Een jonge schooljuf geeft uitleg in Tanzania (www.vsointernational.org)

Afrikaanse kinderen vertellen eigen digitale verhalen over aids

Afrikaanse kinderen zonder middelen of digitale ervaring kunnen perfect zelf hun eigen digitale verhalen over hiv of aids vertellen. Dat blijkt uit een Fins project. Met hun verhalen leren andere jongeren omgaan met dit delicate thema.

woensdag 28 januari 2015 09:29

Kinderen
uit arme gezinnen zonder technologische ervaring kunnen ‘digital
storytelling
‘ gebruiken om hun geheime en angsten met elkaar te delen, zegt student Marcus Duveskog. Hij studeert aan een Finse universiteit en
ondersteunt projecten voor ‘digital storytelling’. “De wereld
wordt al gauw verdeeld in gameontwerpers en gamegebruikers, maar
iedereen kan digitale verhalen maken, ook Afrikaanse jongeren uit een
arme omgeving.”

Digital
storytelling

Digital
storytelling maakt gebruik van verschillende media, zoals tekst,
beeld, animatie en geluid. Duveskog onderzocht welke omstandigheden
nodig waren om kinderen daarmee aan de slag te krijgen.

“Om
verhalen te maken is het van cruciaal belang dat de kinderen de kans
krijgen om zich creatief te uiten, zeker bij gevoelige en delicate
thema’s als hiv en aids in het gezin. Door actieve ondersteuning te
bieden en een sfeer te scheppen die vrije expressie mogelijk maakt,
konden kinderen zich creatief uiten.”

Duveskog,
die onlangs op een studie over dit thema promoveerde, werkt al sinds
2002 mee aan projecten in het zuiden van Afrika waarin kinderen en
jongeren hun ervaringen met hiv en aids via digitale media delen.

Geen
seksuele opvoeding

Hij
ontwikkelde het digitaal leerplatform Sura Ya Ukimwi, Swahili voor “het gezicht van aids”. In een regio waar het
aidsprobleem nog altijd immens is, bieden digitale media een unieke
kans, zegt hij. “Er is doorgaans geen seksuele opvoeding op school.
En op thema’s die met seks te maken hebben, rust nog altijd een
groot taboe. Daarom kan een digitale leeromgeving een belangrijk
instrument zijn in de strijd tegen aids.”

Sura
ya ukimwi
is een leerplatform voor leerlingen van de middelbare
school. Die kunnen de verhalen niet alleen op een computer bekijken
maar ook op een smartphone. Het platform bevat verhalen van mensen
die met hiv besmet raakten. Duveskog werkte bij de ontwikkeling
van het platform nauw samen met leerlingen van zes verschillende
scholen.

Het
leerplatform is ontwikkeld voor de Tanzaniaanse regio Iringa. Daar is
ruim 15 procent van de bevolking met hiv besmet; in de rest van het
land is dat 7 procent. “Het is nog steeds nodig om jonge mensen te
leren hoe hiv wel en niet wordt overgedragen, wat de gevolgen zijn
van niet behandelde soa’s, hoe je omgaat met mensen die hiv hebben
en hoe je hiv kunt hebben zonder dat fysieke symptomen zichtbaar
zijn”, zegt Duveskog.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!