Asociale gevolgen van het invoeren van de Lage Emissiezone in Antwerpen

Teaser fallback community afbeelding

De stad Antwerpen legde in december de details vast van haar lage-emissiezone (LEZ), haar stokpaardje voor de aanpak van de milieuvervuiling. LEZ is een zone in de binnenstad waar vervuilende wagens niet welkom zijn. De invoering gebeurt in twee fasen. Een eerste fase gaat reeds in 2016. Op de gemeenteraad van 26 mei interpelleerde ik over de asociale gevolgen van deze invoering, met de vraag hoe die zouden worden opgevangen.

Voor het eerst krijgen we nu zicht wat de sociale impact is van deze maatregelen. De Dienst Inverkeersstelling berekende dat dit voor 15.137 inwoners betekent dat dat zij niet langer met hun huidige wagen hun eigen buurt zullen mogen binnenrijden. In de tweede fase die in 2020 ingaat zijn zelfs 27.960 Antwerpenaren slachtoffer van deze maatregel. Dat berekende de VAB op basis van het wagenpark zoals ingeschreven in 2014. Van de Antwerpse dieselrijders zal in 2020 (dat is binnen vijf jaar) 56 procent zijn huidige wagen niet langer mogen gebruiken in het stadscentrum, bij de benzinerijders gaat het om 8 procent. (GVA 8 mei 2015)

Wie dus nu met een diesel rijdt met een Euro-3 norm, kan zijn wagen nog laten uitrusten met een roetfilter (om de Euro-4 norm te halen) maar omdat vanaf 2020 de norm wordt verlegd naar Euro-5 is dit een vrij dure kost. Volgens VAB is dit ook een totaal onzinnige uitgave. Terwijl ondertussen bewezen is dat er in realiteit geen groot verschil in schadelijke uitstoot is tussen Euro1 en Euro5 voor dieselwagens. Er is een groot verschil tussen de laboratoriumtesten voor de Euronormen en de vervuiling in real life. Op de 15de Horta-avond van Ademloos op 2 oktober 2014 werd dit alles nog uitgelegd door de directeur van het Directorate General Environment van de Europese Commissie. Zie de eerste slide in bijlage. Automobilisten die in 2016 een nieuwe wagen kopen die voldoet aan de dan geldende normen zouden in 2020 wel eens bedrogen kunnen uitkomen.

Terecht waarschuwt de VAB voor de sociale impact van de invoering van een emissiezone. Het gaat om een extra belasting op mobiliteit voor heel wat Antwerpenaren. Na het verhogen van de prijzen van De Lijn, zal men ook uitgaven aan zijn wagen moeten doen of een nieuwe auto moeten kopen.

Terecht waarschuwt de VAB voor de sociale impact van de invoering van een emissiezone. Het gaat om een extra belasting op mobiliteit voor heel wat Antwerpenaren. Na het verhogen van de prijzen van De Lijn, zal men ook uitgaven aan zijn wagen moeten doen of een nieuwe auto moeten kopen.

Dit is vooral pijnlijk omdat het milieu-effect van een lage emissiezone zeer beperkt is

Dit is vooral pijnlijk omdat het milieu-effect van een lage emissiezone zeer beperkt is, wat ik in deze raad reeds meermaals heb gesteld.

In september vorig jaar heeft de VMM nog een studie gepubliceerd over de intrastedelijke variabiliteit van UFP. De cijfers spreken voor zich en geven ook aan waar het echte probleem van de Antwerpse luchtvervuiling zich situeert en in welke verhoudingen. Op LO waar de LEZ ook wordt toegepast passeerden er 3000 voertuigen per etmaal, aan het Stadspark: 8000, op de Turnhoutsebaan 13.000, Plantin Moretuslei: 32.000 maar op de Ring: 275.000. Ik heb in bijlage bij deze interpellatie de curve met het dagverloop van het verkeer op de Ring, waar met de LEZ niets aan gedaan wordt, vergeleken met de curve met het verkeer in de binnenstad.

De haalbaarheidsstudie van Transport&Mobility Leuven laat zien dat NO2 amper met 2% in 2016 en 13% in 2020 zou dalen, waardoor zelfs de Europese norm voor Antwerpen op de meeste plaatsen nog steeds niet gehaald wordt.

Ten slotte is dit milieu-effect van de LEZ voorbijgaand. Vanaf 1 september zijn de fabrikanten verplicht om in nieuwe wagens de euronorm 6 te hanteren. In de haalbaarheidsstudie van Transport&Mobility bleek trouwens ook dat de verbetering van de luchtkwaliteit hoofdzakelijk een gevolg is van de autonome verjonging van het wagenpark en dat de bijdrage van het invoeren van de LEZ daarmee vergeleken slechts marginaal is. Zie de grafiek in de derde bijlage.

Op de gemeenteraad van 26 mei heb ik geïnterpelleerd over het asociale karakter van de LEZ. Zie artikel van het Nieuwsblad in bijlage. Ik kreeg inderdaad geen steun vanuit de oppositie.

Groeiend bewustzijn

Maar het bewustzijn over het asociale karakter en de hypocrisie in de verdediging van de N-VA over hun stokpaardje begint meer en meer door te dringen. Mathias Bienstmans, beleidscoördinator van Bond Beter Leefmilieu, schreef hierover een interessante blog op deredactie.be 

Ook op de website van Ademloos staat een interessante Fact Check: Maakt de Lage Emissiezone (LEZ) de Antwerpse lucht weer goed?

Vandaag op de hoogte van de wereld van morgen?