‘Stop met creatieve oplossingen te zoeken, nu worden enkel de consultants en advocaten rijk. Maak duidelijk welke projecten er de komende vijf jaar kunnen worden opgestart. Dit zei raadsheer Jan Debucquoy van het Rekenhof gisteren in het Vlaams parlement bij de Voortgangsrapportage over het Masterplan 2020, met daarin de Oosterweelverbinding.‘De gewijzigde Europese begrotingsregels laten volgens Debucquoy geen andere mogelijkheid dan Oosterweel in de Vlaamse begroting op te nemen. ‘ (DS 28 november 2014)
Opnieuw geeft een onverdachte bron in deze discussie munitie voor het vierstappenplan van de PVDA om zowel het Antwerps fileprobleem, de leefbaarheid en de betaalbaarheid van dit alles op te lossen.
1.Maak Liefkenshoektunnel tolvrij
In 2011 reden er 7.246.676 voertuigen door de tunnel, of slechts 19.853 gemiddeld per dag. Van die voertuigen waren 2.776.246 vrachtwagens en daarvan was 71 procent direct gerelateerd aan de haven. Slechts 29 procent (805.040 of 2.200 per dag) was doorgaand verkeer. Dat toont duidelijk aan dat het vrachtverkeer van en naar Nederland de Antwerpse ring gebruikt. De Liefkenshoektunnel wordt maar voor 25% van haar capaciteit benut. Ze heeft nog een ruime reservecapaciteit die de Antwerpse ring kan ontlasten. Een tolvrije tunnel komt ten goede van de havenbedrijven en hun werknemers, de gebruikers van de ring en de 300.000 Antwerpenaren die binnen de ongezonde 1500 meter van die ring wonen.
2. Leg de A102 aan
Naast de bedding en de tunnels voorzien voor de tweede spoorwegontsluiting. Al die gronden zijn al onteigend en liggen klaar. Op plaatsen van drukke bewoning kan de A102 en de ernaast liggende spoorweglijn ingetunneld worden. Tak daarmee al het vrachtverkeer af op de E313-E34 voor het knooppunt van Wommelgem en op de E17 en A12 voor het knooppunt van Ekeren. Dan moet de ring al dat doorgaand vrachtverkeer niet meer slikken. In het MER-rapport blijkt duidelijk dat de aanleg van deze A102 tangent, gekoppeld aan trajectrijden voor doorgaand vrachtverkeer, cruciaal is in alle alternatieven om het vrachtverkeer van de ring weg te houden Ik vrees dat als de Vlaamse regering eerst de Oosterweeltunnel wil aanleggen er zelfs geen geld meer zal zijn om de Oostelijke tangent van de A102 nog te kunnen aanleggen. Dan krijgen we een herhaling van de historische miskleun van in de jaren ‘50: het aanleggen van de ‘kleine’ ring (de huidige R1), zonder de grote ring. Deze miskleun is de bron van alle verkeersellende die we nu kennen in Antwerpen.
3. Voer het Maut-systeem in
Geen tol voor iedereen in de tunnels. Voer rekeningrijden in voor doorgaand vrachtverkeer zoals het Duitse Maut-systeem. Dat heeft destijds vanaf 2005 het fileprobleem in Duitsland opgelost, omdat het aanzet tot meer vervoer per spoor en over het water en de transportbedrijven stimuleert om hun vrachtwagens beter te vullen en minder Just-In-Time (JIT) te rijden. Er zijn vandaag in Duitsland, tenzij bij wegenwerken, geen files meer dankzij het Maut systeem. Zie: Is de overkapping van de Ring betaalbaar?
4) Ringland
Overkapping van de Ring volgens het Ringlandconcept. Zie daarover het debat in de gemeenteraad n.a.v. mijn interpellatie over Ringland en de Groene Loper in Maastricht
Evalueer dan of een derde Scheldekruising nog nodig is. Indien wel: beter één in de haven zoals het Meccanotracé, dan één vlak bij de agglomeratie zoals het BAM-tracé.