“De regering zal samen
met de Gewesten werk maken van een shift naar andere vervoersmodi. In dat
opzicht kan onder meer een herwaardering van de binnenvaart een positief
gegeven zijn om de CO2-uitstoot in de transportsector verder te laten dalen met
een positief gevolg voor de verkeerscongestie.” De federale akkoordschrijvers
vonden dit een uitstekende illustratie van hoe zij de klimaatproblemen en
tevens de Belgische verkeerscongestie met tak en wortel zullen aanpakken.
In de media ronkt het de laatste dagen echter van de
verminderde subsidies voor trein, tram en bus. Waren deze niet ooit de
oplossing voor beide problemen? Vandaag mocht Vlaams minister Weyts in De
Morgen het standpunt van de regering verdedigen rond deze kwestie. “Niet de
prijs is van belang, wel de snelheid, stiptheid en comfort,” aldus de minister.
Lat ennu juist dit de criteria zijn waar De Lijn niet erg goed op scoort en waar allicht het minste aan valt te verhelpen.
Ik weet niet of de heer Weyts ooit al eens een bus heeft
genomen op het platteland, maar dan zou hij al gauw merken dat de busgebruikers
aldaar niet erg representatief zijn voor de samenleving in deze gemeenschappen.
Burgers van vreemde origine, gepensioneerden en jongeren blijken daar de
doorsnee gebruikers – doorgaans mensen met geld te weinig, of tijd te veel. Toevallig
de mensen waar deze regering weinig hart voor blijkt te hebben?
Nu men de gratis pasjes van de 65-plussers gaat vervangen in
10% korting op een buzzy pass, zal
deze groep gebruikers waarschijnlijk in groten getale afhaken. Voor mensen die
het al niet breed hebben plant men de bus bovendien duurder te maken, waardoor
deze mensen deze kostenpost ook zo veel mogelijk zullen meiden. Wie blijft er
over? Jongeren die ofwel nog geen rijbewijs hebben, ofwel een groen hart
hebben. Helaas voor deze groep, want dit verlieslatend busritje zal binnen de
kortste keren afgeschaft worden. Dat andere positieve puntje van De Lijn meteen
ook kortwiekend, de (relatief) goede bereikbaarheid. Al de ambitieuze punten over
mobiliteit in de Vlaamse en federale akkoorden lijken dan nog slechts het
blussen van brandjes achteraf.
“Maar wees maar gerust
jonge vriend, de binnenvaart heeft de verkeerscongestie opgelost. Neem gerust
de wagen, dan draaien tenminste de autofabrieken nog winst.” Argeloos de
miljoenen euro’s vergetend die de Vlaming dagelijks in de file verliest. Helaas
voor het openbaar vervoer worden hier geen pluimen voor uitgereikt, want niet verrekend
in het BBP.