Rekenhof over Oosterweel: “Nu worden enkel de consultants en advocaten rijk”

Rekenhof over Oosterweel: “Nu worden enkel de consultants en advocaten rijk”

vrijdag 28 november 2014 13:57

‘Stop met creatieve
oplossingen te zoeken, nu worden enkel de consultants en advocaten rijk. Maak duidelijk welke projecten er de
komende vijf jaar kunnen worden opgestart. Dit zei raadsheer Jan Debucquoy van
het Rekenhof gisteren in het Vlaams parlement bij de Voortgangsrapportage over
het Masterplan 2020, met daarin de Oosterweelverbinding.‘De gewijzigde Europese
begrotingsregels laten volgens Debucquoy geen andere mogelijkheid dan
Oosterweel in de Vlaamse begroting op te nemen. ‘ (DS 28 november 2014)

Opnieuw geeft een onverdachte bron in deze discussie munitie
voor het vierstappenplan van de PVDA
om zowel het Antwerps fileprobleem,
de leefbaarheid en de betaalbaarheid van dit alles op te
lossen.

1.Maak
Liefkenshoektunnel tolvrij 

In 2011 reden er 7.246.676 voertuigen door de tunnel, of
slechts 19.853 gemiddeld per dag. Van die voertuigen waren 2.776.246
vrachtwagens en daarvan was 71 procent direct gerelateerd aan de haven. Slechts
29 procent (805.040 of 2.200 per dag) was doorgaand verkeer. Dat toont
duidelijk aan dat het vrachtverkeer van en naar Nederland de Antwerpse ring
gebruikt. De Liefkenshoektunnel wordt maar voor 25% van haar capaciteit benut.
Ze heeft nog een ruime reservecapaciteit die de Antwerpse ring kan ontlasten.
Een tolvrije tunnel komt ten goede van de havenbedrijven en hun werknemers, de
gebruikers van de ring en de 300.000 Antwerpenaren die binnen de ongezonde 1500
meter van die ring wonen.

2. Leg de A102 aan

Naast de bedding en de tunnels voorzien voor de tweede
spoorwegontsluiting. Al die gronden zijn al onteigend en liggen klaar. Op
plaatsen van drukke bewoning kan de A102 en de ernaast liggende spoorweglijn
ingetunneld worden. Tak daarmee al het vrachtverkeer af op de E313-E34 voor het
knooppunt van Wommelgem en op de E17 en A12 voor het knooppunt van Ekeren. Dan
moet de ring al dat doorgaand vrachtverkeer niet meer slikken. In het MER-rapport blijkt duidelijk dat de
aanleg van deze A102 tangent, gekoppeld aan trajectrijden voor doorgaand
vrachtverkeer, cruciaal is in alle alternatieven om het vrachtverkeer van de
ring weg te houden Ik vrees dat als de Vlaamse regering eerst de
Oosterweeltunnel wil aanleggen er zelfs geen geld meer zal zijn om de
Oostelijke tangent van de A102 nog te kunnen aanleggen. Dan krijgen we een
herhaling van de historische miskleun van in de jaren ‘50: het aanleggen van de
‘kleine’ ring (de huidige R1), zonder de grote ring. Deze miskleun is de bron
van alle verkeersellende die we nu kennen in Antwerpen.

3. Voer het
Maut-systeem in

Geen tol voor iedereen in de tunnels. Voer rekeningrijden in
voor doorgaand vrachtverkeer zoals het Duitse
Maut-systeem. Dat heeft destijds vanaf 2005 het fileprobleem in Duitsland
opgelost, omdat het aanzet tot meer vervoer per spoor en over het water en de transportbedrijven stimuleert om hun
vrachtwagens beter te vullen en minder Just-In-Time (JIT) te rijden. Er zijn
vandaag in Duitsland, tenzij bij wegenwerken, geen files meer dankzij het Maut
systeem. Zie: Is
de overkapping van de Ring betaalbaar?

4) Ringland

Overkapping van de Ring volgens het Ringlandconcept. Zie
daarover het debat in de gemeenteraad n.a.v. mijn interpellatie over Ringland
en de Groene Loper in Maastricht

Evalueer dan of een derde Scheldekruising nog nodig is.
Indien wel: beter één in de haven zoals het Meccanotracé, dan één vlak bij de
agglomeratie zoals het BAM-tracé.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!