(Wikimedia Commons)

Duurdere bus treft gezinnen met jonge kinderen

Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert tegen de forse prijsstijgingen aangekondigd door de Vlaamse busmaatschappij De Lijn. "Dit zal vooral gezinnen en gelegenheidsreizigers zwaar treffen." Het voorstel om voortaan te betalen per reistijd in plaats van per reisafstand heeft bovendien perverse effecten, volgens de TTB.

woensdag 12 november 2014 20:46

De
aangekondigde prijsstijgingen zullen op 1 februari 2015 ingaan. Een
Omnipas – een abonnement voor 26 tot 64-jarigen – wordt 18
procent duurder, wat veel meer is dan de inflatie sinds de huidige
prijzen werden vastgelegd.

Gezinnen met jonge kinderen

Voor een lijnkaart moet 40 procent meer
betaald worden, voor eenmalige tickets maar liefst 50 procent.
Senioren betalen met 50 euro per jaar een nog redelijk bedrag,
volgens de TTB, maar kinderen tot 12 jaar zullen voortaan niet meer
gratis mogen meereizen met een volwassen abonnee.

“Voor reizigers die maar af en toe de bus nemen wordt dit een bittere pil”, volgens TTB-woordvoerder Jan Vanseveren, “maar ook gezinnen met kinderen worden
zwaar getroffen”. Hun kinderen onder de twaalf moeten nu immers eveneens
betalen, wat met dit concreet voorbeeld kan worden geïllustreerd.
Een doorsnee gezin met twee kinderen zal voortaan 688 euro per jaar
moeten ophoesten in plaats van 498 euro nu, een stijging van 190 euro
of 38 procent.

De omgekeerde wereld

Bovendien
lanceert De Lijn een nieuw betalingsprincipe. De prijs zal niet meer
afhangen van de gereden afstand, maar van de reistijd. “Wie een
goede verbinding heeft en minder dan een uur doet over pakweg 15 kilometer, betaalt met een lijnkaart 1,40
euro. Wie pech heeft en een slechte verbinding heeft, wordt twee maal
gestraft: één maal door de langere reistijd, een tweede maal door
het dubbele tarief. Dit is de omgekeerde wereld.”

Bedrijfswagens

TTB
wijst er verder op dat gebruikers van een bedrijfswagen verder van
ruime fiscale voordelen blijven genieten, tot 2.800 euro per jaar per
wagen. TreinTramBus vreest bovendien dat hiermee de kous nog niet af
is. “Wellicht zal De Lijn nog verder moeten snoeien in het aanbod,
bovenop de vorige besparingsgolven van 2010 en 2012. Het resultaat
wordt een duurder tarief voor een slechter aanbod.”

De
Vlaamse regering moet de voorstellen van De Lijn nog formeel
goedkeuren. In theorie kan de regering dat voorstel naast zich
neerleggen, maar die kans is gezien de ideologische keuzes van de
huidige regeringsmeerderheid zo goed als onbestaande.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!