Yanis Varoufakis in het stadhuis van Barcelona op 14 oktober 2015 (Marc Lozano/CC)
Lode Vanoost

Varoufakis vraagt 55.000 euro per spreekbeurt. Feit of fictie?

De media die Yanis Varoufakis als Grieks minister van financiën zes maand lang aanvielen laten hem ook na zijn ontslag als minister niet met rust. Een roddel over beweerde erelonen voor toespraken, verspreid door de Britse krant The Telegraph, wordt gretig overgenomen door Belgische en Europese media zonder de feiten te checken. Die vertellen immers een ander verhaal.

donderdag 29 oktober 2015 12:08

In het artikel Yanis Varoufakis accused of profiting from Greek crisis by charging £40,000 speaker fees van The Telegraph op 26 oktober 2015 wordt ‘radicaal marxist’ Yanis Varoufakis beschuldigd van ‘profiteren van de economische crisis in zijn land’ door tot 40.000 Britse pond (= 55.711 euro) te vragen voor zijn lezingen. De gegevens waar de krant zich op baseert komen uit een e-mail van een werknemer van de London Speaker Bureau (LSB), een van de grootste Europese agentschappen voor het promoten van sprekers in Europa en Afrika. Het LSB beheert onder meer Richard Branson, Mikhail Gorbatsjov en Bob Geldof.

De betrokken werknemer heeft deze informatie overgenomen van het Griekse weekblad Proto Thema. Dit tijdschrift meldt dat Varoufakis 40.000 Britse pond ereloon zou hebben gevraagd voor één toespraak ‘buiten Europa’. Varoufakis zou volgens dezelfde informatie echter ook bereid zijn om ‘binnen Europa’ te komen spreken voor 1000 Britse pond (1392 euro). Volgens Proto Thema eist Varoufakis altijd ‘business class travel, accommodation, airport and ground transfers, meals and incidentals’.

The Telegraph duidt in zijn artikel Varoufakis aan als ‘hoofdschuldige voor de huidige economische crisis in Griekenland’ en stelt zijn lezers vervolgens een vraag met de mogelijkheid van twee antwoorden:

“Mag Yanis Varoufakis zijn erelonen houden die hij voor openbare toespraken krijgt?

  • Hij zou dat geld mogen houden.
  • Dat geld zou direct naar de Griekse economie moeten gaan.

Het agentschap LSB zelf weigert te bevestigen of te ontkennen of dit inderdaad de erelonen zijn die Varoufakis bij hen zou aanvragen. Een woordvoerder wenste enkel te stellen dat hij inderdaad een veel gevraagd spreker is.

Proto Thema is een zondagsblad opgericht in 2005 door drie journalisten. Er worden wekelijks ongeveer 200.000 exemplaren van verkocht, wat in de Griekse markt een zeer hoog aantal is. Het weekblad brengt populistische sensatie en verkoopt soft-pornografische dvd’s samen met het weekblad. Ook de Italiaanse Corriere Della Sera en La Stampa nemen deze berichten over.

Varoufakis is sinds januari 2015 wel een en ander gewoon wat betreft verdraaiingen, verkeerde of uit context gerukte citaten of ronduit leugens. Hij reageerde daar telkens op met persmededeling en met rechtzettingen op zijn eigen blog. Ook ditmaal verbaast het hem niet dat de kranten zijn weerwoord niet of verdraaid weergeven.




In zijn blog van 28 oktober 2015 Transparency Everywhere! My fees and the troika’s latest vilification drive somt hij alle lezingen en toespraken op die hij sinds zijn aftreden op 6 juli 2015 als minister van financiën heeft gegeven. Hij doet dat in twee afzonderlijke lijsten.

Lijst A omvat alle 24 politieke lezingen die hij tot nu heeft gegeven of in de komende weken gaat geven: “Mijn ereloon voor deze toespraken was het radicale cijfer ‘zero’. In drie gevallen heb ik een kleine som ontvangen, omdat de organisatoren daar op aandrongen.” Voor al deze toespraken werden zijn reis- en verblijfskosten verzorgd door de organisatoren en reisde hij steeds in economy class. Het ging in die drie vermelde gevallen om 1000, 500 en 1700 euro respectievelijk.

Lijst B omvat 2 lezingen waarvoor hij inderdaad een ereloon eiste. Het gaat om zijn deelname aan het programma Che Tempo Che Fa van de Italiaanse commerciële tv-station RAI3 op 27 september 2015. Daar kreeg hij 24.000 euro netto voor (na aftrek van Italiaanse belastingen en sociale zekerheid) en een eersteklasticket. Op 21 oktober 2015 sprak hij op de jaarlijkse Abraaj-conferentie in Singapore, waarvoor hij 28.800 euro (na aftrek Griekse belastingen) kreeg en een businessticket. Abraaj is een Turks investeringsfonds actief in Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten dat een portefeuille van ongeveer 900 miljoen euro beheert.

“Ik heb deze twee betaalde lezingen aanvaard om mijn economische onafhankelijkheid te garanderen tegenover de gevestigde belangen en om mijn andere activiteiten te ondersteunen.” Hij vermeldt er bij dat deze verhouding van 12 onbetaalde activiteiten tegenover 1 betaalde ook al zijn manier van werken was toen hij tot begin januari 2015 (voor hij minister werd) nog gewoon academicus was.

Hoewel deze gegevens reeds bekend zijn op 28 oktober 2015 en kunnen gecontroleerd worden op hun authenticiteit (Varoufakis geeft data en plaats van elke lezing) publiceert De Standaard op 29 oktober toch de kwakkel dat Varoufakis het bedrag van 55.000 euro zou vragen voor zijn toespraken in het bericht Spreekbeurt Varoufakis kost 55.000 euro. (enkel volledig zichtbaar voor abonnees)

UPDATE: 29.10.15 om 14.38 uur. Het artikel op de website van De Standaard werd aangepast, echter op zo een manier dat het lijkt alsof enkel het Griekse weekblad Proto Thema in de fout is gegaan (en niet De Standaard zelf die de berichten overnam zonder ze zelf te  checken). Door een selectieve citering wordt bovendien de indruk gegeven dat Varoufakis zou ‘toegeven’ in plaats van wat hij werkelijk doet: ontkennen.

De krant voegt er nog deze ‘informatie’ aan toe: “Het bureau dat de zaken van de ex-minister behartigt, wijst er daarbij ook nog eens op dat Varoufakis alleen businessclass vliegt en dat hij verwacht in de allerbeste hotels ondergebracht te worden.” (Dit werd nu uit het artikel verwijderd)

take down
the paywall
steun ons nu!