Kinderen op een landelijk schooltje in Nicaragua (Oscar Navarrete /IPS).

Rijke landen verminderen hulp voor onderwijs

Ondanks beloftes van de internationale gemeenschap om voor ieder kind basisonderwijs te voorzien tegen 2015, worden de fondsen om dit ideaal te verwezenlijken afgebouwd. Dat staat te lezen in het rapport van de campagne A World at School.

maandag 20 april 2015 15:59

Volgens de Donor Scoreboard van de organisatie A World at School bouwen tien donorlanden, waaronder de VS, Nederland, Duitsland,
Frankrijk en Groot-Brittannië, sinds 2010 de ontwikkelingsfondsen
voor onderwijs af. Noorwegen is het enige grote donorland dat de
voorbije vier jaar een toename van 5 procent kon optekenen.

Sarah
Brown van de campagne A World at School noemt het “onaanvaardbaar”
dat de hulp voor basisonderwijs teruggeschroefd wordt “net op
het moment dat leiders zich moeten inzetten om de
doelstelling voor 2015 te halen”. Het scorebord werd voorgesteld
op de eerste dag van de lentemeetings van de Wereldbank en het
Internationaal Muntfonds (IMF) op 18 april 2015 in Washington.
Volgens A World at School hadden deze banken in 2011 slechts twintig
procent van hun budget over voor onderwijs, het laagste aandeel.

Investeringen
in onderwijs daalden met 19 procent, die in gezondheidszorg stegen
echter met 58 procent. Daar zitten de wereldwijde “aanvallen”
op onderwijs voor veel tussen: de afgelopen jaren veroorzaakten
oorlog, conflict en terrorisme de verwoesting van scholen en
dwarsboomden ze onderwijs voor kinderen in landen als Kenia,
Pakistan, Syrië, de Centraal-Afrikaanse Republiek en
de door Israël belegerde Gazastrook. Daarbij kwamen de
zorgwekkende kidnapping van studenten in Nigeria en Zuid-Soedan en de
ebolacrisis, die veel kinderen verplichtte om tijdelijk te stoppen
met school.

Arme
kinderen hardst getroffen

Volgens
een rapport van het onderwijsagentschap van de Verenigde Naties
UNESCO lopen 58 miljoen kinderen helemaal geen school en maken 100
miljoen kinderen hun basisonderwijs niet af. Dat onderwijs
onvoldoende noodhulp ontvangt, heeft vooral kwalijke gevolgen voor de
armste kinderen ter wereld.

Veel
overheden hebben onderwijs niet boven aan het prioriteitenlijstje
staan bij de verdeling van hun nationale budget. “Het is
cruciaal dat we de terugval van het donorgeld voor onderwijs opnieuw
doen keren”, zegt Brown, “anders laten we 58 miljoen kinderen
achter, vooral hen die het hardst getroffen zijn door conflicten en
noodsituaties zoals kinderen die op de vlucht zijn voor het geweld in
Syrië en kinderen in de landen waar ebola uitbrak.”

Bron: Instead
of Scaling up Funding for Education, Major Donors Are Cutting Back

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!