Alle experts zijn het er over eens. Een belangrijk deel van de ontwikkeling van een kind gebeurt voor het zesde levensjaar. Jonge kinderen verdienen dus alle kansen om te worden wie ze kunnen zijn. Elk kind. Altijd en overal.

De kleuterschool, het begin van de ratrace?

dinsdag 9 juni 2015 09:50

Ze is een
boekenkind, laat dat duidelijk zijn. Het plezier van verhalen kent ze al lang. Als
prille peuter kroop ze bij mij op schoot met, alweer, een kartonboekje van
Kikker of haar favoriet Mijn mondje is
een rondje
. Klanken nabootsen, zotte gebaren maken en dicht bij elkaar
kruipen. Heerlijk!

Nu is ze
groot vindt ze. Een kleuter. Nog steeds gaat er haast geen dag voorbij zonder
voorlezen. Voor het slapengaan bedelt ze om een extra verhaaltje. “Van mama en
papa mag ik er altijd twee.” “Oké”, zeg ik. Zonder verpinken kiest ze het
dikste boek van de plank en nestelt zich in mijn arm.

Meer en
meer raakt ze geïntrigeerd door de wereld van klanken, letters en woorden. Wat
al langer broeit in haar hoofdje komt er stilaan uit. Letters. Eerst een voor
een. Dan traag na elkaar. En plots als een heuse aha-erlebnis – ‘Ping!’, benoemt
zij het – de herkenning. De deur naar grootse avonturen staat op een kier. Stiekem
benijd ik haar.

Het
blijft me fascineren hoe leergierig jonge kinderen zijn. Hoe tuk ze zijn op
ontdekken en leren. Hoe ze zich ontwikkelen vanuit hun eigen mogelijkheden en
in eigen tempo. Al spelend. Schijnbaar moeiteloos, als bij toeval. Maar beslist
ook dankzij pure concentratie en volgehouden inspanning. Zie hoe het boekenkind
leert fietsen. Oefenen loont. De trots blinkt.

Alle
experts zijn het er over eens. Een belangrijk deel van de ontwikkeling van een
kind gebeurt voor het zesde levensjaar. Jonge kinderen verdienen dus alle
kansen om te worden wie ze kunnen zijn. Elk kind. Altijd en overal. Optimaal
investeren in jonge, kwetsbare kinderen en hun omgeving is een noodzaak. Over
het belang van kwaliteitsvol kleuteronderwijs is er geen discussie. Maar hoe
vullen we ‘kwaliteit’ in? Moet de (kleuter)school vooral voorbereiden op het latere
leven? Of ís de (kleuter)school eerst en vooral het leven zelf?

Hulde aan
alle kleuterleraren die vol passie kinderen stimuleren, prikkelen, uitdagen …
in hun grillig verlopende ontwikkeling. Die met de ogen rollen als ze horen dat
Londense upperclass ouders in de race naar de meest prestigieuze kleuterschool
400 euro per uur betalen aan een ‘kleuterschoolconsultant’. Die naar adem
happen als ze lezen dat diezelfde rijke Londenaars hun tweejarigen bijles laten
volgen in spelling en wiskunde. (1) Die geloven
in creatief werken vanuit de beleving en ervaringen van kleuters en hen tijd en
ruimte geven om te groeien. Die kleuters via spel, actief ontdekken, experimenteren
… leren kennen wat nog niet tot hun leef- en ervaringswereld behoort. Die tegen
de tendens van prestatiedruk in streven naar een brede, holistische vorming van
jonge kinderen. Respect!

En het
boekenkind? Zij geniet van een picknick met de klas. ‘s Anderendaags bouwt ze
samen met het buurmeisje een kamp in de tuin. Topdagen!

Isabel Rots

(1) “Nieuwe job in Londen:
kleuterschoolconsultant”, De Morgen, 20 mei 2015.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!