De
afgelopen jaren doken regelmatig nieuwsberichten op over schonere
brandstoffen voor schepen en bijzonder zuinige modellen. De algemene
trend is minder rooskleurig, zo blijkt uit een studie van
onderzoeksbureau CE Delft in opdracht van de ngo’s Transport & Environment en Seas at Risk. Nieuwe bulkschepen, tankers en containerschepen uit 2013 zijn
gemiddeld respectievelijk 12, 8 en 8 procent minder zuinig dan
exemplaren die in 1990 werden gebouwd.
Uit
de onderzoeksresultaten blijkt dat marktkrachten op zich dus niet
voldoende zijn om schepen efficiënter te maken. De olieprijzen in de
late jaren tachtig en begin jaren negentig, toen historisch gezien de
meeste efficiënte schepen gebouwd werden, waren amper een kwart van
de huidige prijzen
“We
weten nu dat we niet kunnen vertrouwen op de stijgende
brandstofprijzen, andere marktkrachten of de goede bedoelingen van de
industrie om het klimaatprobleem van de scheepvaart op te lossen”,
zegt John Maggs van Seas At Risk. “In de plaats daarvan hebben
we een duidelijk en ambitieuze doelstelling nodig om de uitstoot van
schepen aan banden te leggen en wettelijk bindende maatregelen om die
te halen.”
Standaardnormen IOM
De
studie maakt ook brandhout van de normen die de Internationale
Maritieme Organisatie (IMO) oplegt voor de bouw van nieuwe schepen.
De exemplaren die in de jaren 1990 werden gebouwd, voldeden immers
reeds aan de doelstellingen die de IMO oplegde tegen 2020.
De
ngo’s roepen de IMO dan ook op om die efficiëntiestandaarden te
herzien op een top in Londen in mei 2015. “In tegenstelling tot
vliegtuigen en auto’s zijn schepen, ondanks een generatie aan
technologische vernieuwingen, grotendeels achteruit gegaan in de
afgelopen 25 jaar”, zegt Bill Hemmings van Transport &
Environment. “De IMO-standaard voor nieuwe schepen moet dringend
herzien en strenger gemaakt worden. Anders brengt de standaard ons
terug op het niveau van voor 1990.”
Bron: New
ships 10% less fuel efficient than those built in 1990 – study