De verleiding van het simplistisch denken: de auto is eigenlijk een goed alternatief voor de trein

De verleiding van het simplistisch denken: de auto is eigenlijk een goed alternatief voor de trein

donderdag 4 juni 2015 13:30

De auto is eigenlijk een goed alternatief voor de trein, beweerde Andreas Tirez vorige week in een opinieartikel in De Morgen. Een voorbeeld van hoe simplistisch het denken wordt als elke andere waarde dan het kostenplaatje ontbreekt, vindt Barbara Deruytter van Climate Express.




Het argument van Andreas Tirez is de wereld op z’n kop voor mensen die bezig zijn met de mobiliteit van de toekomst. Zijn belangrijkste en eigenlijk enige argument: de kost van een autorit en een treinrit. En daar knelt het schoentje al natuurlijk, want het principe om misschien iets meer te betalen voor duurzamer mobiliteitsalternatieven – los van de mogelijk inderdaad problematische kosteninefficiëntie van de NMBS – werd volledig overboord gekieperd: de maatschappelijke kosten en baten van trein versus auto werden gewoon totaal genegeerd.

Tirez lijkt de ‘extra kosten’ die de auto’s voor de samenleving veroorzaken wel terzijde in rekening te nemen, maar het blijft zodanig oppervlakkig dat het moeilijk serieus te nemen is. Het berekenen van deze schade is een ongelofelijk moeilijk iets. Hoe ver ga je? Maak je een conservatieve berekening met enkel luchtvervuiling en filekosten of reken je ook medische kosten, sociale kosten, alle effecten van de verandering van het klimaat op globaal niveau et cetera mee? Bovendien zijn heel veel van de maatschappelijke kosten van fossil fuels moeilijk om te zetten in cijfers. Daarom is het zinloos te vervallen in discussies als ‘dit is net iets goedkoper of net iets duurder’. We moeten dan ook niet op zoek naar betere berekeningen, maar naar een visie op lange termijn die door andere waarden gedragen is dan de euro’s per kilometer.

Als we de puur financiële logica zouden volgen kunnen we evengoed ons vuilnis door het raam naar buiten kieperen, want ook dat is goedkoper dan een ophaaldienst organiseren. Bovendien is het duidelijk dat fossil fuels enkel zo goedkoop kunnen zijn omdat de uiteindelijke kost voor het milieu niet wordt meegerekend en vergis u niet, ook die zal door de belastingbetaler gedragen worden. Een voorbeeld van hoe simplistisch het denken wordt als elke andere waarde dan het kostenplaatje ontbreekt. Het is aan ons als burgers om te tonen dat we niet geloven in de simplistische logica van de euro per kilometer, maar in waarden die cruciaal zijn voor een evenwichtige samenleving en een evenwichtig klimaat op lange termijn.

Na het provocerende opinieartikel van Tirez sprong ook Jean Marie Dedecker op de kar van de simplificatie, maar gelukkig kroop ook Kobe Boussauw van “Het mobielste land ter wereld” in z’n pen.

– Andreas Tirez: http://www.demorgen.be/…/de-trein-is-gemiddeld-duurder-dan…/

– Jean-Marie Dedecker: http://www.knack.be/…/article-opinion-574717.htmlutm_source…

– Kobe Boussauw: http://www.demorgen.be/…/er-bestaan-goede-redenen-om-de-tr…/

Barbara Deruytter is vrijwilliger bij Climate Express. Climate Express bestaat momenteel uit 200 vrijwilligers. Wil jij hier ook aan meewerken? Neem een kijkje op onze website: www.climate-express.eu of contacteer contact@climate-express.eu 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!