Nieuws, Samenleving, België -

Lolly-actie voor afschaffing 24-urenregel NMBS

“We willen geen zoethoudertjes meer”, aldus Het Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen (SBPV) aan de NMBS. Momenteel moeten blinden en slechtzienden die met de trein willen reizen minimaal 24 uur tevoren om assistentie vragen. Een onvoorziene of spontane treinrit zit er daardoor voor hen niet meer in. Het platform voert actie voor de afschaffing van deze 24-urenregel.

dinsdag 27 januari 2015 14:58

Tijdens de
spitsuren op 27 januari, op de stationspleinen in Brugge en Brussel Noord,
krijgen voorbijgangers een lolly toegestopt van Het Slechtzienden en Blinden
Platform Vlaanderen (SBPV vzw). Aan de lolly hangt een flyer waarop de persoon
bedankt wordt voor het bieden van een helpende arm op het perron aan een blinde
of slechtziende treinreiziger.  



De flyer waar de lolly doorheen was gestoken.

24-urenregel

Met deze actie
hoopt het platform mensen en de NMBS bewust te maken van de problematiek voor
treinreizigers met een visushandicap. Mensen die niet of nauwelijks zien en met
de trein willen reizen, maar assistentie nodig hebben bij het op-, uit- en
overstappen, zijn verplicht om minimaal 24 uur op voorhand om assistentie te
vragen. Veilig gebruikmaken van de trein in onvoorziene of ongeplande
omstandigheden is door deze 24-urenregel van het NMBS niet mogelijk.  

“Maar wat als een
baas vraagt om langer te werken, een vergadering uitloopt of die persoon een
dagje naar zee wil als ’s morgens de zon schijnt?” Mensen met een visuele
beperking willen, net als iedereen, vlot de trein kunnen gebruiken, aldus SBPV.
 




VN-verdrag

Eerdere protesten
en pogingen tot overleg met de NMBS waren voor het vervoersbedrijf geen reden om
de 24-urenregel in te trekken. De bepalingen van het VN-verdrag inzake
gelijke rechten van personen met een handicap worden genegeerd, stelt het platform. “We willen
daadwerkelijk verandering zien”, zegt Ria Decoopman, woordvoerder van het SBPV.
“Misschien kan de NMBS zich laten inspireren door de Vlaamse regering die wel
werkt aan de afbouw van de 24-urgenregel bij de Lijn.”

NMBS reageert dat treinen en
bussen niet met elkaar te vergelijken zijn. NMBS-persvoorlichter Frieke Neyrinck: “Bij de trein is het materieel qua constructie geheel
anders. Onze dienst om mensen op de trein te helpen bestaat uit een
totaalpakket waarbij we ook advies bieden over welke stations en uren het meest comfortabel
zijn om op te stappen.”  

Garantie

De 24-urenregeling
is ingesteld om er zeker van te zijn dat het nodige personeel beschikbaar is
alsook eventuele hulpelementen – zoals een oprijhelling – om deze persoon
comfortabel op het perron en in de trein te helpen, aldus Neyrinck. “Dit
betekent echter niet dat een persoon met beperkte mobiliteit zomaar in de kou
wordt gelaten als hij niet 24 uur op voorhand heeft gereserveerd. Uiteraard
zullen onze medewerkers alles doen om mensen met beperkte mobiliteit in die
gevallen in de mate van het mogelijke verder te helpen. Bij verwittiging 24 uur
op voorhand krijgt de reiziger echter wel een garantie daarop.” 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!