Opinie - Pierre Steenberghen, Jan Sannen, Frank Moreels

Wat zit er verborgen onder het Uber-masker?

Uber heeft gisteren aangekondigd dat het zijn illegale taxidienst uberPop stopzet. Tegelijkertijd geeft de multinational aan dat het, wederom buiten de regels om, zijn dienst UberX verder zet. En bovendien roept de onderneming de overheid op om haar regels aan te passen. Want Uber heeft zogezegd een visie op de mobiliteit van morgen die zoveel meer mensen gelukkiger zal maken.

donderdag 15 oktober 2015 10:25

Tot daar de zoveelste lege reclameboodschap. Het blijft ons telkens opnieuw verbazen hoe gemakkelijk Uber er in slaagt om politici, media en publiek om de tuin te leiden, terwijl deze geldmachine hen eigenlijk vierkant uitlacht. Want achter het masker met holle slogans zoals ‘innovatie’, ‘klantvriendelijk’, ‘transparant’, ‘goedkoop’, ‘betrouwbaar’, ‘bijkomende jobs’, schuilt een heel andere realiteit. Laat ons toe om dit even te verduidelijken.

  • Innovatie? Aan de hand van geolocalisatie en een mobiele app mensen toelaten om tegen betaling andere mensen van punt A naar punt B te vervoeren? Leuk, maar verre van vernieuwend. Geolocalisatie wordt al decennialang gebruikt in de taxisector. En ook de taxi’s beschikken over mobiele apps. Alleen helpen taxichauffeurs ook mensen die niet over die app beschikken.
  • Klantvriendelijk? Kan best, al is al meermaals gebleken dat je er met een Uber-chauffeur langer over doet om je eindbestemming te halen. Wellicht heeft dat te maken met de opleidingen, bijvoorbeeld rond topografie, die de taxichauffeurs moeten volgen. Klantvriendelijker dan de taxi? Dat blijkt alleszins niet uit de scores die de chauffeurs krijgen via taxi-apps. Taxichauffeur en dienstverlening krijgen een gemiddelde score boven de 4,5 op 5.
  • Transparant? Met de Uber-app kan je alle activiteiten van de chauffeurs traceren en heb je zo een waterdicht systeem, aldus Uber. Mja, als je de overheid toegang geeft tot jouw systeem natuurlijk. Maar dat wil Uber nu net niet. Want dan zou blijken dat Uber niet alleen BTW ontduikt, maar ook probeert aan de vennootschapsbelasting te ontsnappen en de verantwoordelijkheid voor sociale bijdrages en autoverzekering volledig in de schoenen van haar chauffeurs te steken. Uiteraard zal Uber tegenwerpen dat het er streng op toeziet dat alle chauffeurs in orde zijn. Die grondige controles hebben hen er in het verleden echter niet van weerhouden om kidnappers, moordenaars, seksuele delinquenten en stalkers aan het werk te zetten, aldus CNN. Een Uber-taxi bestellen blijft dus altijd een beetje Russische roulette spelen.
  • Goedkoop? Ja, dat klopt, vandaag toch….Als je de fiscale spelregels niet volgt en je je tekorten aanzuivert met beursmiljarden, is dat ook niet zo moeilijk. Maar vergis je niet, achter de schijnbaar goedkope prijzen schuilt het ‘surge pricing’ systeem. Het komt erop neer dat de prijs fluctueert naargelang vraag en aanbod. Zo gebeurt het dat je – zoals recent in Australië en in de Verenigde Staten – de prijs ineens ziet verviervoudigen, bijvoorbeeld bij oudjaar of tijdens moeilijke weersomstandigheden. Aan de uitleg dat die pijlsnelle prijsstijgingen bedoeld zijn om andere chauffeurs aan te trekken heb je dan als klant weinig.
  • Betrouwbaar? Vertrouwt u een onderneming waarvan een topmanager het in zijn hoofd haalt om privé-informatie tegen journalisten te gebruiken als ze te kritisch worden? Of een onderneming die meer dan 5.000 medewerkers op pad stuurt om valse taxi-bestellingen te plaatsen bij een concurrent en dan niet te komen opdagen, of de chauffeurs van die concurrent te overhalen om Uber-chauffeur te worden? Wij alleszins niet. En we denken dat de overheid dat best ook niet doet.
  • Bijkomende jobs? Uit een recente studie van The Economist blijkt dat de opkomst van Uber in New York het aantal jobs in de taxi-sector drastisch heeft doen dalen. Het is dus geen en/en verhaal zoals Uber u wil doen geloven, maar een verhaal van vaste taxi-jobs versus Uber flexi-jobs zonder inkomensgarantie.

Ten slotte nog dit. Ja, Uber is populair. In België hebben meer dan 25.000 mensen een petitie voor Uber ondertekend. We nemen het hen niet kwalijk, wij willen ook graag onze diensten zo goedkoop mogelijk. Maar wel binnen de grenzen van de wet. En die grenzen tast Uber zelfs niet meer af, ze negeert ze. Van dat zwartwerk worden niet alleen taxichauffeurs het slachtoffer, ook de overheid en de burger draaien op voor de kosten. En by the way, een Belgische petitie om een koe, Marguerite genaamd, te redden uit een Frans slachthuis, haalde meer dan 30.000 ondertekenaars.

###

De sociale partners van de taxisector

  • Pierre Steenberghen, Secretaris-Generaal G.T.L. [Nationale Groepering van Taxi-Ondernemingen]
  • Jan Sannen, ACV-Transcom
  • Frank Moreels, BTB-ABVV Transport & Logistiek

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!