Amnesty International biedt Saoedi-Arabië excuses aan

Amnesty International is zwaar in de fout gegaan met verkeerde berichtgeving over blogger Raif Badawi. In de Volkskrant, Trouw, NRC Next en in De Standaard biedt de organisatie Saoedi-Arabië zijn excuses aan en zet de verkeerde berichtgeving recht. De volledige tekst van de rechtzetting leest u hieronder.

vrijdag 16 januari 2015 18:32

De
afgelopen periode heeft Amnesty International campagne gevoerd voor
de Saudische blogger Raif Badawi.

In diverse uitingen, waaronder een
advertentie in deze krant met als kopregel ‘Bloggen is slecht voor je
rug’, heeft Amnesty gemeld dat Raif Badawi voor het gebruikmaken van
zijn recht op vrije meningsuiting veroordeeld was tot een
gevangenisstraf van 10 jaar, een reisverbod van 10 jaar, een boete
van 191.000 euro en 1000 ZWEEPslagen, twintig weken lang, vijftig
zweepslagen na het vrijdaggebed.

Dit
klopt niet.

Nu
de Saudische autoriteiten afgelopen vrijdag met de uitvoering van de
straf zijn begonnen, blijkt het te gaan om 1.000 STOKslagen.

Amnesty
International biedt hiervoor aan de regering van Saudi-Arabië haar
welgemeende verontschuldigingen aan.

Volgens recente berichtgeving zouden de Saoedische autoriteiten de tweede uitvoering van de straf van blogger Raif Badawi hebben ‘uitgesteld’.

take down
the paywall
steun ons nu!