In zijn interpellatie tijdens de gemeenteraad van 24 november 2014 over de begroting van het Antwerps stadsbestuur kritiseerde Peter Mertens (PVDA) het Stadsbestuur dat het het grootste deel van het mobiliteitsbudget besteedt aan de BAM. ‘Dat zijn direct of indirect grotendeels bijdragen van de stad aan de voorbereidingen van de Oosterweelverbinding’, zegt Peter Mertens, ‘en dat is niet erg serieus, omdat dit project precies vijf jaar geleden in een volksraadpleging werd weggestemd, omdat ondertussen er nog minder draagvlak onder de bevolking voor die project te vinden valt, omdat zelfs binnen de meerderheidspartijenhet BAM tracé openlijk verworpen wordt, omdat de Vlaamse regering nu ook op financieel vlak is teruggefloten door Europa en omdat een voortschrijdend inzicht leidt tot het alternatief van Ringland, waar niemand tegen is, maar dat incompatibel is met Oosterweel. Want we weten dat de ring in het BAM-tracé een open riool blijft, met niet minder dan 27 baanvakken ter hoogte van de Hollandse knoop, en dus niet te verzoenen is met het Ringland-concept.’
Rekenhof: BAM betaalt teveel en neemt te grote risico's met Noriant
Het Rekenhof voegt nog een belangrijk argument extra toe aan de redenering van Peter Mertens. Volgens het Rekenhof betaalt BAM teveel voor de dading met het bouwconsortium Noriant en gaat het teveel risico’s aan door dergelijke deal te sluiten. Het Rekenhof noemde de vordering van Noriant ‘buitensporig’. ‘Het Rekenhof heeft in het verleden vastgesteld dat aannemers regelmatig overdreven schade-eisen indienden. Het toegekende schadebedrag was vaak een fractie van het geëiste.’, schrijven ze. Dat een bedrijfsrevisor slechts een dag kreeg om alle door Noriant gemaakte kosten tegen het licht te houden, krijgt ook forse kritiek. Bovendien bestaat de kans dat bij een nieuwe gunningsprocedure Noriant opnieuw gekozen wordt. Zo zou het een tweede keer vergoed worden voor opdrachten waarvoor de dading gesloten is. Dat de BAM ook 5,1 miljoen euro betaalt voor de intellectuele eigendomsrechten van Noriant op het ontwerp, houdt ook risico’s in, vindt het Rekenhof. Om claims over voorkennis te vermijden, zal alle informatie over het ontwerp van Noriant openbaar gemaakt moeten worden, luidt het. (DS 25 november 2014)