Halloween in Tomorrowland?

Halloween in Tomorrowland?

vrijdag 10 oktober 2014 21:19
Spread the love




De kunstbrug van Arne Quinze, waar de armlastige
provincie van Antwerpen op aansturen van N-VA twee miljoen euro subsidies voor
vrijmaakte, geraakte niet op tijd klaar voor de opening van het zomerse dansfestival
Tomorrowland. De officiële
inhuldiging
volgt nu pas, op 12 oktober.

Het wordt echter de voltooiing van een waar
spookverhaal, over een houten dansterras boven een vijver, dat door de
provincie als een belangrijke ‘fietsbrug’ wordt omschreven. Ondanks de gladde houten
plankjes waar de vijzen bovenuit steken (zie foto in bijlage). Ondanks de megalomaan
grote versiersels die midden op het looppad werden neergepoot. Inzake
veiligheid rijd je als fietser dus best langs de brug heen.




Deze foute en dure kunstdeal, waarvoor provincieraadslid
Kris Merckx (PVDA+) intussen een verzoek richtte tot het Rekenhof om de vele
onregelmatigheden ervan aan te klagen, zit vergeven van de klopgeesten, zeg maar.

Waarom krijgt een superrijk dubbelfestival gerund
door het miljonairsbedrijf ID&T, dat een bijzonder lage gebruiksvergoeding betaalt
voor het gebruik van het provinciale domein De Schorre, een megasubsidie voor
een project met een buitensporige kostprijs, terwijl elders zwaar wordt
gesneden in de sociale en culturele sector?

Voor de toekenning van de megasubsidie werd
een loopje genomen met de regelgeving van overheidsopdrachten voor bouwwerken
en voor kunstaankoop. Misschien mogen we dat naar aanleiding van het
inwijdingsfeest ook even in herinnering brengen?

De
kostprijs: een spookhof

Om de wettelijke procedures te omzeilen, werd
de offerte voor het project aanvankelijk miraculeus verminderd van 9 miljoen
naar 4,6 miljoen euro. Daardoor kon het net beantwoorden aan twee voorwaarden
die de EU-richtlijnen stellen om te ontsnappen aan de verplichting tot openbare
aanbesteding.

Met name dat het bedrag van 5 miljoen euro
niet mag overschreden worden en dat de overheidssubsidie niet meer mag bedragen
dan 50 procent. De 2 miljoen subsidie (of 44% van de totale kostprijs van 4,6
miljoen) blijft zo ook onder die grens.

Van de 2 miljoen subsidies wordt er 1 miljoen
rechtstreeks uitgekeerd, het 2de via ‘een lening’ die terugbetaald
wordt met wat normaal een deel van de huur voor het domein zou zijn. Maar zelfs
als we die 1 miljoen op zich beschouwen, gaat het om een gigantische, ongeziene
uitzondering op het kunstbeleid.

De kost van de realisatie van louter de artistieke
elementen van de kunstbrug bedraagt 1,15 miljoen euro (zie foto in bijlage). Een
miljoen voor de aankoop van een kunstwerk van één beeldende kunstenaar (AQ),
dat is meer dan de 636.000 euro die de Vlaamse overheid in 2012 besteedde aan
de ondersteuning van ALLE beeldende kunstenaars samen.




De verontwaardiging hierover gaf reeds aanleiding
tot een petitie Wij
willen eerlijke cultuursubsidies in Antwerpen!’
, ondertekend door heel wat
bekende namen uit de kunstwereld. 
NICC, de belangenbehartiger voor en door kunstenaars, schreef daaropvolgend
een open
brief
naar de provincie, die jammer genoeg onbeantwoord bleef. Ondertussen benadrukt Quinze in De Gazet Van Antwerpen (26/03) dat dit allemaal slechts zure en gefrustreerde reacties zijn, dat hij nooit subsidies krijgt, integendeel, zijn brug zou een cadeau zijn voor ons, iets waar hij zelf niets aan verdient (…negeer even ‘de conceptfee’ van 270 000 euro in bijgevoegde tabel).

De kostprijs van deze ‘fietsers- en voetgangersbrug’
is ook overdreven hoog (ook los van het artistieke deel).?Heel wat specialisten
uit de sector van de openbare als de private bouwwerken, vallen achterover van de
kostprijs: 4,6 miljoen euro, exclusief BTW. ?

Ongezien. Zo kosten de twee recreatiebruggen
die in Beveren en Alveringem de brede waterloop de Ijzer overspannen slechts
455.000 euro. De twee nieuwe fietsbruggen in Mechelen (respectievelijk over de
Zenne en het Kanaal Leuven-Dijle met een beweegbaar deel voor de scheepsvaart)
kosten samen 1,4 miljoen euro.

Ander vergelijkingspunt: de zoveel complexere
nieuwe boogbrug die thans in Oelegem over het Albertkanaal wordt aangelegd, en
dienst zal doen voor duizenden auto’s en vrachtwagens per dag, kost 6,8 miljoen
euro.

De desinformatie over de werkelijke prijs van
de kunstbrug heeft als doel de prijszetting van de kunstenaar (en zijn galerij)
in de markt te verhogen. ?In de brochure die het provinciebestuur en
Tomorrowland over het kunstbrug verspreidde, stond in grote letters ‘aankoopwaarde
8,7 miljoen €’. (zie foto in bijlage) In het subsidiebesluit van de provincie staat dat de
werkelijke kostprijs 4,6 miljoen € bedraagt.




De kunstenaar wilde evenwel dat naar de buitenwereld
toe een bedrag van 8,7 miljoen euro zou gecommuniceerd worden om als
referentieprijs te kunnen gebruiken voor gelijkaardige toekomstige nationale en
internationale opdrachten, onder meer in China en Frankrijk.




Dat is duidelijk manipulatie van de kunstmarkt
ten koste van andere kunstenaars. De medewerking van het provinciebestuur aan
deze desinformatie is een concert aan aanfluitingen van de democratie. Het
verdient dan ook onthaald te worden op boehoe-geroep.

Robrecht Vanderbeeken is lid van de Vooruitgroep

take down
the paywall
steun ons nu!