Gezonde voeding in de les, privatisering op de speelplaats en het einde van de wereld

donderdag 28 mei 2015 17:32

Nog vijftien ‘goede’ jaren

Ik blijf er als leraar van versteld staan hoe snel het
allemaal kan gaan. Kom ik thuis van een lezing over de klimaatopwarming* en de verwarring daarover bij leerlingen, om te beseffen dat ik een geheel debat in Volt gemist heb over
de gezonde eetgewoontes van de kinderen. Conclusie van mijn avond: het gaat
echt niet goed met ons. Binnen vijftien jaar kampt 89% van de vrouwen met overgewicht
en stijgt onze gemiddelde wereldtemperatuur met 2 graden Celcius, dus ook die naar de
knoppen. Hopelijk heeft het onderwijs een antwoord, want mijn kinderen gaan
echt in een andere wereld leven, zoveel is duidelijk.

Daar gaat het net om. We moeten de kinderen wapenen voor dat
‘later’ en ergens is het fout aan het gaan. Ergens hebben we beslist dat 4.706
drankautomaten van Coca-Cola op onze speelplaatsen een goed idee was. Professor
voedingsleer Patrick Mulle verwoorde het als volgt: “een bedrijf maakt winst
met ongezonde voeding op kap van de kinderen” en “een school moet opvoeden,
niet verkopen”. Laten we daar voor de volledigheid ook aan toevoegen dat een
school zelf ook zo een 1.000 euro per maand aan winst maakt op die jeugdige kap.
 

Waarom privatiseerden we een stuk speelplaats? 

Dat klinkt cru, maar we hebben er jaren niet bij stil
gestaan, u misschien (voorlopig) ook niet. We hebben een stuk van onze publieke
ruimte, de speelplaats, opgegeven zodat een bedrijf op die vierkante meter
ongezonde frisdrank en te duur water kon verkopen. We laten toe dat een bedrijf
reclame maakt binnen de schoolmuren. Jong geleerd is oud gedaan luidt het
spreekwoord en dat weten reclamemakers ook. Het doet me deugd als mensen veel
vertrouwen hebben in het onderwijs. Scholen zijn te vertrouwen luidt het, daar hoor
je te leren wat goed is. Ideaal dus om je merk aan te koppelen en mee te surfen op
dat positieve imago! We hebben een deel van de speelplaats geprivatiseerd, “exogene
privatisatie in scholen” om precies te zijn. Dit gebeurde schijnbaar zonder
veel publiek debat.

We hebben een deel van de speelplaats geprivatiseerd…  Dit gebeurde schijnbaar zonder veel publiek debat.

“We moeten leerlingen keuzes leren maken”, dat klopt, maar
daarom moet er nog geen bedrijf op de speelplaats ongezonde frisdrank verkopen
en reclame maken. De lokale bakker verkoopt daar geen donuts, Pizza Hut maakt daar geen reclame en McDonalds
verzorgt de donderdagse maaltijden niet zodat leerlingen ‘keuzes
zouden kunnen leren maken’. Vandaag kampen 20% van de leerlingen met
overgewicht, 89% van de vrouwen zullen dat binnen zoveel jaar doen. Tegenwoordig
sterven meer mensen door dat overgewicht dan ondervoeding. Moeten we de makers
van ongezonde waar daarom een verkooppunt geven op school om de jeugd een les te
leren? Dit verdient toch echt wel een publiek debat, nadrukkelijk mét de
leerlingen. Het zijn namelijk zij die deze problemen later, soms letterlijk, op
hun bord krijgen.

Een plakker helpt altijd!

Minister Hilde Crevits wil die drankautomaten niet zomaar
verbieden, neen, ze kijkt of we scholen in de toekomst een label kunnen geven voor gezonde
voeding. Ze krijgen er al een voor mobiliteit. Ook een voor Milieu Op School
(kortweg MOS). Mooie initiatieven, heb daar echt respect voor, maar ik begon
dit stuk met die lezing rond de klimaatopwarming en de verwarring die er heerst onder leerlingen en studenten. Wat bleek: labels en stickers
ten spijt, de studenten die onze scholen afleveren snapten er geen jota van. 

Labels gaan de wereld niet redden, leerlingen wel. 

*Lezing klimaatopwarming: “Eerste Hulp Bij Klimaatverwarring- P. Boussemaere (2015)” 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!