Baker Hughes steunt de stichting Susan Komen om borstkanker voor altijd te genezen. We doen ons deel voor de kuur (poster Baker Hughes)

Na ‘greenwashing’ komt ‘pinkwashing’

Schaliegasproducent Baker Hughes krijgt de wind van voren omdat het met rozegeverfde boorkoppen meewerkt aan een campagne tegen borstkanker. Hypocriet, zeggen critici, omdat bij schaliegaswinning kankerverwekkende chemicaliën worden gebruikt.

vrijdag 10 oktober 2014 13:16

Het
bedrijf Baker Hughes, een van de grootste schaliegasproducenten ter
wereld, kondigt op zijn website aan dat het duizend boorkoppen roze
schildert om aandacht te vragen voor kankeronderzoek en de zoektocht
naar geneesmiddelen. Het bedrijf doet ook een donatie van 100.000
dollar (79.000 euro) aan de Susan G. Komen Foundation, de grootste en
bekendste borstkankerorganisatie in de VS.

Dat
initiatief lokt echter scherpe reacties uit, omdat wetenschappelijke
studies de voorbije jaren een verband aangetoond hebben tussen
schaliegasboringen en borstkanker. Zo bleek in 2012 al uit een studie
door de Universiteit van Colorado dat er “een hoger kankerrisico
is voor omwonenden van gasbronnen in vergelijking met mensen die
verderaf wonen”. Ook in Texas kwamen zowel de Universiteit van
Texas als het Ministerie van Volksgezondheid tot de conclusie dat het
aantal gevallen van borstkanker hoger ligt rond boorputten.

Roze
boorkoppen

Schaliegas
wordt gewonnen via hydraulische verbrijzeling van het rotsgesteente
in de bodem, in het Engels heet dit proces hydraulic fracturing, wat door
actievoerders werd afgekort tot fracking (naar analogie met een
ander bekend F- woord) en nu de geijkte tem is geworden wordt om
deze techniek te omschrijven.

Fracking
is dus een methode waarbij stoom en chemicaliën onder hoge druk in
de grond worden gepompt om zo gesteente te breken. Bij die
chemicaliën zijn kankerverwekkende stoffen, zoals benzeen.
Critici spreken daarom van pinkwashing, naar analogie met
greenwashing, bedrijven die zich milieuvriendelijker voordoen dan
ze in werkelijkheid zijn.

Risicofactoren

Het
is niet de eerste keer dat de stichting Susan G. Komen for the Cure, de grootste Amerikaanse
non-profitorganisatie die strijd voert tegen borstkanker, beschuldigd
wordt van pinkwashing.

In
2011 moest het een ‘kankervrij’ parfum veranderen, nadat was gebleken
dat er giftige stoffen in verwerkt waren. Het jaar ervoor had de
organisatie al een blunder begaan door samen te werken met
fastfoodketen Kentucky Fried Chicken. Een vetrijk dieet en obesitas
zijn immers risicofactoren voor borstkanker.

take down
the paywall
steun ons nu!