Foto: Michel van Reysen

Picknickers zeggen ‘ja maar nee’ tegen Brusselse voetgangerszone

Voor het derde jaar op rij verzamelden zo’n 1.000 picknickers zondagmiddag op het Brusselse Beursplein. De burgerbeweging Pic Nic the Streets is tevreden dat het Beursplein binnenkort autovrij wordt, maar de strijd tegen koning auto is nog niet volledig gestreden.

zondag 7 juni 2015 17:30
Spread the love

 “5, 4, 3, 2, 1,… Ja!” Om klokslag 12 uur spreiden een
twintigtal actievoerders hun No parkings-affiches en picknickdekens uit op de
Anspachlaan voor de Brusselse beurs. Verbaasde automobilisten moeten
noodgedwongen omkeren, terwijl de picknickers stokbroden beleggen en watermeloenen
aansnijden. Beetje bij beetje stromen jongeren en gezinnen uit de buurt toe. De
sfeer is ontspannen. Voor de kinderen is er zelfs een glijbaan voorzien. “Het
gaat hier niet over picknicken, het gaat over een leefbare stad op mensenmaat”,
vertelt Gerben Van den Abbeele, één van de organisatoren.

“Laat de stad een eigen leven leiden”

Pic Nic the
Streets is blij dat de Brusselse burgemeester Yvan Mayeur (PS) gehoor gegeven
heeft aan hun pleidooi. De bekende Anspachlaan voor het Beursplein en de zijstraten zullen tegen 2017 volledig verkeersvrij worden. Toch
maakt de organisatie zich zorgen over de invulling van de vrije ruimte. “De
voetgangerszone richt zich vooral op consumenten, toeristen en grote evenementen.
Het wordt een onaangename plek voor de bewoners zelf”, zegt Van den Abbeele.

Filosoof
Lieven De Cauter steunt de actie van Pic Nic the Streets.
“Het pleidooi van Pic Nic the Streets is aangegrepen om van de binnenstad een
toeristenzone, een themapark of een groot openlucht winkelcentrum te maken. In
dat neoliberale plan zijn daklozen, buurtbewoners en politieke activisten uit
den boze. Wie niet neutraal is, wordt naar de uitgang begeleid”.

Ook Tine De
Clerck (32) en Nicola Marinus (37) gaan niet akkoord met de plannen. “Steden moeten weer leefbaar te worden. De autovrije zone is
gericht op toerisme en consumeren. Voor de buurtbewoners heeft dat weinig
meerwaarde. Wij willen een andere stad!”, legt Nicola uit. “Het is alsof er een
vrees is voor open ruimtes, maar een stad mag zijn leven leiden en zijn stiltes
hebben. Die vrije ruimte moet niet nog eens extra ingevuld worden. Mensen
eigenen zich de stad wel toe. Daar is deze picknick een goed voorbeeld van!”,
vult Tine aan.

Verkeer

Daarnaast
stoot het verkeersplan van de stad op heel wat protest van de Brusselaars. “Rondom de voetgangerszone wordt een soort van
miniring aangelegd”, legt Gerben Van den Abbeele van Pic Nic the Streets uit. “Het
wordt eigenlijk een voetgangerszone voor automobilisten. Met vier extra
parkings moedigt het stadsbestuur bovendien mensen aan om met de wagen naar
Brussel te komen.”

“Ik ben hier
vandaag, omdat ik van Brussel hou en omdat ik een veilige en gezonde plek voor
mijn kinderen wil”, zegt een andere buurtbewoonster. “Ik ben tegen de plannen
van de stad. De weinige mooie groene plekjes worden afgepakt en vervangen door parkings.
Iedereen weet hoe schadelijk luchtvervuiling is, en toch legt de stad een
miniring aan vlak bij scholen en ziekenhuizen.”

Voorlopig laatste editie

Op 29 juni start de testfase en worden het Beursplein en de Anspachlaan autovrij. Daarom was dit de
voorlopig laatste editie van Pic Nic the Streets. Toch blijven lokale handelaars
en buurtbewoners actievoeren voor een leefbare stad in het Platform Pentagone.

“Als het
stadsbestuur geen rekening met ons houdt, komen er zeker nog acties. Misschien
niet aan de beurs, misschien niet in picknickvorm. Maar we zijn nog niet klaar!”,
aldus Pic Nic the Streets.

take down
the paywall
steun ons nu!