Bad Moon: een verkenning langs de grenzen van de muziek

Afgelopen weekend organiseerde curator en muzikant Jan Woensel de eerste Belgische editie van het Bad Moon Festival. Een hele reeks avontuurlijke Belgische bands stonden op de affiche in het Kievitsnest te Antwerpen.

zaterdag 6 december 2014 21:15

De oorsprong van het Bad Moon-concept ligt in de Verenigde Staten, waar Woensel twaalf jaren als curator van tentoonstellingen werkte in musea in New York, Los Angeles en San Francisco. ‘Dat was toen al vaak rond de thema’s transgressie en melancholie, ook wezenlijke onderdelen van het huidige Bad Moon-concept’, zegt hij. Aangezien hij zelf muzikant is, vroeg hij steeds andere muzikanten om mee te doen met de exposities.

Gaandeweg begon Jan Woensel eigenlijk meer interesse te krijgen in de aanwezigheid van livemuziek op een tentoonstelling. ‘Het is heel typisch dat er tijdens een vernissage een liveband speelt. Toen hadden de beeldende kunsten nog de overhand, maar meer en meer werd de muziek belangrijker’, zegt Woensel daarover. Zeker sinds zijn samenwerkingen met muzikanten als Lee Ronaldo, vroeger nog gitarist bij Sonic Youth en Zack de la Rocha, zanger bij Rage Against The Machine, kwam de focus helemaal op het muzikale te liggen.

Extremen

Met Zack organiseerde Woensel nog een erg maatschappijkritische tentoonstelling over de Amerikaanse samenleving ten tijde van Bush. 

‘Voor mij was het ook steeds belangrijk dat de mensen lastig werden van de getoonde beelden of de sfeer. De mensen waren er op den duur zo mee weg dat het een hype werd, maar aangezien ik dat niet wilde ben ik er toen mee gestopt’, gaat Woensel verder. In 2009 kreeg hij de kans om in New York een muziekfestival te organiseren in samenwerking met een kunst- en muziekmagazine. Dat was toen de eerste keer dat hij enkel met muziek werkte.

‘Het was heel experimenteel. De groepen speelden in rijdende camions door de straten van Manhattan en ‘s avonds kwam men dan samen voor een reeks concerten,’ herinnert hij zich nog. ‘Het hele Bad Moon-idee is daar ontstaan: het opzoeken van extremen en het experimenteren in de muziek stonden dan centraal. De muziek ging de kant op van de metal en de noire, maar kon ook juist heel intiem zijn. Op die niveaus zat ik te spelen, zeg maar.’

Kerk

Na de jaren in de Verenigde Staten verhuisde Jan Woensel opnieuw naar Antwerpen, waar hij een heel rijke underground muziekscene aantrof, rond plaatsen als Music City, Scheld’Apen (nu Het Bos, nvdr.), Kavka, Kievitsnest,… Elke avond zijn er wel optredens. Belangrijk om daarbij aan te stippen is dat er veel samenwerking heerst ondanks de soms heel diverse bands. 

Woensel: ‘Sinds augustus van dit jaar organiseer ik concerten in het Kievitsnest. Na drie jaar wou ik met het Bad Moon-concept opnieuw gebruikmaken van de verschillende ruimtes waaronder de kerk, de kapel, de kerker en de tuin om verschillende groepen te laten spelen.’

Bedoeling is om elk jaar een undergroundfestival op een alternatieve locatie op te zetten in Antwerpen, Gent of Brussel. Het festival is nomadisch, wat betekent dat het nooit tweemaal op dezelfde plaats georganiseerd wordt. ‘Ik ben enkele groepen aan het boeken die zullen optreden op een als concertzaal ingerichte boot, die dan aangemeerd ligt aan Magasin 4 te Brussel. Op die manier ontstaan er ook allerlei kruisbestuivingen’, volgens Jan Woensel.

Woensel: ‘De verschillende muziekgroepen met de metal van Black Swarm of het dromerige van Yadayn ontmoeten elkaar: dat geeft ook mooi de tegenpolen transgressie en melancholie weer. Ik organiseer festivals graag op niet voor de hand liggende plekken als loodsen, oude fabrieken of bossen. En deze keer opteerde ik voor een kerk met klooster. Het geeft steeds een speciale sfeer wanneer een band in een kerk of in een kapel speelt.’

Overheidssubsidie

De programmatie was erg divers en avontuurlijk, met bands die graag het experiment opzoeken zoals het Limburgse El Yunque of Blaegger. Soms gaat het experimenteren wel erg ver met Varkenshond, die minimale soundscapes en bevreemdende gezangen brengen. Het maatschappijkritische zit voor Jan Woensel in het organiseren van concerten zonder ook maar één euro overheidssubsidie of sponsoring, maar met de inzet van bands en vrijwilligers die allemaal aan hetzelfde zeel trekken. 

Het Kievitsnest is een organisatie die al enkele jaren socioculturele activiteiten organiseert in de kerk en het voormalige klooster van de Dominicanen. De vzw organiseert buurtprojecten, sociale projecten, filmavonden en dergelijke meer. Ook kunnen de mensen langskomen in het buurtcafé. Op het einde van dit jaar loopt de bruikleenovereenkomst met de provincie Antwerpen af en wordt het hele complex verkocht. De vzw hoopt wel om met de koper een overeenkomst te maken dat hun activiteiten de komende zomer opnieuw opgestart kunnen worden. De komende maanden staan er nog enkele Bad Moon-concerten gepland in Gent en Antwerpen. En een volgende keer wil Jan Woensel graag iets organiseren in Brussel. Meer informatie is te vinden op http://www.facebook.com/badmoonfestivals?fref=ts.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!