Ta Doangchom uit Laos is het slachtoffer van een clusterbom. Hier staat hij in een atelier voor prothesen in de hoofdstad Vientiane (Irwin Loy/IPS)

Groot-Brittannië wil geen verbod clusterbommen tegen Jemen

Groot-Brittannië, Canada en Australië willen aanpassingen van de internationale Conventie over Clustermunitie. Volgens hen moet het gebruik van clusterbommen in sommige landen verboden worden, maar niet in alle. Critici veroordelen deze dubbele standaard.

donderdag 10 september 2015 14:44
Spread the love

De Conventie over Clustermunitie (CCM Convention on Cluster Munition) van 2008 houdt een verbod in op het gebruik van deze dodelijke wapens. Daar zijn twee belangrijke redenen voor: draagraketten vervoeren niet één grote bom maar verspreiden kleine bommen over een grote oppervlakte en heel wat die bommetjes ontploffen niet onmiddellijk en maken later nog veel burgerslachtoffers kan maken, lang nadat de conflicten al zijn beëindigd.

Herziening

Tot augustus 2015 waren 95 landen lid van de CCM, 22 landen hebben het verdrag reeds ondertekend maar hun parlement heeft het nog niet geratificeerd. Tijdens de eerste CCM-Herzieningsconferentie van 7 tot 11 september 2015 in de Kroatische stad Dubrovnik (Kroatië), drukten drie lidstaten bedenkingen uit over het akkoord.

Groot-Brittannië, Canada en Australië argumenteren dat het onderschrijven van een tekst die het gebruik van clusterbommen veroordeelt, belet om gezamenlijke militaire operaties te houden met landen die de CCM-Conventie niet ondertekenden.

Groot-Brittannië veroordeelde in 2015 reeds het gebruik van clusterbommen in Soedan, Syrië en Oekraïne maar weigert het gebruik van deze wapens te verbieden of te veroordelen in Jemen, dat door een coalitie onder leiding van Saoedi-Arabië wordt aangevallen. Saoedi-Arabië is een zeer lucratieve klant is van Groot-Brittannië dat reeds miljarden euros aan gevechtsvliegtuigen en ander wapentuig leverde aan de oliestaat.

Volgens Nicole Auger, analist internationale defensiebudgetten bij Forecast International, een toonaangevend Amerikaans onderzoeksbureau, is Saoedi-Arabië een erg belangrijke markt voor de Britten. “Vorig jaar was Saoedi-Arabië de grootste Britse wapenexportmarkt, goed voor 2,1 miljard euro”.

Selectieve verontwaardiging

“Staten kunnen niet selectief het gebruik van clusterbommen veroordelen, al naargelang de relatie die ze onderhouden met de dader”, zegt Steve Goose van Human Rights Watch en de Cluster Munition Coalition, een internationale campagne tegen clusterbommen. Deze laatste organisatie meent dat de wijzigingen die Groot-Brittannië, Canada en Australië in Dubrovnik willen doorvoeren aan de CCM tegenstrijdig zijn met de doelstellingen van de Conventie. Die wijzigingen zouden een serieuze stap achteruit betekenen.

“De bescherming van burgers moet niet-politiek zijn”, zegt Thomas Nash van Article 36, een Britse organisatie die de aankoop en het gebruik van wapens op de voet volgt. “Door uit te pikken en te kiezen wanneer we het gebruik van clusterbommen wel of niet willen veroordelen, speelt Groot-Brittannië een politiek spel met de bescherming van burgers”, zegt Nash. “Het is een minachting voor het menselijke lijden dat deze wapens veroorzaken.”

Dubieus beleid

Volgens Article 36 gebruikte Groot-Brittannië voorafgaand aan de Conventie van 2008 clustermunitie tijdens de Falklandoorlog (1982), in Kosovo (1998-1999) en in Irak (1991-2003). Groot-Brittannië verkocht ook clusterbommen aan Saoedi-Arabië voor 2008, die nu waarschijnlijk worden gebruikt in Jemen.

“De beste manier om klaarheid te scheppen is het gebruik van deze bommen door de Saoedische coalitie in Jemen streng te veroordelen”, zegt Nash. Volgens hem is ook de invloed van de VS op Groot-Brittannië een belangrijke factor: “De VS bevinden zich aan de verkeerde kant van de geschiedenis wat het gebruik van clustermunitie betreft”, zegt hij. “Nu is het aan Groot-Brittannië om te beslissen aan welke kant zij staan.”

Bron: Western Double Standards on Deadly Cluster Bombs

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!