein repressie voeren ! Hij was echt kwaad op het eigen NMBS-beleid. En voegde hij er nog aan toe, het is ook voor ons een raadsel waarom je met die Rail en Go-Passen de reis niet mag onderbreken… . Enfin, na de boodschappen zijn vrouw en dochter probleemloos terug op de trein gestapt naar Sint-Niklaas. Geen boete meer, hoewel onderbreken in Gent-Dampoort dus blijkbaar ook niet mag…

Totale prijs voor de terugreis met zijn vieren uit Brugge : € 24,00 + boetes: € 9,00 + € 15,20 = € 48,20 (jaja, bijna 2000 Belgische franken). Dat is méér dan het dubbel van de heenreis. Eigen schuld, dikke bult: we hadden maar de treinreis niet moeten onderbreken ! Volgende keer dus met de auto naar Brugge, kunnen we de reis onderbreken waar we willen…

 

DEEL 2. Sint-Niklaas-Graide -Sint-Niklaas

Op 10 november 2015 , na 2 lezingen in Gent over klimaatverandering, haalde ik in Gent Sint-Pieters de trein van 15u23 (IC514) naar Brussel. Ik wilde naar mijn broer reizen in de Ardennen en doe dat principieel met de trein. Ik vulde netjes de Rail Pass in: Gent-Graide station (op de lijn van Dinant naar Bertrix). Ik haalde in Brussel-Zuid nog de trein (P8601) van 16u09 richting Arlon. Bij aankomst in Namen had deze trein helaas 40 minuten vertraging door remproblemen onderweg. In Namen was mijn aansluiting van 17u52 (L6067) natuurlijk al vertrokken. Ik heb dan in Namen mijn reis maar onderbroken -gedwongen door de NMBS- het was trouwens dringend tijd om iets te eten, ik was al 3 uren onderweg. Gelukkig was er nog een P trein (8662) van Namen via Dinant, zodat ik uiteindelijk ‘maar’ met een vertraging van 1uur en 10 minuten aankwam in Graide station om 20u15. Ik was bijna 5 uren onderweg ! Gelukkig kon ik de reis – deze keer gedwongen- onderbreken in Namen om iets te eten. (Google maps geeft 193 km aan Gent/Graide in 2 uur tijd te rijden per auto)

Op 12 november 2015 keerde ik terug, ik vulde netjes de Rail Pass in van Graide Station naar Sint-Niklaas en nam de trein van 9u52 (L6081) naar Namen waar we stipt aankwamen om 11u08. Keurig op tijd om de aansluiting van 11u14 (IC2132) naar Brussel te halen. Maar helaas: 16 minuten vertraging. Geen nood, de dienstregelingen zijn tegenwoordig zo veel te ruim bemeten dat de trein perfect op tijd in Brussel-Centraal arriveerde. Op tijd dus om de vergadering bij de Koning Boudewijn stichting van 13u00 gemakkelijk te halen, waarvoor ik deze keer mijn treinreis onderbrak. Om 15u22 nam ik dan verder de trein IC3213 uit Brussel naar Sint-Niklaas.

De conducteur glimlachte toen ik hem zélf vertelde dat ik mijn reis in Brussel Centraal had onderbroken. Mijnheer zei hij, dat kunnen wij nooit controleren, terwijl hij vriendelijk vaststelde dat mijn Rail Pass al was geknipt op één van de vorige treinen !

Tja, Brussel is blijkbaar Drongen niet ……

Beste NMBS

Beste NMBS, Geachte heer Cornu,

Rail Passen en Go-Passen worden uiteraard gebruikt voor langere afstanden, dan wil een mens de reis al wel eens onderbreken, al was het maar om iets te kunnen eten. Het is al vele jaren onmogelijk om op de trein zelf nog eten of drank te kopen aan de in de trein voorbij komende minibars. Die zijn al lang afgeschaft: bezuinigen weet je wel ! Zeker nu alle trajecten aanzienlijk meer tijd nemen dan vorige jaren, wordt dat echt een probleem.

En ja, het blijkt in kleine lettertjes zelfs op de Passen gedrukt te staan, je mag de treinreis niet onderbreken. Hoe absurd. Hoe kan de trein op die starre wijze een écht alternatief zijn voor de flexibele auto. Wat is het probleem , beste NMBS, beste heer Cornu, als een reiziger betaalt voor een traject op een bepaalde dag, van Brugge of Graide naar Sint-Niklaas, en dat traject met onderbrekingen ook netjes op die dag aflegt ? Onderbrekingen uit eigen wil of opgelegd door vertragingen van de NMBS zelf ……

Wil men van de trein een echt alternatief maken voor de auto, dient deze absurde regel onmiddellijk te worden geschrapt. Zo wordt één van de sterkste producten van de NMBS, de Go Pass en de Rail Pass, écht zo flexibel als de auto. Ons klimaat zal de NMBS dankbaar zijn.

Erik ROMBAUT en familie, nog steeds fans van de NMBS.

take down
the paywall
steun ons nu!