Het is lang geleden dat onze regeringen zo ambitieus waren op ecologisch gebied. Om te beginnen stappen we uit de kernuitstap. De regering gunt zelfs een gebarste en gesaboteerde kerncentrale die veertig jaar noeste arbeid leverde geen pensioen. De verdere afbraak van subsidies voor hernieuwbare energie en isolatie past in het doel om onze positie als klimatologische ketters te behouden: ons kleine landje haalde al vrij snel na de start van deze regering voor het eerst een internationale prijs voor fossiel van de dag binnen, die de grootste klimatologische pestkoppen beloont.
Onze grootste concurrent in die competitie is Canada, dat olie uit teerzand perst. Om de markt voor deze meest gruwelijke methode van olieontginning naar Europa te halen legden onze volksvertegenwoordigers onlangs de eerste steen van een nieuwe raffinaderij in de haven van Antwerpen, speciaal op maat van die Canadese teerzanden.
Tussen al deze bedrijvigheid door gaan we ook het wereldrecord bedrijfswagens subsidiëren verlengen (4 miljard) en het Europese filerecord behouden. Om dat laatste veilig te stellen toveren we Uplace uit onze hoed: een shoppingparadijs waar je enkel per auto kunt geraken, buiten de kern van de stad.
Het gecombineerde resultaat van deze indrukwekkende inspanningen is dat ons land acht jaar lang de Europese luchtkwaliteit richtlijn als toiletpapier gebruikte, als dat niet ecologisch is!
Akkoord: je moet ook wat krediet aan de vorige regeringen geven, maar de huidige regeringen zijn zeker niet van plan om op hun lauweren te rusten, want stilstaan is achteruit gaan.
Daarom gaan we op een steenworp van die nieuwe raffinaderij voor de vuilste olie ter wereld ook nog een illegale 27-banen brede snelweg door de tweede grootste stad van het land aanleggen – de stad waar mensen al 2 jaar minder lang leven dan het Vlaamse gemiddelde. Kost: 4,9 miljard.
Je moet er wat voor over hebben om recordhouder te blijven. Maar om echt zeker te zijn is het beter om iedereen uit de trein, bus en tram te halen. Daarom gaat van alle besparingen op overheidsbedrijven een disproportioneel groot deel de NMBS treffen.
Niet dat we daarover mogen klagen, want er werden ons lederen zetels in eerste klasse beloofd – een belofte van de partij die stemmen ronselde als de partij die voor de dieren is. En passant dropten we een budgetlijntje van 5 miljoen euro voor meer bos in Vlaanderen – kwestie van op te klimmen in de ranking van meest ontboste gebieden in Europa. Als dat geen ambitieuze plannen zijn.
Stel nu even dat u een passieve of actieve deelnemer van dit ambitieuze project bent. In dat geval daag ik u graag uit: come to the dark side. De schimmige wereld van de zelfoogstboerderijen, energiecoöperatieves, full moon bikers, geefpleinpioniers en gebruikers van trage wegen. Durf eens een pint te gaan drinken in een transitiecafé.
U kunt dit en meer doen tijdens de HartsTocht naar Brussel, die op 26 maart vertrekt door weg te stappen van de gebarsten en gesaboteerde kerncentrale. Zet eens een stap buiten die vertrouwde omgeving van ecologische afbraak en als het u bevalt, zet er dan meteen 72.000, van Doel tot Brussel.
U zult in goed gezelschap zijn. Het is drummen aan the dark side, waar mensen niet meer op hun overheid wachten om actie te ondernemen. Wat hen niet belet om diezelfde overheid te blijven bestoken met de eis om toch iets minder ambitieus te zijn, op het vak van ecologische destructie. Met honderden of duizenden zullen ze eind maart naar Brussel stappen om deel te nemen aan De Grote Parade van Hart boven Hard, een beweging die concrete alternatieven naar voor schuift.
Er zullen tapas voor alle stappers zijn en elke stapper zal ook TAPAS meebrengen: de TAPAS van There Are Plenty of Alternatives. Deze mars op Brussel komt niet uit een partij, vakbond of milieuorganisatie – maar uit een buikgevoel van heel wat bezorgde burgers. Burgers die zuurstof willen, geen fijn stof. Burgers die de samenleving uit de monsterfile willen halen waar deze én vorige regeringen ons in geparkeerd hebben. De eerste stap is een stap weg van de kerncentrale van Doel. Afspraak op 26 maart.