(Schone Kleren Campagne)

“Consument vraagt naar ethische kleding”

Twee jaar nadat 1.138 kledingarbeiders, voornamelijk vrouwen, omkwamen bij de instorting van de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh, vragen verschillende Vlaamse organisaties aandacht voor de uiterst slechte arbeidsomstandigheden in de kledingsector.

vrijdag 24 april 2015 16:03
Spread the love

Onveilige
fabrieken, extreem lage lonen, intimidatie van vakbondsmilitanten: de problemen in de sector blijven gigantisch. De consument vraagt
naar duidelijke informatie over deze wantoestanden.

Op
vrijdag 24 april overhandigden leden van kwb, Wereldsolidariteit en andere
organisaties van de Schone Kleren Campagne een ‘schoon’
fietstenue aan minister van Economie, Consumentenzaken en fervent
fietser Kris Peeters. Dit fietstruitje werd geproduceerd in sociaal
correcte arbeidsomstandigheden.




De
initiatiefnemers van de Schone Kleren Campagne vragen de minister een
beleid te ontwikkelen dat Belgische kledingbedrijven verplicht hun
kledij in betere arbeidsomstandigheden te laten produceren. Een groep
kwb’ers, die op 17 april 2015 terugkeerden van Indonesië, bracht
een videoboodschap mee van een Indonesische kledingarbeidster. Zij
vraagt de Belgische regering om actie te ondernemen.

Videoboodschap van een Indonesische kledingwerkster die werd ontslagen omdat ze voor haar rechten opkwam:

 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!